Jump to content

Toppjakt i Sverige - noen som vet noe?


ko-stens

Recommended Posts

Er en kompis som lurer på om vi skal ta en toppjakttur til Sverige i januar, men vi vet ikke hvor. Noen som har erfaring og tips å komme med om hvor en kan dra en helg? Hvor lenge kan en jakte fugl i topp der i gården, ut januar? Områder som er aktuelt og innenfor rekkevidde er Värmland og Jämtland. Vet ikke helt hvor vi skal henvende oss, men finner vel noe om man googler litt! Har søkt her på forumet og, men har ikke funnet noe egentlig.

 

Hvordan har fuglejakta vært i Sverige i høst da? Her hjemme har det jo ikke vært all verden, i hvertfall i forhold til i fjor.

Link to comment
Share on other sites

Er en kompis som lurer på om vi skal ta en toppjakttur til Sverige i januar, men vi vet ikke hvor. Noen som har erfaring og tips å komme med om hvor en kan dra en helg? Hvor lenge kan en jakte fugl i topp der i gården, ut januar? Områder som er aktuelt og innenfor rekkevidde er Värmland og Jämtland. Vet ikke helt hvor vi skal henvende oss, men finner vel noe om man googler litt! Har søkt her på forumet og, men har ikke funnet noe egentlig.

 

Hvordan har fuglejakta vært i Sverige i høst da? Her hjemme har det jo ikke vært all verden, i hvertfall i forhold til i fjor.

 

 

Hei

 

Jeg skal over grensa neste helg. Da går turen mot Torsby og videre innover i skogene..

 

Jeg var der i august og det var bra med fugl..

Link to comment
Share on other sites

Toppjakt i Sverige varer ut januar. Det finnes uttalige muligheter- bare å google det. Men du må ikke glemme Dalarna. Kan godt sende deg et konkret tips på PM hvis du ønsker.

 

Folk må bare ha i bakhodet å begrense seg- toppjakt kan til tider være skremmende enkelt. :wink:

 

Når det gjelder bestand så har det vel ikke gått all verden med produksjonen av fugl i år, og da tenker jeg spesielt på storfugl. Värmland har levert bra på flere plasser.

Men det er brukbart med voksen stamfugl etter 2 fantastiske sesonger før årets nedgang.

 

Drar selv over i midten av januar og blir der ut måneden. :D

Link to comment
Share on other sites

Dalarne ja. Tittet litt på Inatur.se (hadde da ikke peiling på at det faktisk er en klin lik svensk side!). Skal høre litt med kollegaen i morgen om det har blitt mer aktuelt siden før jul! Frister det her. Føler på en måte at jeg har mer å gi... Og toppjakt høres veldig passende ut for meg! :)

 

Nyttig forum det her! Takker for info! :D

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som det kun er Värmland som er interessant, men hvor henvender jeg meg? På inatur.se finner jeg ikke stort om toppjakt. Er det andre steder en kan se? Ser litt svart ut akkurat nå med tanke på slik jakt, men ble invitert på gåsejakt i mars (skadefelling) et annet sted i stedet, så det går vel det og!

Link to comment
Share on other sites

Toppjakt i Sverige varer ut januar. Det finnes uttalige muligheter- bare å google det. Men du må ikke glemme Dalarna. Kan godt sende deg et konkret tips på PM hvis du ønsker.

 

Folk må bare ha i bakhodet å begrense seg- toppjakt kan til tider være skremmende enkelt. :wink:

 

Når det gjelder bestand så har det vel ikke gått all verden med produksjonen av fugl i år, og da tenker jeg spesielt på storfugl. Värmland har levert bra på flere plasser.

Men det er brukbart med voksen stamfugl etter 2 fantastiske sesonger før årets nedgang.

 

Drar selv over i midten av januar og blir der ut måneden. :D

 

Jeg tar SVÆRT gjerne i mot en PM fra deg :D

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestilt jakt sjøl. En kollega og jeg reiser av gårde fredag 23. og blir den helga. Ikke lange jakta, men en får da luftet børsa litt! :) Ble et lite forbehold da. Sykdom i kollegaen sin familie, så kan hende han ikke blir med. Blir da en ringerunde for å høre om andre kan. Blir testskyting på lørdag (jfr annen tråd om blyspiss/helmantel) uansett tur eller ei. Kjett å reise tredve mil og bomme... :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I natt bærer det til Sverige(nærmere bestemt området rundt Myrviken i Jämtland). Drar i 2-tiden, og regner med å være fremme i 8-9 tiden. Skal jaktes til og med jaktslutt på lørdag, og det er etter sigende 20-30cm nysnø oppå skaren etter mildværet. Gleder meg virkelig!

