Jump to content

Spørsmål ang. våpenskap


CaptainScud

Recommended Posts

«Våpenskapet skal være plassert slik at våpeneier har eksklusiv tilgang til våpenskapet. Dette betyr at våpenskap ikke kan plasseres i bod, der det er tilgang for andre enn huseier i området utenfor bod-døren»

 

Hvor strengt definerer man «tilgang»?

 

Våpenskapet mitt er plassert i kjelleren på eneboligen min. Huset har en utleieenhet, uten direkte tilgang til kjelleren, men leietaker har en nøkkel til kjelleren da hun får bruke den til å oppbevare noen eiendeler.
 

Er dette innafor eller er jeg nødt til å inndra denne nøkkelen? 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Vapenskjold said:

Ifølge lovteksten er det vel ikke innafor.  Leietaker kan gå via din ytterdør til sine saker når du er hjemme.

Hvis en tolker det slik, betyr det vel også at det ikke er innafor at kone og 12 unger har tilgang til våpenskapet. De er heller ikke våpeneiere.

 

Link to comment
Share on other sites

tjensve skrev (2 timer siden):

Hvis en tolker det slik, betyr det vel også at det ikke er innafor at kone og 12 unger har tilgang til våpenskapet. De er heller ikke våpeneiere.

 

Det er det jeg også tenker. Godt mulig eksempelet mitt er utenfor, men det må likevel være en slags tolkning her. 

 

Kan kona være alene i huset? Kan foreldrene mine være barnevakt? Kan håndverkere jobbe der uten mitt tilsyn?  

Link to comment
Share on other sites

CaptainScud skrev (16 timer siden):

«Våpenskapet skal være plassert slik at våpeneier har eksklusiv tilgang til våpenskapet. Dette betyr at våpenskap ikke kan plasseres i bod, der det er tilgang for andre enn huseier i området utenfor bod-døren»

Hvor finner du denne teksten? Rundskriv? Jeg finner den verken i Våpenloven eller tilhørende forskrift, som er de lovdokumentene folk må forholde seg til.

Intensjonene i lovverket er at skapet ikke kan plasseres slik at uvedkommende enkelt har tilgang. Mht. familiemedlemmer er det nøkkelen du må passe på.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

I praksis er det følgende: Du må ha direkte tilgang til våpenskapet uten å måtte gå ut fra din private bopel. Om andre har nøkkel til huset ditt, så har det egentlig ikke noe å si. Om du er bekymret over at de du overlater nøkkel til, skal bryte opp og forsyne seg av våpnene dine, bør du heller revurdere å gi nøkkel til noen.

 

Det som menes i teksten om ekslusiv tilgang, er at som i mange leilighetskomplekser, er det gjerne ei bod i kjelleren og lignende for lagring. Disse er ofte separate med nøkkel til den enkelte leilighet. Det er disse det ikke er lov å oppbevare våpen i.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...