Jump to content

Noen som har erfaringer med Barnes LRX ?


The Modern Day Hunter

Recommended Posts

Med en rekke fordommer mot blyforbud ble jeg bedt om å gi det ett ærlig forsøk. I den sammenheng tenker jeg å kjøpe Barnes LRX 208gr for 30 kal og dytte disse ut av pipa i en 940 m/s....

 

Før jeg nå skal vri nakken rundt for å få tak i disse kulene, hva er deres erfaringer med disse? Oppgir Barnes realistisk BC på kulene deres eller er de like optimistiske som Nosler på dette feltet? En G1 0,63 er ikke dårlig, men om dette kan gjenskapes i virkelighetens verden er av større interesse. I tillegg er jeg interessert i å høre deres erfaringer med kula på vilt.

T

Link to comment
Share on other sites

Biskopen skrev (31 minutter siden):

 

Screenshot_20220816-152122.png.823dbf6b3f1957ca62b5574d584c7e99.png

 

Da er jeg dessverre redd at selv lilla sedler i kollekten, ikke vil hjelpe deg med å stabilisere den kula i løpet ditt. Anbefaler å finne en alternativ kule. Lykke til.

Se der ja, litt kjapp. Så på 200 gr først som skulle gå i 1:10 twist, men endte opp på 208 for bedre BC og da ble det feil med twist så får vel gå tilbake til 200gr. Interessant at Barnes anbefaler 1:8tw for 208 gr og 1:10 for 200gr. Til nå har jeg brukt bergers 210gr vld med godt resultat (ikke skutt dyr dog) og før bergers brukte jeg Hornady eld-x 220gr som førte til redusering av elgbestanden hvert år noe som gjør det merkelig at lettere kule trenger krappere stigning. 

Kobber kulene er vel muligens lengre en "vanlige" kuler noe som igjen fører til behovet for krappere stigning. 

Link to comment
Share on other sites

The Modern Day Hunter skrev (5 timer siden):

300Rum


Barnes lader selv sin ammunisjon med 165 grs og 180 grs Ttsx i 300RUM.. og Vor-TX LR med 190 grs kule.. 

 

Bly har høyere egenvekt enn kobber.. slik at en kobberkule med samme vekt som en blykule blir betydelig lenger.. 

 

190 grs kulen krever 1:10 twist som minimum.. 

 

200grs Barnes LRXBT med 1:10 twist og MV 982ms har en stabilitetsfaktor på 1,35 (og du kan bare glemme å få denne kulen stabil med 1:10)

 

180 grs kulen har en stabilitets faktor på 1,91 med samme fart som den over..

 

200 grs kulen har en G1 BC på 0.550 (Verifisert)

180 grs kulen har en G1 BC på 0.442 (Verifisert) mens Barnes oppgir BC til å være 0.500 

 

Barnes er "dessverre" en av de produsentene som opererer med "optimistiske" BC verdier..

Edited by Sunnmøring
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Husk også på at LRX’en (og dens nært beslektede blyfrie søsken), er svært forskjellig fra Eld-X’en som du nevner. 
 

Der sistnevnte er ei konvensjonell, tynnmantla kule som ekspanderer (og fragmenterer) i lave hastigheter, krever LRX’en en viss hastighet (helst over 700m/s for litt ekstra margin). Den holder sammen i  høye hastigheter (har skutt dyr med anslagshastighet på 950m/s), og lager ett høl tvers gjennom. Mao er ikke dette ei tradisjonell langholdskule, men mer en «allrounder» med ok BC, som åpner litt kjappere enn mange andre blyfrie alternativer. Ut til 3-4-500m er de lettere variantene sikkert supre i 300RUM uten at jeg har prøvd..

Link to comment
Share on other sites

The Modern Day Hunter skrev (18 timer siden):

Interessant at Barnes anbefaler 1:8tw for 208 gr og 1:10 for 200gr.

 

Gitt at formfaktoren er konstant, så er BC proporsjonal med tverrsnittbelastning, som igjen er proporsjonal med masse. Sammenligner vi Barnes LRX .308" 208 gr med 200 gr så det vi at både masse (200->208 [gr]) og tverrsnittbelastning (.301->.313 [Ib/in^2]) øker med 4%. Derimot ser vi at BC_G1 (.546->.633 [Ib/in^2]) øker med hele 16%. Det er kun mulig ved å også endre formfaktoren, enten ved å øke lengden på ogivalen og/eller lengden på båthalen. Kula i 208 gr er derfor uforholdsmessig mye lenger enn den i 200 gr, derav også et signifikant hopp i nødvendig riflestigning.

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (14 timer siden):

Barnes er "dessverre" en av de produsentene som opererer med "optimistiske" BC verdier..

 

Jeg har ikke gjort noen seriøs verifisering av BC, men 129gr i 6.8mm stemte nå bra med antall klikk fra appen ut til 700m på gonger i fjor. 

