Jump to content

9x19mm Svensk forsøk og 9x18mm Mararov


HKper

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Den svenske patronen. Forsøks”patron” er antagelig ikke helt nøyaktig. Det ble laget prosjektiler med ulike farger i forbindelse med utviklingen av den svenske løspatronen m/39, bl.a. dette turkise. Flere av disse forsøksprosjektilene i ulike farger har kommet ut blant samlere, som igjen har satt dem i hylser. Så rette benevnelsen" et forsøksprosjektil" som er satt i en hylse i ettertid. Den er skjelden. Min info er fra redaktøren i medlemsbladet til SARA.

Min intensjon var å se om noen så syn på patronsamlingen min 😉 

 

Link to comment
Share on other sites

9x18 Ultra er temmelig sjelden. Den var sjelden i utgangspunktet, fordi både våpna (H&K???) og kaliberet skulle reserveres vest-tysk politi.  Ammoen kom ikke ut på markedet før etter at det viste seg at vest-tysk politi ikke aksepterte dette kaliberet. De sto da ovenfor trussel og kidnappinger fra røde brigrader, anarkister og andre "hyggelige folk" som hadde gjort det enkelt: de nedkjempet tysk politi med 7,65 Waltere PP og PPK, med Broning Hi-power og 13 skudds magasin.
Så da ble spesialkaliberet lagt på hylla, noen av pistolene ble solgt på åpent marked (samlere og forretninger i Norge har i sommer forsøkt å selge verdiløst våpen det ikke er mulig å få kjøpt ammusjon til, og vanskelig å lage hylser til, for fantasiprioser)
Til dette tyske politiprosjektet ble det laget noen få tusen skudd, som stort sett gikke med i forsøkene.
enkeltpatroner sirkulerer blant samlere, men med dagens regelverk, med krav om demontering ved frakt over landegrenser o.l. er det markedet en vits også. En demontert samlerpatron blir aldri orginal igjen!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for respons. Mulig jeg vet mer enn jeg skriver. Intensjonen  er jeg har mer 9 mm som jeg ønsker å selge.  Har fått responsen jeg ønsket. Håper å bidra med mer 9 mm. Da jeg er ny på forum og ser om det er respons, på at nye medlemmer legger ut patroner. Jeg skrev for å få oppmerksomheten.. Har vært medlem av SARA mista interessen. Spreke mc og biler har jeg i over 40 år vært eier av, å me alderen så selger jeg ikke før jeg kjøper nytt. Jeg prater om HD og Corvetter. Sorry, jeg har eid slike godbiter i over 40 år.

piren16 skrev (5 minutter siden):

9x18 Ultra er temmelig sjelden. Den var sjelden i utgangspunktet, fordi både våpna (H&K???) og kaliberet skulle reserveres vest-tysk politi.  Ammoen kom ikke ut på markedet før etter at det viste seg at vest-tysk politi ikke aksepterte dette kaliberet. De sto da ovenfor trussel og kidnappinger fra røde brigrader, anarkister og andre "hyggelige folk" som hadde gjort det enkelt: de nedkjempet tysk politi med 7,65 Waltere PP og PPK, med Broning Hi-power og 13 skudds magasin.
Så da ble spesialkaliberet lagt på hylla, noen av pistolene ble solgt på åpent marked (samlere og forretninger i Norge har i sommer forsøkt å selge verdiløst våpen det ikke er mulig å få kjøpt ammusjon til, og vanskelig å lage hylser til, for fantasiprioser)
Til dette tyske politiprosjektet ble det laget noen få tusen skudd, som stort sett gikke med i forsøkene.
enkeltpatroner sirkulerer blant samlere, men med dagens regelverk, med krav om demontering ved frakt over landegrenser o.l. er det markedet en vits også. En demontert samlerpatron blir aldri orginal igjen!

som er seriøs. Tok dere 2 uker å svare på innlegget, etter jeg la ut mer info om svensk turkis prosjektil/kule.

Link to comment
Share on other sites

Hei @Piren16.

Fiocchi produserer ammo i dette kaliberet(9×18Ultra-Police) -Ligger på ca52daler i statene for 50-esken. Til og med Norma dunket også ut endel i dette kaliberet. Så det er bare å begynne å samle bunnstempelvarianter folkens....😉

 

Om det ønskes mer utfyllende info om akkurat dette kaliberet, ligger det noe å lese her, skrevet av ekspertene i IAA.

https://forum.cartridgecollectors.org/t/info-on-9mm-police-autopistol-cartridge/51002

 

Jeg bare lurer på hvor du har dette kravet fra?

"men med dagens regelverk, med krav om demontering ved frakt over landegrenser o.l. er det markedet en vits også. En demontert samlerpatron blir aldri orginal igjen"

 

mvh

Bunkeren

Edited by Bunkeren
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

HKper skrev (22 timer siden):

Tok dere 2 uker å svare på innlegget, etter jeg la ut mer info om svensk turkis prosjektil/kule.

