Jump to content

Engelsk setter, spørsmål om avl.


John H

Recommended Posts

Hanhund eller tispe?

Det er vesentlig forskjell ifht. hanhunder og tisper...

Hanhunder kan vel brukes så lenge de kan stå på beina 8) og tisper så lenge de har en tilfredstillende helse/fysikk, og så er

det avhengig av hvor mange kull tispen har hatt tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Avlsrådet i den aktuelle klubben har nok noen statutter å gå etter. Det er vanlig å ha begrensinger for begge kjønn angående kull. Både for helsa si skyld (tispene) men også med tanke på å ikke rote for mye med linjene (samme hannen mye brukt gjør det komplisert med tanke på slektskap).

 

Ta kontakt med setterklubben og spør dem til råds.

Link to comment
Share on other sites

Setterklubben har krav om CL status og Hd status-og så sitter de som en viss gutteklubb og anbefaler kjente og andre venner. :lol:

 

For å bli tatt opp i avlsregisteret kreves det en viss premiering på jaktprøve og utstilling-og når du har hatt 5 kull eller 20 valper mener jeg blir du strøket.(Mulig jeg tar feil her) :?

 

Har du en god hund og finner deg ei god tispe med de egenskapene du ønsker er det bare å kjøre i vei.Men husk det er ikke lett å selge valper idag om parringen ikke blir anbefalt av de som påberoper seg å sitte på fasitsvarene når det gjelder avl. :|

 

Lunk gjerne stemningen før du parrer og ta imot bestillinger med håndpenger,slik at du har seriøse kjøpere når valpene er leveringsklare. :mrgreen:

 

Bruk finn.no,et organ som funker.Lag en annonse med mye info og ikke bare to linjer a la:

Settervalper selges,ta kontakt,bra foreldre...

 

 

Lykke til!!

 

:mrgreen::mrgreen:

 

For imotsetning til avlsrådene tror ikke jeg at du får en ny verdensmester av å parre to verdenmestere...Mange av de beste hundene har kommet fra ukjente foreldre som også aldri har vært stilt på prøver eller utstilling-les bestilling.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Joda du kan pare han en million ganger, men du får ikke anbefalt parringen av avlsrådet.Når det gjelder anbefalinger skal jeg ikke dra alle over en kam, men at det foregår og har foregått mye rart er vel hevet over enhver tvil.

 

Eks parringen til en viss Johan B Steen med engelsksetter i Gordonsetter.Dette er almen kjent i miljøet, og rypeproffesor Steen har vel mer eller mindre også innrømmet forfoldet tilbake til begynnelsen av 60 tallet da gordonsetterene strevde med søksformatet og jaktlyst.

 

Hvorfor tror du at det dukker opp hvite gordonsettere etter kølsvarte foreldre?? :?::shock:

Link to comment
Share on other sites

Joda du kan pare han en million ganger, men du får ikke anbefalt parringen av avlsrådet.Når det gjelder anbefalinger skal jeg ikke dra alle over en kam, men at det foregår og har foregått mye rart er vel hevet over enhver tvil.

 

Eks parringen til en viss Johan B Steen med engelsksetter i Gordonsetter.Dette er almen kjent i miljøet, og rypeproffesor Steen har vel mer eller mindre også innrømmet forfoldet tilbake til begynnelsen av 60 tallet da gordonsetterene strevde med søksformatet og jaktlyst.

 

Hvorfor tror du at det dukker opp hvite gordonsettere etter kølsvarte foreldre?? :?::shock:

Tror fan meg mora di er neger :shock:

Kan ikke du enten sette deg inn i ting eller ta en dynamittgubbe til lunsj :!:

Link to comment
Share on other sites

Hvor lenge kan en Engelsk Setter brukest til avl?

Finst det eller noen begrensninger?

Hunden har 1 premie både på Jaktprøve og Utstilling.

På forhånd takk!

