Jump to content

Jaktradio, sankeradio, sikringsradio og sikringskanal??


Ryfylke

Recommended Posts

Hei.

 

Jaktradio er for jegere!

Sankeradio er for bønder med sauer f.eks.

sikringsradio er for skogsdrift, enten større aktører eller bønder.

Og sikringskanaler er det ca 15 stk av, noen kanaler går luft-til luft. Andre kanaler bruker en repaeter, alså, man sender på 1 frekvens, og motar på en annen!

 

Det var forklart i korte trekk.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Men er det noe nasjonale bestemmelser for bruk og trygging på sikringskanal? Det høres ut som at noen jaktradioer er satt opp med sikringskanal, og denne må berre brukes i nød, men har det noe betydning? Det må jo være store regionale ulikheter. Har hørt rykter om at noen plasser i landet er det lytting på sikringskanalen (hørt om at en lokal brannstasjon lytter)

 

Fins det frekvens-liste som er ført opp med jakt/sanke/sikringskanaler?

Link to comment
Share on other sites

Men er det noe nasjonale bestemmelser for bruk og trygging på sikringskanal? Det høres ut som at noen jaktradioer er satt opp med sikringskanal, og denne må berre brukes i nød, men har det noe betydning? Det må jo være store regionale ulikheter. Har hørt rykter om at noen plasser i landet er det lytting på sikringskanalen (hørt om at en lokal brannstasjon lytter)

 

Fins det frekvens-liste som er ført opp med jakt/sanke/sikringskanaler?[/quote

 

Blant annet her;

http://privat.telnett.no/action/freq.htm

 

Skulle også gjerne visst regler for bruk av sikringskanaler med repeter.

Kan være veldig praktisk på jakt når avstandene blir litt lange.

Link to comment
Share on other sites

Men er det noe nasjonale bestemmelser for bruk og trygging på sikringskanal? Det høres ut som at noen jaktradioer er satt opp med sikringskanal, og denne må berre brukes i nød, men har det noe betydning? Det må jo være store regionale ulikheter. Har hørt rykter om at noen plasser i landet er det lytting på sikringskanalen (hørt om at en lokal brannstasjon lytter)

 

Fins det frekvens-liste som er ført opp med jakt/sanke/sikringskanaler?

Alle sikringsradioer er utstyrt med nødknapp. Ved betjening av denne sendes et 5-sifret ID-nummer til en alarmsentral, (hos oss er det den lokale brannvakta) som har liste over hvilke personer som er tilknyttet hvilket ID-nummer, og hvem de skal kontakte om de får alarm. Dette er en meget viktig sikkerhet for skogsarbeidere, som ofte jobber alene og kanskje et stykke unna folk.

Minner om at sikringskanaler er forbudt å bruke uten konsesjon.

Link to comment
Share on other sites

Enkelt sagt kan en vel si at som jeger betaler en kun avgift for bruk av jaktfrekvensene, og har ikke rettigheter på de andre kanalene.

 

Om det overholdes? Neppe... Vet at mange lag i området her konsekvent bruker sikrings- eller sankekanaler når de jakter. Vinsjekanaler er vel også noe, forbeholdt skogbruket. Dvs kommunikasjon mellom vinsjeførere under kabeldrift i skrått terreng. Har også opplevd å ha diverse andre folk inne på jaktkanalene i beste sendetid, f.eks et kabeltrekkelag som fant det for godt å okkupere en av jaktkanalene et par-tre dager i elgjakta i fjor...

 

I områder hvor elgtildelinga er høyere enn 1 elg pr 1000 daa, og dermed fordømt tett mellom jaktlagene, er det ingen tvil om at seks jaktkanaler er i minste laget. I perioder med bra sporsnø utover førjulsvinteren er det av og til så mye støy i helgene at vi heller velger å jakte ukedager og finne på noe annet (også kjent som jobb) i helgene...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det først å fremst kanal 1. som er nødkanal på sikringsradioen, den skal ikke brukes til annet enn oppkalling og nødanrop.

Mange jaktradioer har også noen sikringskanaler, men alle har ikke nødkanal 1 og 2.

 

På mange jaktlag brukes sikringsradioen men ikke på kanal 1. og 2. i jaktsammenheng.

Syntes det var viktig å få med det.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det først å fremst kanal 1. som er nødkanal på sikringsradioen, den skal ikke brukes til annet enn oppkalling og nødanrop.

Mange jaktradioer har også noen sikringskanaler, men alle har ikke nødkanal 1 og 2.

 

På mange jaktlag brukes sikringsradioen men ikke på kanal 1. og 2. i jaktsammenheng.

Syntes det var viktig å få med det.

Litt usikker på om dette stemmer lenger. Endel nye sikr.-radioer vi har fått, står disse kanalene nå som "Sikr 1" og "Sikr 2".

Det jeg VET, er at sikr/nød 1 er 1-frekvent og sikr/nød 2 er 2-frekvent. Sikr/nød 2 blir sågar brukt av nabo-radiolaget som en vanlig repeater-kanal, på lik linje med sikr 5, sikr 7 osv.

