Jump to content

Bore Tech Eliminator


Jonas fred123

Recommended Posts

Prøvde Eliminator forleden jeg også. Det ble veldig blått, veldig fort! Hadde bare messingspyd å tre lappene på, som jo ikke er optimalt, for da "lyver" lappene om mantling i løpet. Lappene ble blå etter ett sekund når de satt på messing. Fint å slippe ammoniakklukta også. Fikk litt følelsen av lut eller såpe med Eliminator. Ble glatt på fingra etterpå. Jepp, hansker, I know..

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (1 time siden):

Prøvde Eliminator forleden jeg også. Det ble veldig blått, veldig fort! Hadde bare messingspyd å tre lappene på, som jo ikke er optimalt, for da "lyver" lappene om mantling i løpet. Lappene ble blå etter ett sekund når de satt på messing. Fint å slippe ammoniakklukta også. Fikk litt følelsen av lut eller såpe med Eliminator. Ble glatt på fingra etterpå. Jepp, hansker, I know..

Bruker boresnake med Messingbørste på. Så jeg fylte opp løpet med Eliminator og lot det bare renne ut av løpet selv.

 

etter 20-30 minutter dro jeg bore smaken gjennom løpet noen runder for å få ut det som ikke hadde rent ut. 

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (12 timer siden):

Fikk litt følelsen av lut eller såpe med Eliminator. 

Eliminator er i hovedsak 2-Aminoethylphosphonic Acid  og vann.

 

(2-Aminoethyl)phosphonic acid.png

 

eliminator_security_data.pdf (shootingequipment.de)

 

Jeg er ingen fagmann i organisk kjemi - men er enig i at den virker såpete, men det kan som du sier være fordi den er basisk også. Den har jo til oppgave å dispergere skitt (karbonpartikler) og løse ut kobber - og aminogruppa fikser det siste, men litt saktere enn ren ammoniakk. Samtidig slipper en lukta, og det er heller ikke korrosivt. Vannløselig er kjekt også.

 

Uansett, så er den kanskje det beste allround "fjern whatever som setter seg i løpet" - kjemikaliet som er i salg nå for tida. Den er bra effektiv, og behagelig å jobbe med. (Jeg har de fleste "midlene" i hylla, og pleier å kjøpe alt nytt som kommer) BT har også en de kaller "Cu2+", som er meget effektiv.

 

K

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (42 minutter siden):

Jeg har brukt Boretech i mange år, lenge før man fikk kjøpe dette i Norge.

Det er nok noe av det beste på markedet, bortsett fra som langringsolje :)

Jeg har aldri prøvd det som lagringsolje... Er litt skeptisk der faktisk :) 

Ser folk skrøt av det på Kammeret i 2010 (til løpspuss). Selv har jeg brukt det "aldri så lenge", som nok er ca den tida. Mulig jeg så den anbefalinga fra @Kiwi, eller om jeg bare hørte på ham på banen.

 

1983 skrev (42 minutter siden):

Jeg merker ikke noen (stor) forskjell på Eliminator og Cu2+

Det virker som mye samme greia. Men har følelsen av at Cu2+ er enda noen hakk hissigere mot kobber. Mulig de har mer eller mindre av noe i det?

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

Jeg har aldri prøvd det som lagringsolje... Er litt skeptisk der faktisk :) 

Ser folk skrøt av det på Kammeret i 2010 (til løpspuss). Selv har jeg brukt det "aldri så lenge", som nok er ca den tida. Mulig jeg så den anbefalinga fra @Kiwi, eller om jeg bare hørte på ham på banen.

 

Det virker som mye samme greia. Men har følelsen av at Cu2+ er enda noen hakk hissigere mot kobber. Mulig de har mer eller mindre av noe i det?

 

K

Bore tech mener den kan brukes i opptil 2 uker som en erstatning for olje i løpet. Selv bruker jeg Olje til lagring.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, M67 said:

Eliminator er i hovedsak 2-Aminoethylphosphonic Acid  og vann.

 

Jeg er ingen fagmann i organisk kjemi - men er enig i at den virker såpete, men det kan som du sier være fordi den er basisk også.

 

Jeg var en gang ganske interessert i kjemi, men det klarte skoleverket å sette en effektiv stopper for. Den siste kjemilæreren jeg hadde var mest opptatt av C3H5OH... Så kjemien stoppet opp på VDG-nivå for min del.

Eliminator har samme fingerfølelse som avfettingsmidlet Surfex HD. Men det er neppe det samme. Har virkestoffet i Eliminator et norsk navn? Eller annet kjent bruksområde?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...