Jump to content

Optikk egnet for løshundjakt


Lindbeck1

Recommended Posts

Hei! Jeg er inne på tanken om å skaffe meg en kikkert tiltenkt løshundjakt på først og fremst elg og villsvin. 
 

for øyeblikket har jeg en Zeiss V8 1,8-14x50 og en Aimpoint H-1 micro 2MOA og føler begge har sine ulemper på elgjakt med løshund
 

V8’en syntes jeg er litt vel tung og drasse rundt på en hel dag samt kanskje litt vel overkill. Og aimpointen kommer til kort om man behøver litt zoom for å telle tagger for å holde seg innen for gitte kvoter samt vrient og se om man har reint skuddbilde på litt lengre hold.

 

hva anbefaler folk? Kom gjerne med tips til optikk eller ting man burde se etter. Opplyst retikkel er i hvertfall et MUST fra min side! Takk på forhånd! 
 

mvh ung&ivrig hundefører :)

Link to comment
Share on other sites

Om du har godt syn og får tak i en brukt Swarovski 1,25-4x24 med medforstørrende CD-I retikkel, ville jeg gått for den. Lite, hendig og kanonbra kikkertsikte til raske skudd og korte til middels lange hold på elg. Jeg solgte min for noen år siden, da elgjakt med løshund ikke står øverst på repertoraret og mine godt voksne øyne krever litt mer forstørrelse til rådyrjakt. Men Zeissen nevnt overfor er sikkert også en god kandidat.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Sølvrev said:

Om du har godt syn og får tak i en brukt Swarovski 1,25-4x24 med medforstørrende CD-I retikkel, ville jeg gått for den. Lite, hendig og kanonbra kikkertsikte til raske skudd og korte til middels lange hold på elg. Jeg solgte min for noen år siden, da elgjakt med løshund ikke står øverst på repertoraret og mine godt voksne øyne krever litt mer forstørrelse til rådyrjakt. Men Zeissen nevnt overfor er sikkert også en god kandidat.

Den skal jeg undersøke, må nok vente litt med en evt z6/z8 mtp lommeboka 😅

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...