Jump to content

Staten kjøper Meråker Brug


tussehaugen

Recommended Posts

ErlingElev skrev (20 timer siden):

 

 

Vi bruker altså barnebarnas penger på skog og utmark staten ikke trenger. Disse pengene burde fått stått i ro over tid og kastet av seg i Oljefondet.

 

 

ErlingElev skrev (6 timer siden):

 

Merk. Jeg har ikke skrevet noen plass at jeg er imot at Regjeringen kjøpte Meråker Bruk. 

 

 

Ikke?

Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (20 timer siden):

 

..................Avkastningen på eiendommen er at kompiser og ungdom- jakter hjort og småvilt gratis, .............

 

 

Jeg er definitivt ikke noen ungdom............så jeg lurer på🤔.........skal vi være kompiser??😁

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (På 9.11.2022 den 10.45):

Og man får altså ikke vite om andre bød nesten det samme, om disse eventuelt lå vesentlig under, eller om det faktisk ikke var andre som bød,  -

 

Det var (rimeligvis) andre interessenter også. Og noen av dem ville nok gitt inn bud. "Danske Bank" holder kjeft om hvorvidt de gjorde det.

 

Men den nyslåtte "sveitseren", hr. Røkke, var i fjor høst villig til å overta en (større eller mindre) del av aksjene i selskapet, ut fra et verdianslag på 1,8 milliarder. Når selgerne heller valgte (en merkelig form for) auksjon, må jo det være fordi de anså at de da kunne få vesentlig mer for eiendommen, også når de trakk fra Danske Banks sikkert klekkelige salær. 2,6 milliarder er sannsynligvis "markedspris", blant de som disponerer så uhørt mye penger.

 

https://www.finansavisen.no/nyheter/landbruk/2022/11/11/7959397/rokke-ville-kjope-meraker-brug-staten-trakk-det-lengste-straet

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 6 months later...
Posted (edited)

Det er selvfølgelig amatørmessig av stats- og finansministeren å skylde på "oljefond-avkastning", når handelen kunne vært finansiert på "hvilkensomhelst" måte, ved å bruke det politiske flertallet.

 

Prisen var sannsynligvis "markedspris", som jeg skriver noen innlegg lenger oppe. For de som sitter på enorme formuer, er et slikt kjøp en god forberedelse for en kommende gjeninnføring av føydalvesenet. Med utsikter til en kommende greve-tittel, spiller økonomisk utbytte på kort sikt liten rolle.

 

Våpenmotstander og leder av Stortingets kontrollkomite, Høyre-representanten fra Bergen, synes nok synd på de milliardærene som ble lurt til å legge inn for lavt bud i denne merkelige handelen.

 

Men hvis den brave Bergenshøyre-representanten har sånn omsorg for oljefondet, bør han kanskje se på hvordan den daværende regjering, ledet av hans Høyre-kollega fra Bergen, ga bort 68 milliarder i skatteinntekter fra oljeindustrien, i unødvendige skattelette-tiltak i korona-tida.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Sammenlignet med Værdalsbruket ble Meråker brug solgt til 2,3x markedsprisen. I tillegg er finansiell verdi betydelig høyere. Selv om dette er en skikkelig politisk trynings, er vel dette noe av det beste nåværende regjering har fått til.

 

Resten av det du skriver er irrelevant og feil. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...