Husker ikke størrelsen på denne, men om den var 30x30 eller større, så kan det jo godt mulig være noe avvik i BC og likevel gi treff i gongen.. 

Har skutt ett par ganger på 1000m, men da var det på steiner, så rimelig "grove" mål, men den traff nå der også av og til. 

Var "null" vind alle gangene..

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (1 time siden):

Jeg har ikke gjort noen seriøs verifisering av BC, men 129gr i 6.8mm stemte nå bra med antall klikk fra appen ut til 700m på gonger i fjor.


Nå har jeg ikke skutt med 270 og den kulen.. men om en ser på hva Barnes oppgir i BC (G1 BC 0,463) verdier og hva feks. Gutta i Applied Ballistiscs oppgir som deres verifiserte BC Verdi etter å ha skutt kulen målt hastighet ved munning og ved dens ferd mot målet så er G1 BC 0,423.. ikke en betydelig forskjell.. men en forskjell.. en stålplate på 30x30 blir litt "grovt" mål for å verifisere treffpunkt.. men det bestemmes selvfølgelig av hva en ønsker av presisjon.. 

 

Jeg bruker å sette ut "papptallerken" på 22 cm i diameter og skyter  på de for å verifisere treffpunkt…

 

B52D12F9-C62E-49F7-BDAB-1BC78D946B52.jpeg.2deadec1bdb015bab7298398c8db1b16.jpeg

 

vil en benytte stål for å sjekke treffpunkt kan en lage en truing bar foran stålmålet slik som dette.. 

AFF93540-3FFB-47E8-9500-EDACA1970C5F.jpeg.856495edcde6909750125e0108d99537.jpeg

 

eller gjøre det enkelt som dette

8363B506-9A5E-4D63-AC3C-DD405ECC3D76.jpeg.106bc4072d2d9cade8e5e05332887de5.jpeg

 

Jeg gjentar mine CB skudd ut på de avstander jeg jakter gjennom hele året.. det første skuddet med ren pipe på mellom 500-700 meter alt etter hvilken avstand jeg har tilgjengelig.. litt "off topic" men poenget er at treffpunktet blir ikke mere nøyaktig en de data en legger inn i sin ballistiske kalkulatorer .. og BC er en veldig viktig del av de dataene..

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (1 time siden):

Jeg bruker å sette ut "papptallerken" på 22 cm i diameter og skyter  på de for å verifisere treffpunkt…

Samme her. Foretrekker å verifisere alt på papp kontra elektroniske skiver da pappen aldri er feil. Det er også veldig lett å bruke papptallerkenen fordi det hvite skriker "her er jeg" og den blafrer ikke i vinden.  PS- man setter klisterlappen OVER kulehullet, ikke ved siden av  ;) 

 

Sunnmøring skrev (15 timer siden):

Tja.. ikke hvis du går for Ttsx kuler

Det ER en mulighet, men fort å begynne å overtenke når man driter på draget om noe så grunnleggende som kule valg og stigning. 180 gr ttsx er sikkert ikke feilt, men da er vi over på MV1000 m/s noe som igjen tilsier at kulens fart er i grenseland for ospa sin anbefaling på 500m. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

The Modern Day Hunter skrev (58 minutter siden):

PS- man setter klisterlappen OVER kulehullet, ikke ved siden av  ;)


Det var for å ha siktepunktet.. og noe å måle avstanden fra treffpunkt til siktepunkt..

 

The Modern Day Hunter skrev (58 minutter siden):

180 gr ttsx er sikkert ikke feilt, men da er vi over på MV1000 m/s noe som igjen tilsier at kulens fart er i grenseland for ospa sin anbefaling på 500m. 

 


Med 180 grs ttsx og en MV på 982ms som vil være helt ok.. og oppnåelig i en 300RUM så har kulen på 500m en hastighet på 639ms og en anslagsenergi på 2379 joules.. altså holder 300RUM anslagsenergi kravet på 500 m med god margin i forholdet til kravet på 100m som er 2200 joules..

 

Det er ikke snakk om å tenke..eller "over tenke" noe som helst.. har en kulevekt.. munningshastighet og korrekt BC.. med mere så vet en hastighet og anslagsenergi på alle hold.. det eneste som gjenstår da er å teste om kulen faktisk ekspanderer på de holdene en har tenkt å skyte... noe jeg synes alle som skal strekke holdene bør gjøre.. 

 

180 grs ttsx har forøvrig en anslagsenergi på 100m med en MV på 982ms på 4784 joules.. i en 300RUM altså over dobbelt så mye som kravet..

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

Presisjon og flyvedyktighet blir jo viktigere faktorer når en snakker om slike hold. Ville startet med å sjekke ut at rifla liker kula i hele tatt. Min .300 Winmag er kresen og skyter kun tunge kuler bra, så har landa på 220 gr ELDX og har så vidt begynt å teste ut blyfritt. 165 gr TTSX gikk ikke. 190 gr LRX var ujevn (fluer). Kan 1:10 være på kanten? 180 gr TTSX lover bedre. Har skutt alt for lite til å dra noen konklusjon.

