Jump to content

våpensøknad


HIS 7 pistol

Recommended Posts

Hei,angående 6mnd regel med skyteaktivitet/medlemskap i klubb.Jeg har tatt opp igjen pistolskytingen igjen etter noen års fravær.Det jeg lurer på er om jeg må følge denne 6mnd regelen,når jeg skal avhende den gamle 9mm pistolen jeg har for så å anskaffe/søke på en nyere 9mm pistol. Det blir som ett bytte til en nyere pistol. Har vært medlem i klubb ca 4 mnd,og har loggført 15 treninger,3 aproberte og 4 klubbstevner,alt er dokumentert.  Annen relevant dokumentasjon som våpenkontoret spør etter er også dokumentert.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Du må ha vært medlem minst 6 mnd.

 

Hentet fra våpenforskriften:

§ 4-6.Krav til medlemsskap, aktivitet og opplæring for erverv av pistolar eller revolver til sportsskyting

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av pistolar eller revolverar til sportsskyting til personar som:

1. har gjennomført tryggingsopplæring arrangert skyttarorganisasjonen,
2. i minst seks månader har vore medlem i skyttarorganisasjon som har godkjent skyteprogram for den omsøkte våpentypen, og
3. siste seks månader har gjennomført 10 av skyttarorganisasjonen sine organiserte treningar eller konkurransar.
Link to comment
Share on other sites

Hei,Har opptil flere håndvåpen,skal bytte ut pistolen med en som er nyere.Har vært medlem a klubb for flere årsiden,med et opphold opptil nå. Er pr idag er jeg medlem av en pistolklubb (4mnd). Og da lurer jeg på om denne 6mnd reglen.Må en ha vært medlem i minst 6mnd, for å bytte til et nyere våpen med samme bruksområde,aktiviteten for 4mnd er ok.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, JonasB said:

 Han har vel trolig vært medlem hele tiden han har et håndvåpen fra før?

 

Neida, det skriver han i første innlegg at han ikke har vært..

 

2 hours ago, HIS 7 pistol said:

Hei,Har opptil flere håndvåpen,skal bytte ut pistolen med en som er nyere.Har vært medlem a klubb for flere årsiden,med et opphold opptil nå. Er pr idag er jeg medlem av en pistolklubb (4mnd). Og da lurer jeg på om denne 6mnd reglen.Må en ha vært medlem i minst 6mnd, for å bytte til et nyere våpen med samme bruksområde,aktiviteten for 4mnd er ok.

 

Nå har du jo en stund hatt våpen i strid med lovens intensjoner, det er sikkert ikke så lurt å søke umiddelbart etter kun 4 mnd medlemskap da..

 

Våpenlovens §12 sier blant annet: "Personar som er medlemmer i godkjent skyttarorganisasjon, og som oppfyller krava til aktivitet og opplæring som er gjevne i medhald av fjerde ledd nr. 1, kan få løyve til å erverve og ha løyvepliktige skytevåpen, våpendelar og ammunisjon etter §§ 5, 6 og 7 til sportsskyting. Løyvet gjeld berre for skytevåpen og våpendelar som kan brukast i skyttarorganisasjonen sine godkjente skyteprogram, og i det talet som vert fastsett i medhald av fjerde ledd nr. 2."

 

Her kan du altså lese at man må være medlem av godkjent skytterorganisasjon også for å ha våpenet, ikke bare for å anskaffe det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt sikker på dette her.Har vært medlem i klubb siden 1991,men vært en del av og på,pga av at jeg stiftet familie,så i den perioden var jeg medlem og ikke medlem av en NSF klubb.Men har hele tiden vært medlem av en militær tilknyttet klubb som ikke har vært knyttet opp mot NSF. Kanskje våpen lovene så litt anderledes ut for 30 årsiden

Edited by HIS 7 pistol
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Slik det har vært praktisert (og så vidt jeg har sett, praktiseres det slikt fremdeles), så har du registrert håndvåpen fra før = du slipper 6mnd som medlem av klubb, men du slipper ikke unna minimum 10 oppmøter/aktiviteter i løpet av siste 6mnd (noe ingen gjør, gamle som nye).