 

 

John

:D

Den kan brukes så lenge det er sprut i den :D

Ja det finns begrensinger i raseklubb og lignende, i rein protest sier jeg, så lenge hunden ikke er brukt altfor menge ganger står det tispeeier fritt å bruke den.

Ingen i hele verden kjøper en Enkelsk setter fordi den er pen, alle kjøper den fordi det er en jævlig bra jakthund :!:

Link to comment
Share on other sites

Ingen i hele verden kjøper en Enkelsk setter fordi den er pen, alle kjøper den fordi det er en jævlig bra jakthund :!:

 

Skål på den!

En må med andre ord gå andre steder enn avlsrådet for og få bruke den.

Hvordan er miljøet stillt til slike ting da?

Vil en da få problemer med og få kulla registrert..?

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nei du trenger ikke bekymre deg for det, tror du høster mere kred for å gå egne veier enn pes fra eliten, er såpass inne i miljøet at jeg tror jeg kan si at det er flere kull utenom avlsråd som selges enn kull som er anbefalt, det hele handler om sunn fornuft.

Avlsrådet gjør en strålende jobb men, der blir noen hull som går å fylle av gode bikkjer og gode eiere :D

Link to comment
Share on other sites

Har funne meg en voksen venn ser du, der de ikke har tid til den stakkar.

Prøver no og finne argumeter for at ikke dette skal bli min nye jakt venn, men jo mere eg leter..

Jo vanskligere blir det og unngå dette. :oops:

Vi har allerede ei voksen tispe vi trives godt med men hu er ikke noe jakt venn desverre... :cry:

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

General Clyster:Hvem er du? :lol:

Jeg har 30 års erfaring med avl og forskjellige raseklubber og vet hva jeg har erfart.

Slike utsagn du kommer med passer best i en barnehage for barn under 5 år.

 

I mine øyne blir du en dott med slike usaklige kommentarer.Ta deg ei pille (stikkpille?)

Mulig det :roll: men hvis du har den erfaringa du skryter av så vet du også historien bak det avlet Johan B gjorde eller :?:

Syns ikke man skal gå ut med usannheter om navngitte personer, det er dårlig folkeskikk :!:

Link to comment
Share on other sites

Kronhjorten69 skrev:

Eks parringen til en viss Johan B Steen med engelsksetter i Gordonsetter.Dette er almen kjent i miljøet, og rypeproffesor Steen har vel mer eller mindre også innrømmet forfoldet tilbake til begynnelsen av 60 tallet da gordonsetterene strevde med søksformatet og jaktlyst.

 

 

Blir vel litt som å slå inn en åpen dør dette. Det finnes sikkert muligheter til å lese seg opp på dette temaet på ethvert offentlig bibliotek. Fra Steen's forfatterskap kan bl.a. boka Fuglehunden Mix-en selvbiografi ta knekken på de verste konspirasjonsteoriene.

 

Johan B Steen fornyet GS blodet ved å parre sin tispe Stugudalens Troya med en engelsksetter NJCh Vestfjellets Topper.

Troya vant i sin tid Unghundpokalen. To av avkommene etter denne kombinasjonen vant Norsk Derby (Jotuns Bleika) og kongepokalen (Jotuns Mixi).

Link to comment
Share on other sites

Etter litt, innhenting av info viser det seg at den har bare 2 kull på nakken.

Tror det var 10 eller 11 valper totalt med to forskjellige tisper.

Hmm..

Dette begynner og bli vanskeligt og argumentere for ikke og skjekke dette nærmere ut.

He-he

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Joda du kan pare han en million ganger, men du får ikke anbefalt parringen av avlsrådet.Når det gjelder anbefalinger skal jeg ikke dra alle over en kam, men at det foregår og har foregått mye rart er vel hevet over enhver tvil.

 

Eks parringen til en viss Johan B Steen med engelsksetter i Gordonsetter.Dette er almen kjent i miljøet, og rypeproffesor Steen har vel mer eller mindre også innrømmet forfoldet tilbake til begynnelsen av 60 tallet da gordonsetterene strevde med søksformatet og jaktlyst.

