Jump to content

Skader man hørselen om man bruker brems?


Jøran99

Recommended Posts

Jeg skyter alene på banen og plager altså ingen- bare så den diskusjonen er død.

Spørsmålet er rett og slett om jeg risikerer hørselskader om jeg fyrer av 308 med brems når jeg bruker Optime III peltor.

 

Risikerer jeg å få skader av det, men om det er uproblematisk så hadde det vært kjekt å kunne skyte litt kjappere serier uten å måtte bekymre seg for demperen... 

Link to comment
Share on other sites

Umulig å svare sikkert på dette. Rekylbremsen forsterker smellet skrått bakover, så om du er på en bane med "båser" og ligger litt inn mot en av veggene vil du oppleve denne effekten i øret. Jeg vil si at skal du eliminere risikoen for skade bør du kombinere høykvalitets øreklokker med passive propper, selv om du skyter med en .308 Win.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En bedre løsning etter min mening er da å heller kjøpe en demper som tåler å få litt "Juling".'

Ase ultra er ett godt eksempel, skulle du ønske noe som fjerner rekyl ytterligere kan du alltids kjøpe A-tec PRS 3 som har både demper og brems i seg. Jeg vil si at kombinasjonen av sistnevnte mellom demper og brems gir ett resultat som høres ut som et udempet rifle skudd, men ikke noe mer.

 

 

Link to comment
Share on other sites

The Modern Day Hunter skrev (6 timer siden):

 A-tec PRS 3 som har både demper og brems i seg. Jeg vil si at kombinasjonen av sistnevnte mellom demper og brems gir ett resultat som høres ut som et udempet rifle skudd, men ikke noe mer.

 

 

Det stemmer ikke. Jeg har brukt PRS 2 med 6,5x55 i mange stevner og trening, demper lyd like bra som en vanlig størrelse jaktdemper

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (13 timer siden):

Det stemmer ikke. Jeg har brukt PRS 2 med 6,5x55 i mange stevner og trening, demper lyd like bra som en vanlig størrelse jaktdemper

Det er mulig du har rett, men som jeg skreiv "jeg vil si". Har ikke noe målinger på verken det ene eller det andre, så da blir det jo bare subjektivt fra min side. Men jeg opplevde i alle fall godt merkbar forskjell på 300prc med prs 3 demper og marksman demperen :).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...