Jump to content

Bekreftelse på mottatt våpensøknad?


Baldur

Recommended Posts

Hei. Såvidt jeg husker så har jeg mottatt bekreftelse eller kunnet få bekreftelse på at politiet har mottatt søknaden min alle ganger jeg har levert våpensøknad på både konkurranse og jaktvåpen. Denne gangen har jeg ikke mottatt noe, og får heller ikke vite noe de gangene jeg har ringt.

Hun jeg spurte begge gangene på vpn kontoret mente dette ikke var normal praksis, men har jo som sagt fått vite hver gang ellers.

 

Noen som vet om dette er noe de har gått bort ifra i det siste? altså at man ikke kan få noe bekreftelse på at de har mottatt søknaden fra posten?

Link to comment
Share on other sites

Hvor lang tid har det gått?

For konkurransevåpen i sør-øst er normal praksis at man får et brev om at ting tar tid og hva forventet tid er, ettersom du skal i forvaltningsloven få et svar innen 30 dager.
Et brev som sier at det kommer til å ta enda lenger, teller ifølge politiet selv som godt nok, så legne det er innenfor de 30 dagene.
Sist jeg leverte søknader, så gikk det 11 dager søknad ble sendt til jeg fikk brevet omat det kommer til å ta 10-12 uker.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Baldur said:

Noen som vet om dette er noe de har gått bort ifra i det siste? altså at man ikke kan få noe bekreftelse på at de har mottatt søknaden fra posten?

Jeg har ikke mottatt noen bekreftelse på de siste to innsente per post. Jeg har ringt begge gangene etter ca. 2 mnd for å sjekke om de faktisk hadde mottatt noe. Det virker ikke som om de har noen praksis her jeg bor om å si ifra på papirversjonen. Digitalt har jeg aldri prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Nei, forvaltningsloven er jo ikke noe å bry seg med...

 

Sitat

§ 11 a.(saksbehandlingstid, foreløpig svar).

Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold.

Dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det forvaltningsorganet som mottok henvendelsen, snarest mulig gi et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og såvidt mulig angis når svar kan ventes. Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses som åpenbart unødvendig.

I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Våpen er vel ikke en prioritert oppgave og de mangler vel både folk og kompetanse. Jeg tror de brukte jusstudenter en periode her for å ta unna litt av bunken? Det er/blir kanskje enklere med en digital søkeportal? Synd at den er begrenset til hele våpen. Jeg skal jo alltid ha deler 😄

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg sendte søknadspapirer til våpenkontoret i Oslo for snart 11 uker siden men har fremdeles ikke hørt noe. Søkte om pistol .22, 9mm og revolver i 357 mag. Har jaktrifler fra før men ingen håndvåpen. 

På Politiets nettsider fremgår det at behandlingstiden er 4-8 uker noe som ble oppdatert 6/12-22. Blir da litt skeptisk i og med at det snart har gått 11 uker så det hadde vært greit å fått en bekreftelse om at papirene var mottatt og evt hvor lang behandlingstid de virkelig har. Hadde de skrevet på nettsidene at behandlingstiden var 12-16 uker hadde jeg slått meg til ro med det.
 

Våpenkontoret i Oslo har ikke noe telefonnummer man kan benytte seg av, men jeg lurte på om noen vet om det er mulig å møte opp på kontoret i Asker hvor søknadene behandles for å få bekreftet mottak av søknad og vite ca behandlingstid? 
Det er kanskje bare å åpne en ny tube med tålmodighet og kline seg inn med et nytt lag. Hadde håpet å få kjøpt et våpen før pris evt øker over nyttår.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...