 

Hvorfor tror du at det dukker opp hvite gordonsettere etter kølsvarte foreldre?? :?::shock:

 

NESK sitt avlsråd har aldri anbefalt en eneste parring, og har heller ingen myndighet eller rett til å anbefale parringer. For å bli kvalifisert til NESK avlshund stilles visse krav både til premiering på prøve og utstilling, men ingen kan nekte å bruke en hund som ikke er NESK avlshund.

Bare for å nevne det, Berkjestølens Hi-Treff er ikke en godkjent avshund, selv om han er norges mestvinnende fuglehund, uansett rase, gjennom tidene.

Og så kan dere jo spekulere i hvorfor det er slik 8)

Link to comment
Share on other sites

 

NESK sitt avlsråd har aldri anbefalt en eneste parring, og har heller ingen myndighet eller rett til å anbefale parringer. For å bli kvalifisert til NESK avlshund stilles visse krav både til premiering på prøve og utstilling, men ingen kan nekte å bruke en hund som ikke er NESK avlshund.

Bare for å nevne det, Berkjestølens Hi-Treff er ikke en godkjent avshund, selv om han er norges mestvinnende fuglehund, uansett rase, gjennom tidene.

Og så kan dere jo spekulere i hvorfor det er slik 8)

 

Kan eg tolke det som at du kan bli godkjendt etter NESK sine krav, men aldri annbefalt?

Høres jo ganske ryddigt/upartisk ut det da, visst eg tolker dette riktigt..?

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nei,du tolker feil.

Men den dagen du ønsker å registrere bikkja di som avlshund, legger NESK føringer for eks. vis for antall parringer.

Det er vel bare en engelsksetter som har noe bortimot like mange avkom som Hi-Treff, og det er Dunfjellets Zanto som er død formange år siden.

Derfor er ikke Treffen avlshund, fordi eieren ikke ønsker det.

Noen mer ryddig kubb enn NESK skal du lete lenge etter, og gjør du som styremedlem i NESK en brøler, er det over hele landet med en gang.

NESK er en ekstremt sereiøs klubb, og de som prøver å så tvil om det, kjenner ikke klubben og styret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser att mitt siste innlegg kan misforstås.

Du tolker det riktig, det jeg mente var att det å være godkjent avlshund er en anbefaling i seg selv, mtp på at hunden tilfredstiller de kriterier som avlsrådet har satt.

Men avlsrådet går aldri ut og anbefaler ett kull fremfor ett annet, slik som enkelte andre her antyder.

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, det er noen som kan fuglhund :wink:

I mine øyne det beste som kunne skje med Gordonsetteren, vi høster den dag i dag fruktene av det Johan B gjorde, også er det opp til oss å føre det videre :!:

 

Gs er en hund som opprinnelig ble avlet frem for jakt på åkere og skulle holde god kontakt med eier.Dens kraftige kroppsform var heller ikke best utformet til å fly lavt over viddene slik som den er idag.At Gs idag har søksformatet til premiering på høyfjell er det innblanding av Amerikanske Gs som står bak.Om det var til det beste kan diskuteres, da jeg mener at Gs ikke er en høyfjellshund, men en hund som fungerer best i skog og på lavland.Da mener jeg gammelgordon typen uten innblanding av engelsk og irsksetter blod.

 

Ser forøvrig at denne General Clyster påstår jeg kommer med usannheter osv om Steen.Gjør hjemmeleksa di før du åpner ganen.Hold munn om ting du ikke vet nada om :lol:

 

Det er vel heller ikke mange hunder som har avlet mer Hd en stammen hans heller,muligens bortsett fra Storsveas!Alle med tilgang til dogweb kan finne dette! :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser att mitt siste innlegg kan misforstås.

Du tolker det riktig, det jeg mente var att det å være godkjent avlshund er en anbefaling i seg selv, mtp på at hunden tilfredstiller de kriterier som avlsrådet har satt.

