Jump to content

hva trenger jeg for å starte med hjemmelading?


Manof

Recommended Posts

vil starte med hjemmelading. er HELT fersk.

grunnen til at jeg vil starte: trenger sårt å skyte 35 grs. V-max i min Howa varmint .223Rem. mere frihet ang ekspansjon i min 308 Win. nyttårsforsett: færre ifillersprengte rådyr, og pene reveskinn..

 

dette har jeg kikka på: big boss deluxe ladesett fra jaktdepotet.

lee rgb 2-die sett fra midway

35 grs. Hornady V-max fra tilfeldig butikk (noen tips?)

 

 

noe mere jeg MÅ ha? fulgte med ladebok i settet.

 

noen erfaringer med v-max 35? ladninger som funker? kruttyper? hetter? hylser? tror twisten min er 1:12

vil ha ladninger innenfor max/min i første omgang;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt ei Redding Boss presse siden jeg begynte med hjemmelading, og er veldig fornøyd.

Big Boss er nok en fordel hvis du skal lade lange patroner, lengre enn feks. 30-06. Pressa er uansett veldig solid.

Tror du blir fornøyd med den. Min er vel ca 15år gammel.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha det diesettet du ha hylseholder i tillegg, f.eks. Lee Universal Shellholder #4 til .223en. Du må også ha et skyvelære.

 

Ellers er det greit med en Lee primer pocket cleaner, en kulehammer, og gjerne en håndholdt tennhetteisetter. Men dette er ting du ikke må ha.

 

Angående 35gr V-Max samler børsa mi best med 24gr VV N130 i Lapua hylser med CCI BR-4 hetter (ned mot 11mm). Ladeboken min/max: 23gr/24,5gr. -Start på 23 du ;)

 

Men èn ting skal du være obs på: jeg har et annet diesett fra Lee, men jeg går ut fra at kuleisetterdien er den samme. 35gr V-maxen er ikke skapt for dette verktøyet, da den egentlig er skapt for 22 Hornet. Det vil si at det er vanskelig å få satt kula dypt nok, og dessuten ble den butte kula litt oppskrapt før jeg tok et par runder med smergel i kuleisetteren.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha det diesettet du ha hylseholder i tillegg, f.eks. Lee Universal Shellholder #4 til .223en. Du må også ha et skyvelære.

 

Ellers er det greit med en Lee primer pocket cleaner, en kulehammer, og gjerne en håndholdt tennhetteisetter. Men dette er ting du ikke må ha.

 

Angående 35gr V-Max samler børsa mi best med 24gr VV N130 i Lapua hylser med CCI BR-4 hetter (ned mot 11mm). Ladeboken min/max: 23gr/24,5gr. -Start på 23 du ;)

 

Men èn ting skal du være obs på: jeg har et annet diesett fra Lee, men jeg går ut fra at kuleisetterdien er den samme. 35gr V-maxen er ikke skapt for dette verktøyet, da den egentlig er skapt for 22 Hornet. Det vil si at det er vanskelig å få satt kula dypt nok, og dessuten ble den butte kula litt oppskrapt før jeg tok et par runder med smergel i kuleisetteren.

 

 

 

ok. utdyp litt mer ang siste avsnitt. fremgangsmåte for løsning, evt. risiko osv. er helt fersk.

annet verktøy som kan brukes for å letteregjøre dette?? hvemer billigst på ladekomponenter? (student)

Link to comment
Share on other sites

Det heter at kula bør ha et par millimeter eller mer (minimum 1mm) friflukt før den treffer riflingen, slik at du får "jevnet ut" motstanden og dermed trykket litt.

Ladeboken bruker patronlengden 54mm for 35gr V-Max, men i børsa mi betyr det null friflukt. Min Lee kuleisetter klarer jeg ikke å skru lenger ned før det bunner enn at jeg får patronlengden 53,5mm , altså 0,5mm friflukt. Dette er fordi kula er så kort.

-Risikoen er at man får høyere trykk, men jeg startet lavt og tok det piano og bruker altså den patronlengden.

 

Jeg har ikke noe annet verktøy, så kanskje noen andre vet om andre kuleisetterdier funker bedre?

 

Trond Alvestad's hjemmelading.no er nok billigst, tror jeg.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...