Jump to content

Kjøpe våpen i das grosse Ausland - Noen enklere enn andre?


VDH

Recommended Posts

Hei, god morgen, god dag og god kveld,

 

Det er ikke altfor lenge til jeg kan søke på en sportsrifle som ikke er tilgjengelig for salg i kongleriket, og jeg liker å forberede meg litt. Jeg vet jeg kunne fått en bedrift til å importere for meg, noe som mest sannsynlig hadde vært bedre for blodtrykket, men definitivt ikke for pengeboken. Jeg ser jo også for meg at jeg "bare" kunne planlagt å plukke riflen opp når jeg først er på ferietur, og noen av deres erfaringer kunne vært med på å bestemme hvor den ferieturen bærer.

 

Jeg har allerede gjort opp noen formeninger angående Danmark, Tyskland, Finland, Sveits og USA bare ved å lese litt rundt her og på egen hånd, men jeg lurer på om folk har erfaringer eller kunnskap i forbindelse med å hente våpen på egen hånd fra andre land og hvor vrient eller dyrt det med tanke på papirarbeid, oversettelser etc. Tenker på land som Polen, Tsjekkia, Estland, Slovenia, Italia, Frankrike etc. Er det stort sett samme historie med importtillatelse, oversettelse og noen hyggelige mailvekslinger?

Link to comment
Share on other sites

VDH skrev (1 time siden):

   -   hvor vrient eller dyrt det med tanke på papirarbeid, oversettelser etc.

   -  plukke riflen opp når jeg først er på ferietur, -

 

Det første du bør tenke på, er at du ikke ordner deg slik at du blir sendt med ilpost til Guantanamo! Kombinasjonen våpen og grensepassering er ikke "only-only".

 

Jeg følger med på den danske "Lauritz"-auksjonen, og kan si litt om hvordan det vil være å handle derfra:

 

For det første må du betale moms, dersom varen (med auksjonssalær etc) er over kr. 6.000,- norske. Dette gjelder vel uansett hvor utafor grensa du handler fra. Kanskje kan ei rifle med kikkertsikte "deles" som to forskjellige fakturaer, og dermed smyge under kravet, hvis både selgeren og du er passe kreative på kanten av lover og regler.

 

I Danmark har ikke posten lov til å frakte våpen. Et kikkertsikte eller en kikkert, eller annet jaktutstyr, kan sendes for vanlig post-takst. Men våpen må altså sendes med private speditører, og de tar fra 3-4 tusen og opp for å frakte et våpen fra Køben til Oslo.

Link to comment
Share on other sites

 3 ting å holde styr på, kjøp i og eksport fra landet du handler i, transitt gjennom div land og import til Norge.

Det siste er det enkleste. Transitt muligens det vanskeligste.

Moms og fortolling er som for alle andre varer.

 

Et tomatsuppe 2 dager i uka og bestill våpenet gjennom et norsk firma. 5 år reklamasjonsrett som bonus.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har importert en HK MR223 A3 fra Tyskland i Februar i år. Det var en litt delt opplevelse, første tabben var at jeg ikke skrev "valid for import to Norway" i store bokstaver i "annet boksen" på våpen søknaden. Det resulterte i mye ping pong mellom bundes kriminal amt og våpenkontoret i Øst gjennom meg og selger, mye fortvilelse der som til slutt ble løst med 7 stempler. Jeg vil si at om du ikke har en søknad med "valid for import" og import stempel så er det egentlig ikke noen vits å prøve, sannsynligheten for et avslag i Tyskland er skyhøy. Selve eksporttilatelsen ordnet Triebel Jagdwaffe for et gebyr, de fleste våpen butikker i Tyskland nekter å eksportere da de mener det er for mye jobb. Men Triebel ordnet prosessen for meg uten noe styr så fort min norske søknad ble godtatt av tyske myndigheter. 

 

 

Ellers kostet frakten av børsa mer enn en storbyferie, så hent den selv. Mye lettere og raskere enn å betale en formue for "autfreight", tjenesten er svindyr med ekstremt ankomst gebyr oppå alt. Og for min del mistet de våpenet, før de etter mye korrespondanse på skoletysk med et særskilt lite samarbeidsvillig "fraktbyrå" som så plutselig "fant" børsa etter to dager, etter papirene hadde den vært på Finlands tur.

Opplevelsen ble ikke bedre på Gardermoen av at Tollskolen hadde praksis der, og ingen aspiranter hadde vært med på å tolle inn våpen før, så våpenet ble tollet inn av 17 individer, det tok mye tid og kaffen der er heller ikke billig.

Jeg hadde ikke tid til å reise ned da jobben under veien ut av "Corona situasjonen" krevde all min oppmerksomhet og fritid den gangen, men i dag hadde jeg ikke nølt med å reise ned, da regner jeg med at tollaspirantene lar deg være i fred. 

 

Min erfaring er altså at frakten med kaffe og parkering på Gardermoen ble en tredjedel av totalprisen, men fortsatt langt under markedspris i Norge. 

Jeg kan varmt anbefale Kristian Triebel, prosessen han la opp til blir ikke vanskeligere enn å kjøpe av en Norsk Nettbutikk. Men igjen, hent selv!

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, PeM said:

Av interesse, hva skal du ha?

 

Tenkte i første rekke en AK, enten Saiga eller WBP Rogow, begge av hvis er ganske lett tilgjengelige både i Tyskland og ellers i Europa. 

Hadde gått for Arsenal hadde det ikke vært så pes med ettermarkedsdeler, mens ovennevnte er kompatible med AK74 og AK100-serien. 

 

Kan søke om noen måneder, så tenkte å sende ut noen mailer til butikker som har de på lager og høre om de hadde vært villige til å gå gjennom styret for å selge til en utlending. Tyskland og Danmark er de jeg har hørt flest og best salgshistorier fra, men jeg ser for meg at det sikkert er mye det samme andre steder og, så lenge alt er kommunisert og avklart på forhånd. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...