Men avlsrådet går aldri ut og anbefaler ett kull fremfor ett annet, slik som enkelte andre her antyder.

 

Og tror du at det hadde kommet frem om de så gjorde??Hvem kan sjekke det?Ja fuglehundmiljøet er lite, men den innerste sirkelen kommer ikke hvem som helst innenfor, og hva som blir sagt og gjort der,forblir der.

Før hette det seg at parringen var anbefalt av avlsrådene, men da mange av avkommene ikke ble slik en trodde-fikk avlsrådene store problemer og omformulerte til godkjent parring for å ha sin sti ren i fremtiden.

 

Så vidt jeg husker avlet både Dunfjellets Zanto og sønnen Blåmyras Nicko hjernesvinn(cl?)

 

 

Jeg vet om folk som har ringt valpeformidler i en setterklubb og fått beskjed om at det var ingen kull/valper for salg(noe som ikke var sant),men vedkommende som fikk henvendelsen kunne fortelle at han selv snart hadde valper som var leveringsklare.Dette skjedde med 2 forskjellige henvendelser fra valpekjøpere for noen år siden.(Ikke Nesk)

Denne klubben skal også påberope seg å være veldig seriøs.

 

 

Ps når jeg ser hvem som er formann i Nesk vet jeg at bikkjene hans kunne lyst opp en hel by med så mye elektrisitet i kroppen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kronhjorten, jeg er født og har levd hele mitt liv innenfor miljøet i NESK og fuglehundmiljøet generelt, og slike uttalelser du kommer med både bør og faller på sin egen urimlighet.

Ufine formuleringer og aggresive beskyldninger på den måten du her legger frem sier etter mitt syn mer om deg enn Sletthallens og miljøet ellers.

Forøvrig har flere av NESK sine formenner i avlsrådet vært noen av mine best bekjente venner, høyt skolerte og svært pålitelige og ærlige.

Sleng driten ett annet sted.

Link to comment
Share on other sites

Kronhjorten, jeg er født og har levd hele mitt liv innenfor miljøet i NESK og fuglehundmiljøet generelt, og slike uttalelser du kommer med både bør og faller på sin egen urimlighet.

Ufine formuleringer og aggresive beskyldninger på den måten du her legger frem sier etter mitt syn mer om deg enn Sletthallens og miljøet ellers.

Forøvrig har flere av NESK sine formenner i avlsrådet vært noen av mine best bekjente venner, høyt skolerte og svært pålitelige og ærlige.

Sleng driten ett annet sted.

 

Har det slått deg at du muligens er littegrann inhabil til å uttale deg siden du er født i miljøet og levd hele ditt liv der som du selv påstår?Da er du vel ferdig dressert i fugl da!?

 

Hva er aggresive beskyldninger og ufine formuleringer om Nesk?Og, du må virkelig unnskylde meg, men å titulere dine mest bekjente venner som høyt skolerte,svært pålitelige og ikke minst ærlige har vel ingenting med Dunfjellets Zanto å gjøre og hjernesvinn?Så du mener at dine venner er så meget bedre enn andre siden de etter ditt syn er i et styre for en hundeklubb?

 

Hvis du stikker den skolerte og belærende fingeren din litt i jorden vet du hva som har foregått blant medlemmene i klubben din av kameraderi,bestikkelser,slåssing etc etc, og du er vel ikke like stolt av dette eller!?Jeg nevner ikke navn, det er det du som gjør!Og ang elektrisitet er det i beste fall dårlig hukommelse om du påstår noe annet! :roll:

 

Min oppfordring er å holde propagandaen din om Nesk til Nesk sine sider, der etter hva du selv påstår; de skolerte,ærlige og sannferdige sitter i skjønn forening.Det er vel nettopp pga av dette dere sliter med rekrutteringen, for få-om noen, er gode nok til å sitte som selvutnevnte riddere rundt deres bord! :mrgreen:

 

PS Er ikke det å mele sin egen kake når et styremedlem driver egenreklame for sin kennel og oppdrett på Nesk sine sider med prøveresultat og hundene fra hans kennel er uthevet i resultatlisten?Vel gjør vedkommende et flott jobb, men dog.....