 

Selgeren skal møte oss med scooter og kjøre oss inn til koia vi skal bo i. Koia er lokalisert ganske nøyaktig midt i et terreng på 8000 mål.

 

Rapport med bilder kommer nok på søndag!

 

Nå skal jeg prøve å få meg en time på øyet før vi setter nesa mot de svenske skoger. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kom hjem på søndag etter en meningsløst bortkastet tur... Det endte med at jeg måtte reise alene da kompisens far plutselig ble alvorlig syk. Hadde ikke lyst å reise alene sjøl, men å få tak i noen på et par dagers varsel er ikke lett... Spurte fire andre kompiser, men alle var opptatt med helgevakter eller bursdager. Dro til Sveg i Härjedalen. Hytta jeg skulle leie i jaktområdet, Dalsvallen, var ikke ledig likevel, så det ble 55 km til området fra hytta. Greit nok, hytta var bra den. Kom opp fredag kveld. Lørdag morgen kom med stygg vind og piskende snøvær. Ikke annen fugl å se på fem timer enn to ravner. Ga opp i halv tre tida. Bløt og kald og lite motivert av å vabbe rundt i skogen med snøen piskende i ansiktet. Søndag hadde vinden stilnet, men det snødde som besatt. hadde kommet over tjue cm nysnø i løpet av natta. Gikk en kortere runde, men gadd rett og slett ikke. Så kun en hakkespett på tre timer. Da gikk turen rett til bilen og hjem. Resultatet ble åtti mil i bil for å titte på to ravner og en hakkespett og kjede livskiten av meg alene i ei hytte. Hele skiten kostet meg 3 500,-. Svensk jegeravgift, 300,- to jaktkort à to dager 1 200,-, Hytte to netter 1 000,-, diesel 750,- og mat/drikke ca 500,-. Trekk fra ti prosent, så får en norske kroner. Var turen verdt det? NEI!

 

Skitskuffet egentlig. Var rimelig gira på artig tur med kompis og kanskje min(-e) første tiur(-er). Har lest så mye og sett så mye bilder av drømmejakt i Sverige, så nedturen var kje! Gidder ikke reise neste år. Orker ikke ta sjansen på en dyr bomtur til. Denne sesongen har bestått en en kjempestor haug med bomturer, så nå er jeg lei jakt og demotivert for en stund! :?

 

Ps... Har luftet ideen om en tur etter rypa i vinterferien for ledelsen i heimen da, så det stikker ikke så dypt likevel kanskje... :wink: Og når en nå har kjøpt seg jaktbil, så må den jo brukes til det den er ment for! :) Humøret er med andre ord på vei tilbake.

 

Må ellers si da at servicen ved turistkontoret i Sveg var kjempebra. Hyggelig dame som ordnet alt for meg. Terrenget var også fint, med variasjon mellom furumoer, gran, myrer og bekkefar. 21 000 mål. Været var nok den store årsaken til at jeg ikke så fugl. Men det er jo en risiko å ta. Typisk min flaks!

Link to comment
Share on other sites

Da er vi hjemme fra Sverige. For de som kun interesserer seg for det; det ble ingenting. Men for oss spiller det ingen rolle. Vi hadde en fantastisk tur i fantastisk natur. Vi så kun èn fugl på topp, en orrhane, men holdet var litt for drøyt(rundt 190 meter). Vi prøvde å snike oss litt nærmere ved å gå bak noen trær, men når vi dukket frem igjen var fuglen borte. Var også borti samme tiuren tre ganger på samme flekken hver eneste gang, men den satt på bakken og tok av når vi var på 10-15 meter. Ellers var det masse spor etter fugl å se, men altså ingenting bortsett fra den ene på topp. Vi så vel anslagsvis 50 seter av fugl på de ~4 milene vi rakk å gå. Litt merkelig at vi ikke så noenting, for jeg tror vi hadde bra forhold, men sånn er det bare noen ganger.