Årsaken til at mange jaktlag benytter sikr-kanaler, er jo fordi de ofte er grunneiere og har lovlige sikr-radioer.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det først å fremst kanal 1. som er nødkanal på sikringsradioen, den skal ikke brukes til annet enn oppkalling og nødanrop.

Mange jaktradioer har også noen sikringskanaler, men alle har ikke nødkanal 1 og 2.

 

På mange jaktlag brukes sikringsradioen men ikke på kanal 1. og 2. i jaktsammenheng.

Syntes det var viktig å få med det.

Her i mitt distrikt er det kanal 12 som har repeater og den blir overvåket av 110.

Det som er viktig å få med her er at du må være medlem av ditt lokale sikringsradiolag for å benytte sikringsradio lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Det er fullt lovlig å bruke sikringsradioen på jakt, men en bruker ikke nødkanalene til dette.

 

Dette er hentet fra www.sikringsradioen.no

 

Omtrent 16 % av Norges areal er uten mobildekning. Høye fjell og dype daler gir utfordringer for godt samband. Dette løser Sikringsradioen!

 

Ferdes du alene? Tygghet for deg og familien

Lang rekkevidde

Rimelig og robust i bruk

Godt samband ved dyresanking og jakt

14 000 brukere

23 500 apparater i aktiv bruk

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det som er viktig å få med her er at du må være medlem av ditt lokale sikringsradiolag for å benytte sikringsradio lovlig.

Dette er bare delvis riktig: Du må ha konsesjon, og for å få det må du være godkjent som medlem av et sikringsradiolag.

Link to comment
Share on other sites

Enig Nødkanalene og den røde knappen holder man seg unna helt til man trenger nødhjelp.

 

Jeg har konsesjon på jaktradio kanalene, og gjennom at jeg har konsesjon på landbrukseiendom har jeg også konsesjon på sikring og sankekanalene.

Vi som har sikringsradio er også registrert i AMK sentralen i kommunen, og skulle jeg komme til å trykke på rød knapp vil denne gå til AMK sentralen, hvorpå de vil kalle meg opp og få kontakt med meg. svarer jeg ikke på anropet, ja da kommer utrykkningskjøretøy til min adresse, det er tryggheten når vi driver i skogen med ved/tømmer ol.

 

Da vil det være utidig og feil at hvem som helst skal drive å kjattre og skvaldre på nødfrekvensen, anbefaler de som har problemer med mye trafikk på sitt jaktkanal nett om legge inn subtoner.

 

Det er ikke forbudt å kjøpe seg radio med alle kanalene åpne, men det er forbudt å bruke de når man ikke har lisensen på disse

Link to comment
Share on other sites

Enig Nødkanalene og den røde knappen holder man seg unna helt til man trenger nødhjelp.

Som før nevnt, så har nabo-sikringsradiolaget kosesjon på Sikr2 ( eller Nød2) som lovlig repeater-kanal. Derfor er jeg litt usikker på om disse nød-kanalen virkelig har status som nød-kanaler lenger...?

Link to comment
Share on other sites

Enig Nødkanalene og den røde knappen holder man seg unna helt til man trenger nødhjelp.

Som før nevnt, så har nabo-sikringsradiolaget kosesjon på Sikr2 ( eller Nød2) som lovlig repeater-kanal. Derfor er jeg litt usikker på om disse nød-kanalen virkelig har status som nød-kanaler lenger...?

 

Dem heter fortsatt Nødkanal 1 og 2 da tror jeg at man må regne med at de fortsatt skal tjene dette formålet, men til oppkalling og etterpå bytte av kanal er jo intensjonen med en oppkallingsfrekvens, men i stedet bruker man disse til skravlekanal, det kan ikke være meningen, hva om noen må igjennom emd en viktig beskjed, da er jo iden med nødkanal borte.

 

Mange bruker også repeaterfrekvens selv om man ikke trenger å bruke den, reultatet man kringkaster sine taler over ett stort område, ikke så sikker på at de andre er noe særlig interessert i å høre åpå hva jegerne i andre enden av fylket driver med.

 

Radiodisiplin er det noe som heter, men ikke mange som vet hva er

Link to comment
Share on other sites

Mange gode svar! Men ka med han som skal på sauesanking, kjøper jaktradio på xxl, og har ikkje peiling på ka sikringskanaler er. Det virker jo lite seriøst når en så lett kan trå feil og legger beslag på sikringskanaler. Og min lille erfaring med jakt/sauesanking med radio er at vi må prøve oss frem til kanal/frekvens, for å få alle på lufta!

 

Er dette rett oppfatning? I så måte burde det vert mulig med bedre informasjon til kjøpere i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode svar! Men ka med han som skal på sauesanking, kjøper jaktradio på xxl, og har ikkje peiling på ka sikringskanaler er. Det virker jo lite seriøst når en så lett kan trå feil og legger beslag på sikringskanaler. Og min lille erfaring med jakt/sauesanking med radio er at vi må prøve oss frem til kanal/frekvens, for å få alle på lufta!

 

Er dette rett oppfatning? I så måte burde det vert mulig med bedre informasjon til kjøpere i Norge.

 

Her har faktisk forhandlernettet en jobb å gjøre, informasjonsarbeidet er vel den viktigste delen av en salgsjobb

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...