Link to comment
Share on other sites

Innhabil, nei. Godt kjent, ja.

 

Vel, jeg ser det som ufint å komme med konspirasjonsteorier og påstande rom kameraderi og de innerste kretser. Dessuten synes jeg også det er ufint å beskylde folk for strømbruk på ett åpent nettforum. I tilegg synes jeg det er unødvendig å bevisst lattiiggjøre andre bruker ved å kalle dem for klyster. Mulig du synes slik er ok, men att en av moderarorene alderede har vært ute med en finger går tydeligvis ikke inn på deg, og du fortsetter din kamp på vindmøllevis, slår i alle retninger.

Om du ikke ser att dette er en aggresiv debattmåte, synes jeg det er rart.

At Johan B. Steen mixet inn ES blod i GS avelen er vel heller ikke noe godt bevart STASI hemmelighet, heller ikke att det er ett stadig tilbakevennende tema og gjøre det på nytt. Skjønner heller ikke helt dette med å dra frem att Zanto ga noe avkom med CL, det er det fler ES som har gjort. Alle med tilgang på Dog Web kan grafse i sykdom og drit.

Du må så gjerne fortsette din personlige kamp, men jeg gidder ikke å sloss mot en vindmølle med dårlig humør og dårlige manerer.

Vil ønske deg ett Godt Nyttår, og håpe du ikke bare får bløte pakker til jul til neste år også.

Link to comment
Share on other sites

Du er vel neppe rett person til å vurdere din habilitet,det er akkurat det som er kjernen i min argumentasjon.Dere påberoper dere kjennskap og vennskap, men blir det stilt spørsmålstegn ved noe,ja da ser dere ut som nettopp;spørsmålstegn!

 

General Custer som din "nettvenn her inne" fikk igjen som fortjent,hvis du tar vekk skylappene dine ser du hva han har skrevet tidligere.Det var nicket hans jeg hadde det moro med -ikke han som person,imotsetning til han selv som kom med flåsete kommentarer som hører hjemme i en barnehage:Du leser biblen som fanden du... :wink:

 

Du er også såpass dressert at du ikke imøtegår en av mine påstander men kaller min argumentasjon for vindmølle osv osv.Du om det!Jeg har ikke beskyldt noen for strømbruk, jeg skrev at bikkjene kunne lyse opp....Ufint kaller du meg etter selv å ha opplyst hvem dette er med kennelnavnet!!!Og at moderatoren hevet fingeren var etter din nettvenn slang med leppa.

 

Jeg har ingen personlig kamp,vet knapt/ikke hvem denne Steen,formann i Nesk eller deg for den saks skyld er-jeg omgås ikke slike høyt skolerte mennesker må vite.Trives best der folk kaller en spade en spade jeg,og som tåler å bli motsagt.Å kalle mine opplysninger for konspirasjonsteorier er vel blindstand for å bruke terminologien,alt jeg skriver kan bevises-og dette vet du!Mulig du er den eneste naive sjelen i dette landet som ikke tror at korrupsjon og kameraderi foregår-kanskje fordi du bare leser "Fuglehunden"?

 

Synes du har blinket nok i denne debatten,du er sikkert en grei kar om du fikk av deg noen av unotene dine om det fantastiske miljøet du har vokst opp i.Du fikk kanskje harde pakker til jul du,det var vel ikke hundebein? :lol: Debatteknikken din er velkjent,flyter i gråsonen mellom arroganse og belærende-men akkurat passe til å beholde troverdigheten for de uinnvidde i hva vi snakker om.

 

Jeg takker for debatten,du har igjen vist oss at intet er forandret i det miljøet.Og Sletthallens har hatt noe fantastiske hunder oppigjennom okke som,oppladet eller ikke!

