Jump to content

Hvordan bolte fast våpenskap?


Skogmann123

Recommended Posts

Hvis det ikke følger med festemidler til våpenskapet, så kan du bruke ekspansjonsbolter i betong. I treverk kan du bruke franske treskruer. Disse monteres i stenderverk. Du bruker selvfølgelig eksisterende hull på skapet. Bordiameter står på pakka til ekspansjonboltene. Til franske treskruer forborer du til diameteren av bunnen på gjengene. 

Link to comment
Share on other sites

Ett spm vedr dette her, 

 

jeg har festet mitt skap med franske treskruer i stander, men de to hullene til styrbord vil ikke treffe stander "naturligvis" da det er 60cm mellom de, men si jeg hadde fått kontroll hjemme, er det noe de vil henge seg opp i at jeg ikke har brukt de to siste hullene til å feste med? eller er kravet bare at det skal være fastmontert, så om det ikke går an å rikke så er det godt nok? 

Link to comment
Share on other sites

Vapenskjold skrev (1 time siden):

Hvis ikke hullene passer med CC 60 som er standard stenderavstand, så må du gjøre en jobb. Da må du montere en stender inne i veggen. (Det måtte jeg gjøre). Samtlige 4 hull skal boltes fast i vegg. 

 

okei, 

hva med de 4 som er i bunnen av skapet, skal de boltes også? 

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke våpenloven sier noe om å bolte fast, det står at det skal være et FG (eller tilsvarende) godkjent skap. Heller ikke i FG godkjenningen (se vedlagt) står det noe konkret om hvordan -bare at det skal "Forankres til stabil bygningskonstruksjon i henhold til fabrikantens anvisninger"...  

 

image.png.9debdf3b959d3c215da73039046e307c.png

 

 

Et par franske treskruer inn i en stender, så vil jeg tro du sliter med å få det med deg, og med mindre det finnes en monteringsanvisning fra produsenten som sier noe annet er dette helt innafor...

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

okei, 

hva med de 4 som er i bunnen av skapet, skal de boltes også? 

 

Det fulgte med 4 stk ekspansjonsbolter da jeg kjøpte skapet. Da jeg ikke har mur/betongvegg så kjøpte jeg 4 franske treskruer og skrudde inn i ryggen. Ifølge bruksanvisningen så skulle skapet boltes med 4 stk i ryggen. Det sto ingenting om gulvet. 

Edited by Vapenskjold
Link to comment
Share on other sites

Vapenskjold skrev (9 timer siden):

okei, 

hva med de 4 som er i bunnen av skapet, skal de boltes også? 

 

Det fulgte med 4 stk ekspansjonsbolter da jeg kjøpte skapet. Da jeg ikke har mur/betongvegg så kjøpte jeg 4 franske treskruer og skrudde inn i ryggen. Ifølge bruksanvisningen så skulle skapet boltes med 4 stk i ryggen. Det sto ingenting om gulvet. 

 

okei, 

jeg har sendt mail til FG for og få en avklaring på dette nå, om alle hull skal brukes, om det er krav til at alle bolter skal i stander/rammeverk etc, eller om det holdet med noe så enkelt at skapet henger fast så er det ok med f.eks 2 bolter.

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (12 minutter siden):

om det er krav til at alle bolter skal i stander/rammeverk etc,

 

Om det er krav til dette, så må man enten rive veggen for å sette inn ekstra stendere, eller så må dette ha vært planlagt fra da bygget var nytt. De fleste skap har ikke 60 cm avtand mellom hullene...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Olesøn changed the title to Hvordan bolte fast våpenskap?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...