Jump to content

Colt python


TRW

Recommended Posts

Jeg husker for mange herrens år siden da førstemann i den pistolklubben jeg da var medlem i kom med sin Colt Phyton.
Det var nærmest en sakral opplevelse da han forsiktig pakket den ut.
(kunne det stemme at den ble levert i en fin treeske foret med fløyel?)
Uansett, der lå den og glitret i sin Royal Blue blånering og vi fikk neste ikke puste på den der vi sto i ring rundt bordet.
Langt mindre ta og beføle den.
Så ble den pakket ned, og jeg så aldri det ble skutt med den, men den var med på banen av og til for å bli beundret.
Det var mer som et hellig relikvie i en tid da en High Standard Victor var noe av det beste, og vi vanlige lønnsmottakere var lykkelige om vi hadde råd til en Citation eller Ruger MK I.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En kompis, som har tatt fler NM'er enn de fleste, startet revolverkarrieren med en Colt Python.

Han skjøt ca 85000 skudd med den. Underveis måtte han sette pipa tilbake, tror det var 2 omdreininger, for å lage ny overgangskonus.

Denne Pythonen hadde aldri problemer med timingen.  

 

Link to comment
Share on other sites

@hipshothar du polert avtrekket på begge?Single action avtrekket på min er fantastisk helt i klasse med min Korth national standard til kr 40000.Men double action avtrekket på Korth er bedre den har 3stk utskift bare hjul for å endre karakteristik på DA.Hadde vært moro å høre hva du har gjort med Pythonene dine.

Link to comment
Share on other sites

Korth er ikke akkurat min greie. Jeg synes endel av salgsdemoene er misvisende også (hvis jeg forstår dette rett). Blant annet ligger det en video på finn som viser den gamle typen mekanisme in action - mens den skal representere den nye.

 

Men ja, jeg har gjort en god del med mine. Et par er fortsatt under arbeide. Feltrevolveren min har det beste avtrekket jeg har kjent på noen revolver. Så har den også gjennomgått en kontinuerlig forbedring de siste 30 årene. Jaja jeg er fornøyd med den nå. Jeg er ikke A-skytter i felt men det er neimen ikke våpenet sin feil. Jeg liker å si at hvis de gode hadde brukt min revolver så hadde de vært uovervinnelige 😁😁😁.

 

Hvis du ser bort fra MKIII utgavene så har Colt revolvere bladfjærer. Dette gir (etter min mening) det beste avtrekket. Jeg har hørt så mange ganger at de trimmede S&W avtrekkene er fantastiske. Når du kjenner etter så er det bare svakt pga klippede returfjærer. Jeg får alltid følelsen av at avtrekket på disse går av med et ‘plask’. Den siste jeg kjente på her var fra tysk custom sjappe. Jeg lurer på hva de betaler for.

 

Korth ser ut til å ha en veldig kort oppspenning på DA, men en lang på SA. Jeg forsøker å holde oppspenningen så lang som mulig på mine Colter. Ikke alltid like lett å få til, ødelegger man searen (har ødelagt mange) så sitter man foran en ny multi-timers jobb. Men jeg personlig synes ihvertfall long-action gir det beste avtrekket. Så får man holde i handtaket når skuddet går, det gir jo litt lenger hanefall.

 

Et tips til I/E ramme tuning er å sjekke sylinderen sin påvirkning av avtrekket. Fell ut sylinderen og ta et avtrekk. Jeg vil tro at det er vesentlig bedre og lettere enn avtrekk med innfelt sylinder.

Link to comment
Share on other sites

Hei @hipshotJeg liker både colt python og min korth.Løpet på korth er i kald smidd stål i tillegg har det polygon rifling.Tønna kan du fjerne med å trykke inn en knapp du kan også sette inn en 9mm tønne den kan skyte 9 mm uten klips.Hovedfjæra kan du justere med en umbrako nøkkel uten å ta av skjeftet.I tillegg er hele revolveren belagt med en DLC coating som beskytter veldig bra men noe må man få igjen for den høye prisen.Ellers er jeg spent på å prøve pythonen og detective spesialen som jeg snart får i hus.Hadde vært veldig hyggelig å møtt deg og sammenlignet våpnene.Hender det at du er på stevner på Østlandet ?.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...