 

Godt nyttår til deg også! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:wink:

Omk du ikke vet hvem Johan B Steen er, ei heller Fredrik Aalerud som er Nesk formann og representant for Sletthallens oppdrettet som eies av HR Astrup, skjønner jeg at du er lite kjent i miljøet og ser på dinne påstander om kammeraderi, innerste kretser osv som uvitenhet og oppgulp.

Useriøst er vel ett treffende begrep.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner dem ikke personligt, men slike som deg er jo født som kverrulanter og bakstrevere.Ikke en eneste gang har du motargumentert, men gått på meg-om du er mindre begavet eller liker å fremstille deg slik kan vanskelig leses av dine innlegg all den tid du spinner rundt i din egen drit.Og å bli kalt useriøs av deg er et kompliment :lol:

 

Men du vet nok hvem de forannevnte godt er,spyttslikkere gjør ofte det! :lol:

 

Ps Du skulle jo slutte å skrive i denne tråden,tok sinnet overhånd? :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig :arrow:

Til trådstarter vil jeg komme med ett par anbefalinger.

For det første bør en tenke gjennom om en eventuell parring har noe å tilføre rasen, eller bidra med noe positive egenskaper som du ønsker å føre videre.

Som du skriver så er begge hundene premiert med 1. premie, og jeg antar att dette er i kvalitetsklassene, uten å vite det selvfølgelig. Det gir visse hint om at det er to gode hunder du i utgangspunktet velger å parre.

Begge hundene bør være HD-frie og minst en av dem skal ikke være bærer av cl genet.

Som medlem i Nesk kan du legge valpene til salgs på Nesk sin egen valpeliste, eller du kan legge dem ut til salgs på Kjøp og Salgrubrikkene til Nesk.

Finn ut av en evt innavlkoefisient før du foretar valget. Nå er ikke jeg den som personlig er mest redd for innavl, men er slektskapet for tett i fler generasjoner kan det føre med seg visse uheldige egenskaper/resultater.

Husk bare att det er veldig mye ES til salgs, og det kan være vanskelig å bli kvitt valper om ikke linjene er de rette.

Er det ting du lurer på, kan du trygt ta kontakt med Nesk sitt avlsråd og forvente en seriøs mottakelse på seriøse spørsmål eller problemstillinger.

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

:idea: Jeg anbefaler deg å ordne dette selv uten "gode råd" fra noen klubber.Da har du kontrollen selv og styrer salget.Raseklubbene legger seg ofte opp i prisen etc etc.Og gjør du ikke som de vil, ja da blir en som oftest uglesett.

 

Sjekk hunden for hd og cl, legg de ut på finn.no.Blander du inn utenforstående mener mange mye om hva du skal/bør gjøre!På finn.no eller www.dyrenett.no er det mange mennesker som ønsker hund av kvaliteter som jakthund, og ikke prøvehund med ekstrem jaktlyst og som er strømmet ned i søksformat og dressur,noe jeg tror dine ikke er.

 

Mange har kjøpt hund etter anbefalinger fra raseklubber og fått en villstyring som jakter på egenhånd og som er umulig å dressere.Og det er jo rart når foreldrene er topp premiert på jaktprøve og utstilling.Desverre er en god prøvehund ikke nødvendigvis en god jakthund og det er det stor forskjell på.

 

Så mitt råd er som det alltid har vært,stol på deg selv,da har du kontrollen med hva du gjør! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo den eneste måten å kvalitetssikre fuglhunder på å stille dem på jaktprøve, din påstand om at ikke alle prøvehunder er gode jakthunder faller på sin egen urimelighet.

For å få en premie på prøve må hunden presenter fugl for fører slik at det blir en jaktbar situasjon, å det er det en god jaktbikkje gjør :!:

Ellers synes jeg fremdeles du fortsetter å skyte fra hofta med dine påstander om strømbruk å forming av prøvehunder, du får det til å høres ut som det er noe vi alle gjør som driver med prøver.