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (14 minutter siden):

blyfritt. 165 gr TTSX gikk ikke. 190 gr LRX var ujevn (fluer). Kan 1:10 være på kanten? 180 gr TTSX lover bedre.


Om ikke farten er høy nok kan 190 grs LRX være marginal.. 175 grs LRX (G1 BC 0.482) har betydelig høyere BC enn 180 grs TTsx (G1 BC 0.442) 

 

175 grs LRX har en stabiltetsfaktor på 1.53 ved MV 920ms og 1,5 ved MV 880ms

 

180 grs Ttsx har en stabilitetsfaktor på 1.87 ved MV 920 ms og 1,84 ved MV 880ms

 

Stabilitets faktoren bør være 1,5 eller høyere og som som en ser så vil fart øke SF..

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (1 time siden):

Med 180 grs ttsx og en MV på 982ms som vil være helt ok.. og oppnåelig i en 300RUM så har kulen på 500m en hastighet på 639ms og en anslagsenergi på 2379 joules.. altså holder 300RUM anslagsenergi kravet på 500 m med god margin i forholdet til kravet på 100m som er 2200 joules..


Anslagsenergi har ikke veldig mye å si her. Farta for å sikre tilstrekkelig og god ekspansjon er det viktige. 630m/s er marginalt- treffer du store bein ekspanderer den nok, men på slike hold trenger man vel marginer.. og ei kule som eld-x (som er svært ekspansjonsvillig) er i mine øyne ett bedre valg her. Treffer man i bløte områder gjør den sannsynligvis langt mere skade, enn ei blyfri kule.
 

Jeg er stor fan av blyfrie Barnes kuler(TTSX, LRX), og bruker de nesten utelukkende selv på storvilt; drevet i høy fart (i 270w er de over 1000m/s) penetrerer de nesten hva som helst, ekspanderer til stor diameter og holder holder bedre sammen enn de hardeste blykulene.  

 Men hadde jeg hatt ferdigheter og jaktet elg på slike hold (4-500m+) ville jeg valgt ei kule som eld-x, berger etc. av de tyngre versjonene, for å sikre mest mulig skade dersom treffet ikke er ideelt. 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (26 minutter siden):

Anslagsenergi har ikke veldig mye å si her. Farta for å sikre tilstrekkelig og god ekspansjon er det viktige. 630m/s er marginalt- treffer du store bein ekspanderer den nok,


Her tar du faktisk feil.. den kulen ekspanderer fint på 500m.. jeg har selv testet 175 grs LRX i 300NM.. og den ekspanderte fint ut på 650 m i både vått papir og i dunker med vann.. på 650 m så var V650 585ms og 1930 joules.. i 300wm..300NM..300RUM så får en fint MV fra 950-1000ms alt etter kaliber.. men ja.. kulen er ikke førstevalget for jakt over 5-600m men har er fart nok så går det fint..  selv bruker jeg 225 grs ELD M med MV 895ms.. når holdene blir lange.. 

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (1 time siden):


Her tar du faktisk feil.. den kulen ekspanderer fint på 500m.. jeg har selv testet 175 grs LRX i 300NM.. og den ekspanderte fint ut på 650 m i både vått papir og i dunker med vann.. på 650 m så var V650 585ms og 1930 joules.. i 300wm..300NM..300RUM så får en fint MV fra 950-1000ms alt etter kaliber.. men ja.. kulen er ikke førstevalget for jakt over 5-600m men har er fart nok så går det fint..  selv bruker jeg 225 grs ELD M med MV 895ms.. når holdene blir lange.. 

 Tja.. om kula går mellom ett ribbein vil jeg tippe det er langt mindre motstand enn i en vanndunk.. det handler jo tross alt om å ha marginene på sin side, ikke  være i grenseland. Har selv skutt dyr, og sett dyr skutt med med blyfrie kuler der det var minimalt med ekspansjon pga. treff bak bog og litt lav fart.. Er farta der, ekspanderer de derimot i alt fra småvilt som fugl og oppover..
 

 

Edit; ser at 270w’en min gir omtrent det samme på 650m med 129gr LRX som 300NM’en din gir med 175gr LRX- skiller selvsagt gode 400j uten at det betyr veldig mye.. men LRX,en virker ikke ekstremt mye mer ekspansjonsvillig enn sine nært beslektede TTSX/GMX etc. og de har ved ett par anledninger vist seg å være lunefulle ved lavere hastigheter

 

..Så dersom jeg var 98% trygg på å treffe innen ei leirdue-størrelse, ville maks avstand vært 400-450m med din/min kombo.. at den KAN ekspandere ved lavere fart, bestrider jeg absolutt ikke..

B08D8839-6602-46CC-845F-CA810C476C9D.png.4abc9f1c5f2d1e17dfa1eb248b62d528.png

 

 

Edited by Ospa
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...