Husk at du må også vedlegge skriv fra klubben og om du får det, avhenger av hvor oppegående den/de som skriver de ut er.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Rausheim said:

Slik det har vært praktisert (og så vidt jeg har sett, praktiseres det slikt fremdeles), så har du registrert håndvåpen fra før = du slipper 6mnd som medlem av klubb, men du slipper ikke unna minimum 10 oppmøter/aktiviteter i løpet av siste 6mnd (noe ingen gjør, gamle som nye).

Husk at du må også vedlegge skriv fra klubben og om du får det, avhenger av hvor oppegående den/de som skriver de ut er.

 

Hvis du har våpen fra før er du allerede med i en klubb, ihvertfall hvis du har våpnene på lovlig vis og ihht intensjonene bak våpenloven.

Våpenforskriften §4-7 sier også tydelig at det er et krav om minst seks måneder medlemskap i skytterorganisasjon som har godkjent skyteprogram for den omsøkte våpentypen.

Dette vil si at det ikke er noe slingringsmonn her, det er rett og slett et absolutt krav.

Om man bytter organisatorisk tilhørighet til en annen skytterorganisasjon som tilfredsstiller kravene vil man fortsatt ha 6 mnd medlemskap, forskjellen er bare at man har en endring i medlemskapet underveis.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjenner til forskriften,man må ha 6mnd uansett for ervervelse av nytt våpen. Men i mitt tilfelle er det snakk om å bytte den gamle samme pistolen jeg har inn i en ny. Avhende den gamle for å erverve en ny i samme kaliber og bruksområde,hvordan blir det da?                                                                                              

Link to comment
Share on other sites

Har du registrert håndvåpen fra før har du, i politiets syn, vært igjennom minimum 6mnd tilknyttet organisasjon med våpen typen og alt det der.

Det som er forskjell på gammel praksis og den nye loven, er at før kunne et medlem som ikke hadde vært på trening eller stevne de siste 20 årene, møte opp 2-3 ganger, få underskrift fra klubben og deretter handle håndvåpen. Nå må vedkommende ha minst 10 oppmøter, men om det gjøres i løpet av 6mnd eller 1mnd har ingen betydning.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, HIS 7 pistol said:

Kjenner til forskriften,man må ha 6mnd uansett for ervervelse av nytt våpen. Men i mitt tilfelle er det snakk om å bytte den gamle samme pistolen jeg har inn i en ny. Avhende den gamle for å erverve en ny i samme kaliber og bruksområde,hvordan blir det da?                                                                                              

 

Det er salg og erverv av ny pistol.

 

56 minutes ago, Rausheim said:

Har du registrert håndvåpen fra før har du, i politiets syn, vært igjennom minimum 6mnd tilknyttet organisasjon med våpen typen og alt det der.

Det som er forskjell på gammel praksis og den nye loven, er at før kunne et medlem som ikke hadde vært på trening eller stevne de siste 20 årene, møte opp 2-3 ganger, få underskrift fra klubben og deretter handle håndvåpen. Nå må vedkommende ha minst 10 oppmøter, men om det gjøres i løpet av 6mnd eller 1mnd har ingen betydning.

 

Her tar du feil. Greia er at man må være medlem også for å ha lov til å ha våpenet, medlemskapet skal selvsagt dokumenteres. På støtteskrivet man skal legge ved som klubb angis også dato man ble medlem av klubben.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Kennethj said:

 

Det er salg og erverv av ny pistol.

 

 

Her tar du feil. Greia er at man må være medlem også for å ha lov til å ha våpenet, medlemskapet skal selvsagt dokumenteres. På støtteskrivet man skal legge ved som klubb angis også dato man ble medlem av klubben.

 

Jeg har nå drevet klubb og skrevet ut slike papirer i nærmere 15 år, så jeg har nok vesentlig mer peiling enn deg. Ja, man må være medlem for å få kjøpt håndvåpen og for å beholde våpen (selv om enkelte klubber har muligens vært slepphendte om å melde i fra om avsluttet medlemskap osv) så er det heller ikke hva som er spørsmålet her. Fyren har medlemskap i en klubb såvidt jeg har forstått.

 

Minimum 6mnd er for førstegangskjøpere og trådstarter er definitivt ikke en førstegangskjøper siden han allerede har et lovlig registrert håndvåpen. Datoen for når medlemskapet ble inngått er også for førstegangskjøpere, men i akkurat dette tilfellet bør det påføres sammen med en kommentar som forklarer situasjonen.

