Jump to content

22-250... Løpsbrenner?


stigamundsen

Recommended Posts

Framleis i tenkeboksen når det gjeld børse/kaliber til jaktfelt. 

 

Ideen eg no leiker litt med er å få laga eit løp til ei Remington 700 som er konvertert til løpsbyttesystem. Bolten er standard .473 støtbotn. Ser det er mange som bruker 223 til jaktfelt, men om eg skal få det til i denne børsa må eg ha ein ekstra bolt. Difor pønskinga på 22-250.

 

Er det nokon som har erfaringer med levetid på løp i dette kaliberet? Og er det nokon som har lada ned 22-250 til 223 hastigheter og har erfaringar med presisjon/løpsslitasje? Tenkjer og på å gå for AI varianten av kaliberet. Hovedsakeleg for levetid på hylsene. 

 

Tankar mottas med takk1

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Rem 700 med muffe, og to sluttstykker. Skyter jaktfelt med .223.

Tror du fort tjener inn kosten av et ekstra sluttstykke til .223 (dukker opp på Finn til tider), kontra prisen av ladekomponenter/ammo til 22-250.

Engangsskutte hylser til .223 er nesten gratis, og billig treningsammo er som regel å oppdrive.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22-250 holder ganske lenge hvis man skyter med litt reduserte ladninger og VV N140, feks 30gr bak ei 55gr kule noe som gir ca 950ms med lavt trykk.

Til sammenlikning lader man 69gr kuler i 223 foran ca 25+gr N140 med utgangshastighet på ca 900ms (som er en "std-ladning" i 223) med høyere trykk enn ladningen i 22-250.

Jeg er ganske sikker på at av disse to ladningene vil pipa i 22-250 holde lenger.

Husk at 22-250 er en varmintpatron som, i hvertfall tidlingere før 223, ble brukt mye til mengdeskyting i USA.

 

Sett igang med 22-250. Det fungerer fint.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rausheim skrev (2 timer siden):

22-250 er blant topp 10 av "kalibre man definitivt ikke burde ha til konkurranse".

Har du noko meir info her? Kvifor ikkje? 

 

358 Win skrev (22 minutter siden):

Guttungen skjøt jaktfelt med 22-250 . Pipa var gåen etter ca 2500 skudd. Ble pusset regelmessig

Kva nivå låg ladningane på? Var dei lada litt ned eller full pupp?

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, stigamundsen said:

Har du noko meir info her? Kvifor ikkje?

Du skrev det så fint i tittelen, den er en løpsbrenner. Matchpresisjonen forsvinner ca etter 750-1200 skudd og jaktpresisjonen 2000 pluss litt til. Ei 223 skal klare matchpresisjon på ihvertfall 3000 og jaktpresisjon minst 5000.

Dette er riktignok basert på fabrikkladninger og det finnes variabler mtp løpsprodusent og vedlikeholdet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har konkurrert med 223 siden 1980 mot andre skyttere som brukte/bruker 222 og 223.

Alle bruker lette kuler, 50-53gr, med kjapt krutt, Norma N200 eller VV N120.

Jeg kjenner ingen som har byttet pipe før 5-6000 skudd med disse ladningene.

De fleste skyter 7-8000 eller mer. 

Innskytingsskiva består av klistrelapper på samme innstikk for alle så det har vært lett å se hvordan riflene går.

Hvis noen har presisjonsproblemer er det stort sett FMJ bulkammo.

 

Hørte engang en Normaansatt si at fordelen med kjapt krutt var at det gikk fort over i gassform. Med langsomt krutt ville det fortsatt være mer "kornrester" fra kruttet som "sandblåste" kuleskråningen under avfyring. Om det er noe i dette vet jeg ikke. 

 

Lette kuler, kjapt krutt og sunne ladninger i 222 og 223 gir i hvertfall lang praktisk levetid på pipa.

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ser det er litt forskjellige utsagn her. Alt frå @Rausheim sine 750-1200 til @358 Win sine 2500. Hadde som sagt tenkt å lade ned til ca 223 nivå. Har lest litt på forskjellige fora om folk som får opp mot 3000 med reduserte ladningar. 

 

Men så var det spørsmål om pipesnurr. Dei av dykk som skyt 223 eller 22-250.. Kva kulevekter er mest brukt til jaktfelt? Er det lette kuler rundt 50 gr?

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (13 timer siden):

Ser det er litt forskjellige utsagn her. Alt frå @Rausheim sine 750-1200 til @358 Win sine 2500. Hadde som sagt tenkt å lade ned til ca 223 nivå. Har lest litt på forskjellige fora om folk som får opp mot 3000 med reduserte ladningar. 

 

Men så var det spørsmål om pipesnurr. Dei av dykk som skyt 223 eller 22-250.. Kva kulevekter er mest brukt til jaktfelt? Er det lette kuler rundt 50 gr?

 

Jeg bruker min 22-250 til jaktfelt, har gjort det i snart 2 år, fungerer helt utmerket, skyter også mye på bane med den generelt. 

Jeg bruker 52gr Sierra HPBT med 34,6gr N-140 bak, V0 ca 1073m/s, pipa har 1:9 snurr og man kan sikte midt i på alle holda på jaktfelt ;)

jeg kjøpe 100 lapua hylser når rifla var ny, de er nå omladdet 11-12 ganger, så ca 1100/1200 smell til nå, og merker fortsatt ingen problem med presisjon, holder klistrelappen på 100m fortsatt. 

Angrer ikke et sekund at jeg valgte 22-250 foran 223 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Siden jeg vet du driver med kulestøping; det er en ganske kjent utøver innenfor konkurranseskyting med støpekuler i USA som sverger til 22- 250 (nå husker jeg ikke navnet i farten). Han bruker smurte kuler, og små ladninger raske krutt- med meget gode resultater. Den vanligvis litt avslappede riflestigningen bidrar kanskje til at det er litt enklere å oppnå god presisjon.

Dette er jo treningsladninger som gir løpsslitasje på omtrent .22lr- nivå. 

Link to comment
Share on other sites

En annen ting, som antagelig "forlenget" levetiden på 222-løp til konkurranse i gamledager med gamle Norma 222 Jaktmatch, var at den kula var 50gr helmantel med hulbase. Denne hulbasen gjør at kula tetter mye bedre mot løpet enn HPBT kulene vi stort sett bruker idag. Med hulbasen reduseres "sveiseflammen" som passerer kula underveis i løpet til et minimum og dermed reduseres også utbrenningen av munningen. Denne gamle Norma Jaktmatchen er den beste FMJ-ammoen jeg noensinne har skutt med. Gud vet hvor mange skogsfugl det er skutt med denne ammoen i Sverige gjennom tidene. Før i tiden var dette rimelig ammo og ble gjerne solgt i kassevis.

 

Nå lades Norma "Fågel/Jaktmatch" med 55gr kule og den går det ikke an å mengdetrene med hvis man ikke har tenkt å flytte til Sveits. Jeg har så vidt skutt noen hundre av dem før prisen gikk til himmels men inntrykket var at den gamle ammoen med 50gr kule var bedre.

 

Det kan være verd å teste ut FMJ hulbasekuler med god kvalitet for å forlenge levetiden i 223/22-250 løp. 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...