Jump to content

Tikka T3x Arctic


Trugetur

Recommended Posts

Er det noen forretninger her til lands som har denne inne på lager? Dersom det bestilles fra Schou kan det ta opp til 12 måneder.

 

Ser at en kanadisk gjeng frivillige frilufts entusiaster á la HV har fått byttet ut sine Lee-Enfield børser til C-19 (Tikka T3x Arctic).

 

Jeg er ut etter noe M/67 aktig med diopter uten kikkertsikte, men ble nå litt hekta på nevnt skarpskytter Tikka. Det laminerte skjeftet har et flott og høstaktig kanadisk preg.


SakoSverige sin filmsnutt på rifla.

 

Link to comment
Share on other sites

De priset den tilsynelatende for å slippe å selge noen av de, så du kommer vesentlig billigere unna med en vanlig t3x og nytt skjefte/sikte.

 

Det eneste du mister er muligheten til å tømme våpenet mens det er sikret, som såvidt meg bekjent bare t3x arctic og t3x tac har i t3x-serien.

 

Ellers høres det ut som du egentlig er på utkikk etter en ruger scout.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, VDH said:

Hadde ikke du akkurat kjøpt deg TRG?

Ja, men den skal brukes til dagens langholdsskyting og jakt, men er enda under konstruksjon mht. 35k sikte og noe annet utstyr. Inntil videre vurderer jeg en M/67 skarpskytter med diopter i 6.5 (mildere kaliber til mindre vilt og trening) som ikke koster lenger opp enn dongeribuksa og er billigere i drift. Da har jeg nådd det absolutte tak jeg trenger til min jaktgarderobe dvs. 12/76, .338lm og så 6.5x55.

 

Slik oppsto min interesse til eldre tjenestevåpen med kun jernsikte, som leverer det samme til jakt det dyre nybørser med rør gjør. Minimalistiskt sett trenger man til dette formålet ikke mer. Først tittet jeg noe på M98, Krag-Jørgensen tørr jeg ikke å skyte med, og  etter endel research ble interessen mer mot Kongsberg sin ultimate M98 versjon „M/67“ med ordentlig matchløp, avtrekker + diopter brukt til DFS.
 

Med alle disse søk jeg gjorde på nett, så fanget google meg opp og fristet meg med et youtube forslag til en flott Tikka T3x Arctic skarpskytter rifle med diopter, og det i friske farger som disse Canadiske Rangere har fått til sine nye tjenestevåpen med mange fine filmsnutter om dette rundt i besvimende villmarks omgivelser. Dette trigget min lyst som ørreten på flua, men den koster da 30k omtrent til det Steiner M røret jeg sparer opp for min TRG.

 

Etter noe vurdering, så svanker det mellom en Tikka Arctic, men da må røret til langhold bli satt enda lenger på vent, eller så skaffer jeg meg helt simpelt hen en M/67 som ikke koster noe. Skal jeg oppveie dette etter fornuft, så kommer jeg til M/67‘n.

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Trugetur said:

Etter noe vurdering, så svanker det mellom en Tikka Arctic, men da må røret til langhold bli satt enda lenger på vent, eller så skaffer jeg meg helt simpelt hen en M/67 som ikke koster noe. Skal jeg oppveie dette etter fornuft, så kommer jeg til M/67‘n.

 

 

Støtter m67 valget. Har selv fått sansen for lee enfield riflene. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Etter noen nye vurderinger og flotte filmer om toppjakt, så kommer jeg på denne med full pakke til samme pris som Arctic. Skal hovedsaklig brukes til storfugl, rev og kanskje hare, men også for oppskytning til storvilt. Jeg søkte i høst på en Ruger PC-9 til samme formål utenom storvilt, men ga meg selv avslag og trakk tilbake søknaden, da jeg visste at denne ville gi meg trøbbel i forvaltningen. Uansett er avstandene opp til 250 meter ved toppjakt, slik at en PPC hadde vært ren tøv til dette.

 

Men bør jeg ha Tikka børsa i 6.5 eller .308? Hvordan blir rekylen, og hva med vindstabilitet til disse to kaliber på avstander mot 300 meter? Jeg har allerede Parker Hale pussestokk med pusseutstyr til .308 fra mitt tidligere våpen.

Edited by Trugetur
Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (46 minutter siden):

Skal hovedsaklig brukes til storfugl, rev og kanskje hare, men også for oppskytning til storvilt.

6,5×55 er super til artene du nevner, også ved et mulig kommende blyforbud, men hva mener du med det siste? Du skyter storviltprøven med våpnene du skal jakte storvilt med. Skal du jakte storvilt med ei rifle kamret for 338 LM må du skyte prøven med nettopp denne rifla.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...