Jump to content

Tingretten: Skog er ikke trygg bakgrunn


Haavard

Recommended Posts

Haavard skrev (35 minutter siden):

 

Kan jeg da også tenke sånn når jeg er på renjakt? Der er det som regel hverken turområde eller bebyggelse innenfor skuddavstand. 

Det kan såklart være en skogsarbeider eller bærplukker i skogen eller en jeger eller sauesanker i fjellet, men det er jo veeeldig liten risiko for at de skal treffes. 


Hva vil du jeg skal svare? 
Ja det kan du alltid gjøre?

Nei det må du aldri gjøre? 
Du er en stor gutt å må kunne vurdere situasjonen selv. 
 

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (1 time siden):

Du behøver ikke svare. Drt var et retorisk spørsmål. Slå opp det. 


Du stiller ett retorisk spørsmål om noe som er helt situasjonsbetinget. 
Man skal alltid ha sikker bakgrunn. Punktum. 
Hva som er sikker bakgrunn vil nødvendigvis variere. 
 

Der hvor jeg jakter rein er det stort sett langt flere folk enn i ett par av skogsterrengene, men ingen av de er «trygge» nok til å jakte fugl på topp uten bakgrunn. 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (6 timer siden):


Unødvendig kommentar. De aller fleste bedriver toppjakt med sikker bakgrunn- f.eks at det ikke er bebyggelse, turområder etc. der kula til slutt lander. 

 

Jaha. Og hva er et "turområde" da? Trodde det var ganske fritt fram å ferdes i det aller meste av dette landet jeg da.

Link to comment
Share on other sites

Ørnulf skrev (7 minutter siden):

 

Jaha. Og hva er et "turområde" da? Trodde det var ganske fritt fram å ferdes i det aller meste av dette landet jeg da.


Det kan du bruke juletida på å filosofere over. 
De fleste som bedriver denne typen jakt, gjør det med god sikkerhetsmargin fordi de vet hva som er «turområde» og ikke. 

Om du skulle finne på å dra på deg fjellskiene, og gå opp egne skispor innover den øde skogen, er sannsynligheten for at du blir truffet av ett dalende prosjektil fra en toppjeger usannsynlig lav. 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (37 minutter siden):

Om du skulle finne på å dra på deg fjellskiene, og gå opp egne skispor innover den øde skogen, er sannsynligheten for at du blir truffet av ett dalende prosjektil fra en toppjeger usannsynlig lav. 

 

Den er nok like liten midt på Hardangervidda, men vi skyter ikke rein mot horisont for det. Det er nok det som er  @Haavards poeng. 

 

Jeg mener vagt å huske noe om at akkurat toppjakt har vært gjennom noe juridisk vurdering som "egentlig ikke sikker bakgrunn, men vi har lang tradisjon for det og få eller ingen faktiske skader, så vi gir jaktformen et slags unntak inntil videre". Noen som husker bedre enn meg?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (8 minutter siden):

Den er nok like liten midt på Hardangervidda, men vi skyter ikke rein mot horisont for det. Det er nok det som er  @Haavards poeng. 


Når jeg ruller opp på parkeringsplassen i starten av jakta kan det være 10-20 biler der med jegere.. så er det turgåere (langt mellom)  og etter hvert sauesankere og jegere. Mao. så er det ganske vanlig med høy tetthet av folk på heia i den perioden, og skudd mot uviss bakgrunn skjer bare ikke. 
Det samme er ikke nødvendigvis tilfelle der hvor man jakter på topp etter snøen har falt. 

Jeg vil anta at støkkjakt på fugl i tett skog hvor det ferdes mye folk- f.eks Bymarka rundt Oslo og andre byer- er langt skumlere enn toppjakt i villmarka. 

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (På 11.12.2022 den 20.51):

Skikkelig tøft iflg noen, få jakte i byen. Tenker pipa får enn annen lyd når en roter rundt mellom klesvask og ripsbusker...

 

Heldigvis slipper jeg å gå i bykjernen og kjenne duften fra Direktør Berges truse på klesstativet. Ripsbærbusker, og andre buskvekster i hager kommer vi uansett ikke unna. Noen melder inn påkjørt rådyr, og du finner en hjort, og vice versa. Rådyr som halter er gjenganger, men nesten dødfødt å følge når telefonen kommer et halvt døgn senere. Men man rykker da ut. Rik blir man ikke, men bikkja er fornøyd med en tur. 

Kjenner folk som går i bysentrum, som noen ganger må ringe på dører på de husene som gir best sikkerhet, for å kunne skyte fra et loftsvindu skrått ned. 

Ikke lett å rekruttere nye ekvipasjer dersom en slik dom blir stående, tross fagkunnskapelig uttalelse. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...