Hei @HKper, velkommen til Kammeret! Jeg er vel en av de verste til å "spæmme" ned Patronsamling her på Kammeret, sikkert de andre her som går lei av meg. Jeg har det uansett gøy med mitt. Jeg så ditt debuterende innlegg ganske tidlig, jeg fikk fort mistanke om en 9mm. Ultra. Jeg kunne tenke meg en 9mm.Ultra, men....

Grunnen til at jeg ikke responderte kan være samme grunn som andre.

 

Fra tid til annen dukker det opp nye profiler/medlemmer på Kammeret. Nå skriver jeg for min egen del, jeg ønsker ikke å såre noen. Når det dukker opp noe for salg sjekker jeg vedkommendes historikk på Kammeret. Generelt: Når jeg ser, eks. Ble medlem for 1 time siden og vedkommende legger ut noe for salg og spør om hvor mye er denne eller dette verdt? Dette svarer ikke jeg på, jeg er neppe alene. Ikke alle ønsker å utlevere navn adresse tlf osv. til en ukjent debutant.

Folk her på kammeret generelt er aktive innen de trådene som Kammeret har som tema etter visse regler. Ofte dukker det opp folk som ikke har interesse for jakt  - skyting - ammunisjon - våpen, de har først og fremst noe å selge. Disse går noen ganger ikke inn som kunnskapsytere eller søken etter kunnskap, noen melder seg inn kun for å selge, da er det enkelte her inne som skygger unna. Med flere andre her inne er jeg medlem av SARA, SARA har en Bullitin hvor man kan annonsere objekter for salg eller bytte, og hvor folk har papirene i orden.

 

Et eksempel fra denne uken, en 8mm. Sunngaard:

Jeg kjøpte nylig en 8mm. Sunngaard. Et kammermedlem kontaktet meg på PM og lurte på hvor mye denne kunne omsettes for? Han var ikke patronsamler, men ville at patronen gikk i god forvaring den veien. Jeg sjekket vedkommendes historikk på Kammeret, han hadde flere seriøse innlegg og hadde en lang tid bakover i tid her på Kammeret. 

Jeg følte meg trygg på videre dialog med vedkommende. En 8mm. Sunngaard ble solgt i høst på et samlermøte hvor jeg var til stede, en samlervenn kjøpte denne for en sum kroner etter at jeg lot kjøpet gå videre. Selgeren som kontaktet meg på PM fikk salgsummen for dette eksemplet og at jeg kunne tilby samme pris, dersom han var villig til det. Jeg utelukket ikke at andre kunne by mer. Jeg fikk tilslaget. Det viste seg også at vi hadde hatt en hyggelig prat sammen tidligere på en skytebane. En 9x18 Ultra regner jeg med å komme over en dag, 9mm. Makarov har jeg noen av. 

Jeg personlig er noe innledningsvis paranoid med hvem som tilbyr meg noe for salg, jeg må føle meg trygg på at folk er seriøse, Når det gjelder våpen og ammunisjon bør en være litt reservert og forsiktig. 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for saklig tilbakemelding. Mulig flere her inne har i sin tid kjøpt patroner av meg da jeg begynte å selge ut fra samlingen min. Jeg vil selvsagt ikke legge ut mitt navn åpent på et forum, ei heller andres navn. La ut 2 godbiter som ansees å være skjeldne. Hadde ikke forventet å få prisliste åpner på nettet. Mer en pm. Og pm kom, etter en hyggelig telefonsamtale ble vi enige 😊 Tok meg flere mnd å finne ut hvordan bli medlem her på forumet, som nål i en høystake. Før jeg la ut de 3 patronen og håpet jeg klarte å komme i kontakt med medlemmer som kunne guide med inn som medlem. Først etter innlegget ble postet, kom innmelding skjema frem. Så tålmodighet er lønnsomt. Send meg gjerne en pm. Å selge ammo på finn gjør jeg ikke, alternativ destruere eller putte alt i skipskista dytte det lengst inni kottet. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

HKper skrev (8 timer siden):

Å selge ammo på finn gjør jeg ikke, alternativ destruere eller putte alt i skipskista dytte det lengst inni kottet. 

Jeg håper ikke det, godbiter bør nok heller komme andre aktive samlere til gode, det blir spennende å se hva du etterhvert legger ut for salg. Patronsamling her inne er som @Ei tohi varjatabeskriver en snever interesse og få aktive. Friskt blod bør ønskes velkommen😊Selv om du fikk en treg start håper jeg at du finner deg til rette og kommer i kontakt med flere som finner interessante ting, kanskje jeg kommer med en PM en dag.😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...