 

Dette frister definitivt til gjentakelse, og vi har også lyst å prøve en uke der til høsten. Virker å være bra med fugl, og det er også fint terreng å gå i.

 

Under følger noen stemningsbilder.

 

cimg0368jq5.th.jpg

cimg0245ap6.th.jpgcimg0247fz4.th.jpgcimg0266zn8.th.jpg

cimg0268ki9.th.jpgcimg0275vq2.th.jpgcimg0282wn6.th.jpg

cimg0285dv9.th.jpgcimg0336pj9.th.jpg

cimg0339xy5.th.jpgcimg0332gh3.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Har lyst på en tur til Sverige for å prøve litt toppjakt. Leser i tråden her fra sist sesong at det kan være grei bestand også i syd-Sverige? Det sitter litt lenger inne å kjøre veldig langt nord, bilkjøring er ikke favorittsysselen min... :?

Har noen prøvd seg på omerådene, la oss si fra på høyde med Kongsvinger og sydover? Mellom Torsby og Karlstad for eksempel. Eller blir det bedre noe mer nord?

 

Vær og snø-forholdene er jo så bestemmende for om det blir suksess, så det er fristende å ha hagla i tillegg. Er det noen begrensninger på dette i januar? Er det også slik at det er bare svartfugl som er lovlig å felle etter jul?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

har tittet litt på tråden og vet at det er godt med fugel der jeg har jaktet så langt iår. som er i Eda kommune ved et sted som hetter koppom. trur at det ganske god bestand med fugel i det området av Värmland etter det jeg har blitt fortalt av de lokale rundt der.

Skal ut på toppjakt selv der etter jul og gleder meg og på toppen av det hele så kan jeg skyte ulv hvis jeg ser en mens jeg er ute på tur der i januar og blir nokk en del turer og ja :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Skal ut på toppjakt selv der etter jul og gleder meg og på toppen av det hele så kan jeg skyte ulv hvis jeg ser en mens jeg er ute på tur der i januar og blir nokk en del turer og ja :D

 

 

Ahhhh... Den berømte toppjakta på ulv ja! Sterke tradisjoner i Charlottenbergområdet det! :lol:

 

Fra spøk til alvor. Hørtes jo artig ut det! En ulv må jo være kjekk bonus!

 

Har sendt epost om toppjakt der jeg hadde min famøse bomtur i fjor. Kan da umulig bli så ille neste gang! Dette blir i Hârjedalen. Noen som har peiling på hvordan det har vært med fugl der oppe i år da?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Slenger meg på her,

 

helt ny i Toppjakt. Har og hele januar fri, skal ikke på jobb før 25. Da er det enten fjellrypa eller toppjakt. Topp jakt blir Sverige, har søkt på inatur.se. Finner mye i Norrbotten Län, det blir litt langt nord, spesielt siden jeg ikke har bil for tiden.

 

Har hytte i Nord-Odal, og det er ikke langt til Eda, Torsby omr.

 

Er det noen som har litt mer info om dette område enn wikipedia?

 

Hvis det er noen som skal på jakt i Januar som har lyst til å ha med en "grasshopper" så send gjerne en PM.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

 

Vi er en liten kompis gjeng som har planlagt en tur til sverige på toppjakt siste helga. Planen er en tur til Dorotea, men no har vi fått en del dårlige tilbake meldinger der i fra. Det er veldig langt for oss å kjøre så no har vi blitt litt betenkt og vi ser etter alternativ. Er det noen som vet om noe? Ser Dalarna blir nævnt tidligere i posten... Mulig å få PM, Skriveleif? :D

 

Viss det er noen som har noen gode tips om plass å jakte på eller har vert i Dorotea i det siste så send en PM da :D

Viss du ikke vil sende PM så kan du skrive i posten her oxo...

Takker

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har planer om å dra til svergie på toppjakt til helga. Tanken er å skaffe kort i et terreng som er stort nok til å kunne gå flere dager i med telt og pulk. Noen som vet om et brukbart terreng av en slik størrelse (50 000 mål eller helst mer)?? Lurer også på om det er noen terreng som har bra med puddersnø (og skogsfugl) nå om dagen. Setter veldig pris på tips. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...