 

Jeg gidder ikke å gi dette inn med flere teskjeer, så Trådstarter: Det er bare å søke i vei. Det kan til og med være du slipper mye av papirmølla om du kun skal bytte ut våpenet og akkurat der ville jeg faktisk spurt våpenkontoret om gikk an.

Link to comment
Share on other sites

Det vil neppe spare nevneverdig tid på våpenkontoret hvorvidt det dreier seg om søknad nytt våpen eller "bytte" av våpen til samme kaliber. Trolig bare minutter.

 

Greia er om trådstarter fra tiden før  4 mnd tilbake hadde våpenet uten tilslutning pistolklubb ELLER tilsvarende - som f.eks  forsvaret som evnt.  gir hjemmel for å inneha trådstarters våpen. Hvis ikke så har trådstarter hatt våpen ulovlig i en (eller flere) perioder etter min oppfatning.

 

Har trådstarter dette i orden kunne trådstarter spart seg bryet med denne tråden, aktiviteten er jo helt innafor.

🙂

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Rausheim said:

 

Jeg har nå drevet klubb og skrevet ut slike papirer i nærmere 15 år, så jeg har nok vesentlig mer peiling enn deg. Ja, man må være medlem for å få kjøpt håndvåpen og for å beholde våpen (selv om enkelte klubber har muligens vært slepphendte om å melde i fra om avsluttet medlemskap osv) så er det heller ikke hva som er spørsmålet her. Fyren har medlemskap i en klubb såvidt jeg har forstått.

 

Minimum 6mnd er for førstegangskjøpere og trådstarter er definitivt ikke en førstegangskjøper siden han allerede har et lovlig registrert håndvåpen. Datoen for når medlemskapet ble inngått er også for førstegangskjøpere, men i akkurat dette tilfellet bør det påføres sammen med en kommentar som forklarer situasjonen.

 

Jeg gidder ikke å gi dette inn med flere teskjeer, så Trådstarter: Det er bare å søke i vei. Det kan til og med være du slipper mye av papirmølla om du kun skal bytte ut våpenet og akkurat der ville jeg faktisk spurt våpenkontoret om gikk an.

 

Det måtte jo komme litt hersketeknikker, ikke en ukjent greie på dette forumet det dessverre. Det er ikke relevant hvor mange år du har drevet klubb og skrevet ut slike papirer.

Som du kanskje har fått med deg har politiet lagt til rette et eget skjema som støtteskriv som de ønsker at vi benytter, der er også et felt som angir når søkeren ble medlem av laget/klubben.

 

Joda, minst 6 mnd medlemskap gjelder uavhengig av om det er førstegangsvåpen eller ei, forskjellen med neste våpen er bare at man må ha hatt medlemskap hele tiden for at man skal ha lov til å ha våpenet.

Klubben har uansett ikke ansvar for å melde fra til noen som helst om avsluttet medlemskap.

 

 

9 hours ago, Elmer K said:

Det vil neppe spare nevneverdig tid på våpenkontoret hvorvidt det dreier seg om søknad nytt våpen eller "bytte" av våpen til samme kaliber. Trolig bare minutter.

 

Greia er om trådstarter fra tiden før  4 mnd tilbake hadde våpenet uten tilslutning pistolklubb ELLER tilsvarende - som f.eks  forsvaret som evnt.  gir hjemmel for å inneha trådstarters våpen. Hvis ikke så har trådstarter hatt våpen ulovlig i en (eller flere) perioder etter min oppfatning.

 

Har trådstarter dette i orden kunne trådstarter spart seg bryet med denne tråden, aktiviteten er jo helt innafor.

🙂

 

Det er ingenting som heter "Eller tilsvarende", forsvarets våpen er ikke omfattet av våpenloven.

Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (1 time siden):

Det er ingenting som heter "Eller tilsvarende", forsvarets våpen er ikke omfattet av våpenloven.

Jeg tror de fleste, Kennethj, forsto at poenget mitt ikke var hvilket foretak etc etc som kunne gi hjemmel for inneha våpen, men at det var flere enn medlemskap pistol/skytterklubber.

Derfor er det noe som heter "tilsvarende"..

 

I liket med Rausheim har jeg heller ingen flere teskjeer å mate deg med.

 

Hurra for HIS 7 pistol.

Slit den med helsa.🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...