Link to comment
Share on other sites

Hvor hadde vi vært i avelen uten raseklubber og jaktprøver, og som du sier General Custer- for å få premiert din hund må den presentere fugl og lage en jaktbar situasjon ut av det.

Jaktprøvene er pr. dags dato det eneste virkemiddel vi har for å selektere hunder i hvilke som bør brukes i avl, og hvilke som ikke bør brukes i avl, foruten dette med helse, selvfølgelig.

I de representative avlsråd og rasekubbers styre sitter det mennesker som er store ildsjeler for sine raser og som legger ned ett enorm stort antall dugnadstimer for at du og jeg skal få nettopp den hunden vi er best tjent med.

At de er over middels interessert i hund bør vel ikke være noen hemmelighet eller minus. Ihvertfall ikke om du som oppegående hundeeier setter pris på å ha en god hund med så god helse og gemytt som mulig.

Takke seg til att noen tar jobben, tross usakelig kritikk og mye arbeide.

Link to comment
Share on other sites

Til General Custer!

 

Er du like nøyaktig i ditt daglige virke som du er i å komme med unøyaktigheter om mine innlegg stiller jeg spørsmålstegn??Jeg skrev at ikke alle prøvehunder NØDVENDIGVIS er gode jakthunder.Og det står jeg ved.Har du hatt fuglehund og ført denne på prøve-isåfall kan du opplyse hvilke hunder-jeg mistenker deg for å ha null peilig på fuglehund og fuglejakt med hund!Motbevis mine påstander!

 

Du skal lese hva jeg skriver før du tømmer deg på sidene her med unøyaktigheter.Det har vært ditt varemerke i samtlige innlegg i emnet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev en god prøvehund er nødvendigvis ikke en god jakthund...

 

En hund som har 1.premie på høyfjell går som oftest for stort til å jakte med,i dårlig kontakt med fører.Det er jo også en av hovedgrunnene til at hunder blir utslått på prøvene, og da er det rett hjem og "lade bikkja".

Tenk på alle de barnestjernene fuglehundsporten har hatt som aldri ble noe når de ble eldre...

 

En 1.premie på høyfjell gir hunder som ofte er ubrukelige på skogsjakt og lavland.En hund med for stor jaktlyst løper ofte forbi viltet-altså en dårlig jakthund.Og med den intensiteten det kreves for å bli premiert med 1.premie vil aldri holde i en uke på jakt.Ditt resonement holder ikke mål. 2+2 er ikke 4 i avl og hundesporten.Til å juge på seg så mye kunnskap er du ikke videre bevandret i avl og genproblematikk.

 

 

Jeg for min del ville aldri hatt en valp med en slik intensitet og jaktlyst i kroppen-fly lavt over høyfjellet gir lite fugl i sekken(har en slik hund selv).Men jeg er enig at prøver er eneste måten inntil noen har funnet på et annet middel å måle hundens egenskaper.Husk at mange stjerner har kommet fra ukjent kjøkkenoppdrett.

Min påstand om strøm er ikke tatt ut av luften.Hvorfor er da premieringsprosenten i avkommet så lavt om jaktegenskapene var så arvelige??Min påstand er at de egenskapene som er fremprovosert med strøm ikke er arvbare. :(

 

Mulig du "kan" bikkjer,jeg derimot lærer noe nytt hverdag og blir aldri utlært. :wink:

 

Dette var mitt siste bidrag i denne tråden,jeg takker mine motstandere for debatten selv om jeg synes dere har kverrulert vel mye.Men når jeg ser på andre tråder her inne er jeg ikke den første dere har slått dere isammen mot-Og spørsmålet om dere er mer en bare nettvenner dukker opp?? :wink::lol:

 

Du skriver da vitterligen en god prøvehund :!: En god prøvehund er premiert og en premiert prøvehund er en god jakthund :!:

Hvordan du tolker min viten om fuglhund får du gjøre som du vil,liker ikke å skryte av meg selv men bikkjer det tror jeg jeg kan :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev en god prøvehund er nødvendigvis ikke en god jakthund...

