Jump to content

Rype i Strindamarka (Trondheim)?


Sako 30-06

Recommended Posts

Jeg hadde en pussig opplevelse i dag på årets første skitur. I Strindamarka, nær byen, i glissen barskog/myrterreng og på ca 400 moh så jeg en liten flokk på en 6-8 fugl som kom flyvende forbi på kort hold. De var ikke mer enn en ti-tjue meter unna på det nærmeste. For de som er lokalkjent var dette på Tomsetmyra sånn omtrent en halvkilometer sørøst for Lomtjønna i Estenstadmarka. Sola var gått ned og det var blitt nokså mørkt, så jeg fikk bare et glimt på noen tidels sekunder av fuglene, men såvidt jeg kunne bedømme var de kritthvite og rundt/litt under rype i størrelse. I tillegg pistret det i vingefjærene idet de fløy forbi, slik jeg av og til har opplevt når fjellrypa har kommet stupende mellom steinblokkene i høyfjellet.

 

Både høyde over havet og nærheten til byen skulle tilsi at dette ikke var rype, men hva i alle dager kunne det ellers ha vært? Som sagt så fuglene ut til å være kritthvite i det dårlige ettermiddagslyset. Jeg har møtt på lirype i Bymarka, oppe ved Gråkallen, men aldri i Strindamarka. Det er selvsagt mulig at det var rype som hadde trukket over fra Vassfjellet, men jeg har aldri hørt at slikt har skjedd. Dessuten virket disse fuglene egentlig litt små til å være lirype, men det er vanskelig å være sikker pga. det dårlige lyset :?:?:

 

Som sagt: Hva kunne dette egentlig ha vært?

Link to comment
Share on other sites

Muligens Strindamarka(?), kan sammenlignes med Skrimfjell som vi har her nede i sør. Slettes ikke noe rypebiotop, men det kan slenge innom noen på vinterstid. Har tilogmed vært kull der enkelte år.

 

Søstra mi sverger på at hun har sett rype i Østmarka, noen få km. fra Bøler i Oslo.

 

Rypene kan fly relativt langt på vinteren. Jeg hadde en mektig opplevelse for noen år siden. Jeg satt i nærheten av Skålefjell i Sunnfjord og så en stor rypeflokk som kom sørfra. Den passerte høyt over meg og fortsatte over fjorden og viste ikke tegn til å finne landingsplass når jeg ikke lenger klarte å følge dem i kikkerten. Muligens har disse kommet fra sør for Sognefjorden og funnet nytt land nord for Florø.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes slett ikke det høres utrolig ut at det er rype skogen på denne tiden av året. Hvilke forvekslingsarter har du til lirype i flokk på denne årstiden? Sjøl har jeg gått meg på jerpe i Tungaskogen uten riktig å godta det øynene mine så. Jada, jeg vet at den nå er hugget ned, men med trafikken på Omkjøringsveien buldrende i bakgrunnen var ikke jerpe det første jeg tenkte på heller. :wink:

Link to comment
Share on other sites

I fjor vinter gikk jeg meg på et rypekull på ca 6 fugler i nøyaktig samme område. Jeg kom fra Liaåsen i skiløypa ned på myrene sør for Lomtjønna, da de fløy opp fra nermeste vegetasjon til venstre, det blir like sørøst for lomtjønna som du beskriver. De satt i et område som er hugd ned, på netthinna mener jeg sporene gikk rundt elgspiste rognbusker.

 

I styggedalen traff jeg en kar som kommenterte hunden og lurte på om hun var flink til å finne fugl, da jeg fortalte om rypene vi nettop hadde funnet, sa han at det hendte de var nettop der.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke forvekslingsarter har du til lirype i flokk på denne årstiden?
Nei, det var nettopp det jeg lurte på også :)

 

I fjor vinter gikk jeg meg på et rypekull på ca 6 fugler i nøyaktig samme område. Jeg kom fra Liaåsen i skiløypa ned på myrene sør for Lomtjønna, da de fløy opp fra nermeste vegetasjon til venstre, det blir like sørøst for lomtjønna som du beskriver.

Må ha vært omtrent samme myra, det. Jeg kom også sørover fra Liaåsen, og der jeg så fuglene gjør skiløypa en slakk nittigraders venstresving utpå den myra før løypa så smått begynner å gå i nedoverbakke ned mot Lomtjønna. Case closed, da var det høyst sannsynlig rype vi så. Takker!

 

Vi hadde forresten brukbart med viltobservasjoner på den lille turen på knapt tre timer (inkl. brøyting av en liten kilometer med nye spor i nysnøen). En rovfugl, antakeligvis hønsehauk, på vei opp mot Lomtjønna, rypene på Tomsetmyra og en halvannetårig elg omtrent en meter fra skisporet i lysløypa på nedsiden av Estenstadhytta. Er det forresten noen som tror at den æljen gadd å flytte seg når jeg snakket til den? ;) Det siste er kanskje ikke så merkelig, for de som trekker ned i bebyggelsen er såpass vant til folk og sånn at de har blitt observert i å se både til høyre og til venstre før de går over veien :lol:

 

Det er dette jeg liker med å bo i Norge! :D

Link to comment
Share on other sites

Fuktig nyttårsaften Sako? eller har du bivånet noe de fleste av oss bare får høre om?

På denne tiden av året når julehøytidligheten har begynt å avta, må det være "engeler daler ned i skjul" du har opplevd. :mrgreen:

Sauer 6,5x55 skrev: har sett ryper i sjøkanten rundt kristiansand noe som er langt vekk fra nærmeste rypebiotop.

 

I mine unge dager var det ryper på Brudliheia. Derfra til sjøen er jo ikke lange biten.

Link to comment
Share on other sites

Det er dette jeg liker med å bo i Norge! :D

 

Ikke for å dra dette helt off topic, (selv om det er det jeg gjør med god samvittighet siden du allerede har fått svar på spørsmålet ditt) men jeg tenkte den samme tanken på nyttårsaften da katta kom inn med en halvspist snømus fra hagen. Det var samme dagen som bikkja tok ut en oter fra naustet og havørna segla framom huset, men under kjøkkenvinduet mitt. 8)

Link to comment
Share on other sites

Fuktig nyttårsaften Sako?
Kan vel ikke akkurat si det, gitt. Ei enkelt flaske champagne delt på to sammen med maten sånn i sjutida på kvelden, ellers var det reine IOGT-møtet i heimen. Jeg liker dårlig å stille med solid arbeidspromille når jeg skal sende opp fyrverkeri sammen med ungene, så vi pleier å ta det ganske så pent.

 

eller har du bivånet noe de fleste av oss bare får høre om?
Tja, det får vel du avgjøre, jeg lurte fælt jeg også. Men som candobetter påpekte: Hva kunne det ellers ha vært?

 

@Ranger: Tviler egentlig litt på at det var duer, det var ihvertfall ikke det fluktmønsteret og den typen vingeslag som jeg mente å kunne se.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...