Jump to content

Stevens bolt-action hagle


Skvalpeskjær

Recommended Posts

Hei. Jeg har liggende de sørgelige restene av en gammel bolt-action hagle. Mener å kunne tyde navnet Stevens. Dette er en 16-kaliber jeg fikk som gutteleke en gang på 70-tallet. Det eneste som feila den da var en del rust og slapp fjær på tennåla. Mangla vel magasin også (hvis dette hadde vært opprinnelig da?). Var dette bare en billig raritet eller var det kvalitetsgreier med en viss utbredelse? Selv tror jeg mest på det første....

Link to comment
Share on other sites

Stevens hadde i si tid eit mangfoldig utval våpen, mest hagler og salongrifler, men og rifler kamra for patroner av typen 25-35 og 30-30. Dei hadde og har mykje meir utbreiing enn at det går an å kalla dei raritetar. Billege, ja, men populære. Wikipedia har ein kort artikkel om firmaet fram til andre verdskrigen, og det er sikkert mykje meir å finna. Numrich har eit par eksploderte teikningar (heiter det eigentleg det). Er det ein Model 58 du har? Denne vart laga 12, 16 og 20 i fleire variantar. Og ja, ho skal ha magasin, ser ut som det kan vera plass til tre patroner.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret. Klarer desverre ikke å finne noe modellnummer på denne rustklumpen, den er nok bortenfor enhver redning. Fikk den av noen eldre ungdommer som hadde bytta den til seg, tror jeg. Var vel 10-11 år den tida. De prøvde et visst antall avfyringer med nitedals special uten hell. "Virker ikke" fikk jeg beskjed om, så var den min. Tror folk var litt mer slepphendte på den tida. Avsaga hagle er tøfft hadde jeg hørt så jeg saga av kolben. Sukk :oops: Eneste som er igjen er stålet, så dette var nok mest mimring.

Link to comment
Share on other sites

restaurer den og bruk på vinterjakt på rype! den ser jo rimelig hel og grei ut på bildene værtfall. ser jo det er flere her på kammeret som er tusenkunstnere så om du ikke mener du får det til selv så er jeg sikker på at noen av dem kan hjelpe deg.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har også en Stevens boltaction hagle, lik den på bildene.

Modellbenevnelsen på den jeg har (cal 12) er Mod. 58.

 

Jeg overtok haglen fra min far, som kjøpte denne ny ca. 1957, hovedsakelig for jakt på sjøfugl.

Den får for det meste stå i fred, men jeg har den med å lufter den på leirduebanen en sjelden gang.

Magasinet har plass til 2 patroner.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

"Har selv en Mauser K98 ombygd til hagle i mellomkrigsårene"

 

Har selv en slik èn - og har egentlig aldri visst hvilken hybrid dette er :? - men den står nå i et skap :) .

 

Imidlertid jaktet jeg med en Stevens med choketube i yngre dager - og syntes det var en helt annen verden når jeg trådde inn i pumpenes verden :) .

 

Stevens`en - ville jeg plasset på samme plass som 98`en min :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...