 

En hund som har 1.premie på høyfjell går som oftest for stort til å jakte med,i dårlig kontakt med fører.Det er jo også en av hovedgrunnene til at hunder blir utslått på prøvene, og da er det rett hjem og "lade bikkja".

Tenk på alle de barnestjernene fuglehundsporten har hatt som aldri ble noe når de ble eldre...

 

En 1.premie på høyfjell gir hunder som ofte er ubrukelige på skogsjakt og lavland.En hund med for stor jaktlyst løper ofte forbi viltet-altså en dårlig jakthund.Og med den intensiteten det kreves for å bli premiert med 1.premie vil aldri holde i en uke på jakt.Ditt resonement holder ikke mål. 2+2 er ikke 4 i avl og hundesporten.Til å juge på seg så mye kunnskap er du ikke videre bevandret i avl og genproblematikk.

 

 

Jeg for min del ville aldri hatt en valp med en slik intensitet og jaktlyst i kroppen-fly lavt over høyfjellet gir lite fugl i sekken(har en slik hund selv).Men jeg er enig at prøver er eneste måten inntil noen har funnet på et annet middel å måle hundens egenskaper.Husk at mange stjerner har kommet fra ukjent kjøkkenoppdrett.

Min

 

Din første påstand om at en 1 premiehund på høyfjell ofte går for stort til å jakte med forstår jeg ikke. Kommer du opp til bikkja men startpistol,kommer du også opp dit med hagla. Selvsagt kan du ikke gå å halvsove på samme måte som du kan gjøre når du jakter med en "skopusser"men jakte jo det kan man jaggu.

 

Du påstår også at høyfjellshunder ofte er ubrukelig på skog,lavland. Dette er i de fleste tilfeller korrekt. Bare få hunder behersker kunsten å legge om søket etter hvordan terrenget er. Kinderegghunden(tre i en)ønsker vi jo alle,men er vanskelig å få til og derfor må man velge en spesialist alt etter hva slags terrengtype man jakter mest i.

 

Du påstår også at de med (for)stor jaktlyst er dårlige jakthunder ettesom de løper forbi viltet. Det er nok ikke jaktlysten som er problemet i dette tilfellet!

Argumetet med at denne 1premiehunden ikke vil holde en uke på jakt faller for sin egen urimelighet.

 

Du sier også at du aldri vil hatt en slik hund full av jaktlyst og intensitet som flyr over viddene,men i parentes sier du at det er akkurat det du har ?

Link to comment
Share on other sites

En hund med dårlig kontakt med fører får ikke 1 premie :!:

Valgetskval skal du jakte mest på fjellet eller skogen, har ei bikkje som fikser begge deler greit :!:

Villtfinnerevne blir faktisk å bedømt på en prøve :!:

Du har tydeligvis ikke jakta med ei 1 premiebikkje, jeg gjør det hver høst, i 10 dager til ende :!:

Juge gjør jeg aldri :!:

Så er vi litt enige :D

Beagle har jeg aldri hatt :!:

Skopussere er det vi kaller bikkjene du vil ha :!:

Har hatt fuglbikkje like lenge som det du skryter på deg :!:

Pissa lenger enn deg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nødig nøre oppunder debatten på feil måte, men som ikke-bruker av fuglehund så stusset jeg på dette med premiering på prøver:

 

Blir det ikke litt teit av en dommer å gi 1. premie til bikkjer som slår stort og vidt ut, hvis dommerne samtidig vet at det er opplest og vedtatt at dette er bikkjer man ikke kan jakte med? Hvorfor gir de 1. premie da?? Og setter disse bikkjene i avl?

 

Skulle da tru 1. premiekriteriet er et romantisk bilde av en setter som flyr over viddene langt i det fjerne, med beundrende blikk gjennom kikkertene! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...