Jump to content

308 w. ladestige


fjottleif

Recommended Posts

Bruk VV sine data for N140 og ei passe tilsvarende kule, feks Sierra SPBT 150 gr. Start med ei ladning "midt på treet", feks 42- 43 gr.

Vv sine ladedata finner du på nettet eller kan lastes ned som app på telefon eller brett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Flott, takk for info!

 

Bare for at jeg skal forstå dette her: ser at swift scirocco II 150 grs sine ladninger går fra 38,6-42,4 grs. Der max er tilsvarende normal-ladning på sierra. Samme COL. 

For meg så ser begge disse kulene veldig like ut som fusion kulen, hvordan vet jeg om jeg skal velge ladedata for den ene eller den andre når jeg skal lage meg en ladestige?

 

Link to comment
Share on other sites

 

Scirocco er ei meget hard kule, og Sierraen er vel blant de mykere. Trolig er Fusion et sted imellom, kanskje på den harde siden. På den sikre siden så lader du etter Scirocco.

 

Hadde de vært like hadde du jo ikke trengt noen ladestige. Betydningen av ladestiger er generelt overdrevet, og stammer vel mer fra tida man ikke hadde så mye data, og ehller ikke kronografer.

 

For å spare kuler og ammo og unngå unødige "stiger", så pleier jeg å bare velge en ladning. Gjerne maksladningen (jeg har aldri opplevd at maksladningen hos VV var problematisk på noe vis - men "maks" ja det kan de være) og lader kanskje 4 patroner. skyter tre for presisjon og 1 for hastighet.

Virker det, og det gjør det som regel, så lader jeg opp til neste trening med den ladningen. Er jeg fornøyd så er jeg fornøyd. Er jeg ikke, så endrer jeg kanskje 0.5gr og lader til neste trening.

Men få ei hastighet. Hastigheten sier mer om hvor du er enn allverdens "tolkning av trykktegn" som folk driver med. Det er generelt nokså usikkert før du er oppe i så mye trykk at du bør ned... Og da sier hastigheten deg det, uten tolkning.

 

Har jeg det brenntravelt med å finne ei ladning som er best mulig - så kanskje jeg lader 3 av hver i det hastighetsområdet jeg tror jeg vil være, men du bør uansett ha kronografert en eller annen ladning, siden du har flere variable som er ulike det VV har i laboratoriet (pipelengde og kule først og fremst, men type pipe også)

 

 

K.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...