Jump to content

4/9-2022 utløper FG-godkjenningen til PSSO SNS våpenskap


Nybegynn3r

Recommended Posts

https://www.fgsikring.no/innbrudd/saferoghvelv/sikkerhetsskap/

 

Det betyr at de ikke kan selges som FG-godkjent etter hva jeg har forstått. Men det får ikke tilbakevirkende kraft for de som allerede eier et slikt skap.

 

Blir de regodkjent etter nye regler?

Eller kan man forhandle frem en god pris siden FG-godkjenningen utløper nå på søndag?

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (2 timer siden):

Det betyr at de ikke kan selges som FG-godkjent etter hva jeg har forstått. Men det får ikke tilbakevirkende kraft for de som allerede eier et slikt skap.

Blir de regodkjent etter nye regler?

- Nei, får ikke tilbakevirkende kraft.

- Ny godkjenning? Ingen som vet.

 

Edit: Jeg ville ikke kjøpt et nytt skap med utgått godkjenning, uansett hvor god prisen var.

Edited by Sølvrev
Presisering.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

Jeg ville ikke kjøpt et nytt skap med utgått godkjenning, uansett hvor god prisen var.

Enig, og derfor tenkte jeg at man kunne få skapet til svært god pris rett før FG-godkjenningen går ut. XXL som selger disse skapene vil vel ikke sitte igjen med våpenskap som ikke kan selges som FG-godkjente, og derfor er de litt presset til selge til billigere pris.

 

Haavard skrev (41 minutter siden):

Hvorfor skulle det bli et problem? Skapet var jo godkjent da jeg kjøpte det husker du vel?

Ikke hvis du kjøper det neste uke som du skrev:

Haavard skrev (1 time siden):

Hvem kan bevise at det skapet jeg kjøper i neste uke ikke har stått hos meg i fem år?

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (15 timer siden):

 

 

Jeg trodde først du mente å kjøpe et brukt skap på Finn, men det det blir ikke noe billig skap for deg i butikken heller. 

Tenk på biler. Selv om det kommer nye regler ved nyttår kan de fortsatt selge alle biler som ble tatt inn før nyttår selv om de ikke oppfyller de nye kravene 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (40 minutter siden):

Selv om det kommer nye regler ved nyttår kan de fortsatt selge alle biler som ble tatt inn før nyttår selv om de ikke oppfyller de nye kravene 

Mulig det, men jeg tror nok heller at XXL som er eneste forhandler av PSSO, har en avtale med PSSO slik at de sender tilbake skapene til leverandøren nå som godkjenningen utløper, evt. venter med salg til de blir regodkjent.

 

ErlingElev skrev (1 time siden):

Ta deg en tur på XXL på mandag, og gjerne post her hva som ble resultatet. 

Jeg er bortreist ut neste uke, og er midt i hussalg, så jeg får se hva jeg får tid til. Noe kjøp blir det hvertfall ikke - et ekstra våpenskap har jeg ikke plass til, men det kan jo være artig å høre hva XXL sier.

Link to comment
Share on other sites

Etter utkast til ny våpenlov, så er FG utløpte godkjenninger mellom privatpersoner fortsatt gyldig, men de kan ikke videre selges fra næringsvirksomhet. Utløpte skap til oppbevaring i næringsvirksomhet feks. butikk må skaffe nytt skap etter aktuell godkjenning. Jeg tolker det dithen at utløpte skap kan selges mellom privatpersoner uten noen krav på bevis når de ble kjøpt før eller etter utløp.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...