Jump to content

Blyfritt til krag?


erikraude

Recommended Posts

Som noen veit står jeg i mine få ledige stunder og spikker på et nytt skjefte til en krag, 1922-modell. Håpet var å få skutt et rådyr med den i år, men med den framdrifta jeg har spørs det om jeg rekker det. Det blir ihvertfall heller lille julaften enn tiende august.

 

Uansett, jeg har fått hjelp av en ladekyndig kamerat til å lade opp jaktammo etter oppskrift fra ladeboka, og såvidt jeg kan forstå bør den legge Bambi i bakken uten mer om og men. Problemet er det kommende blyforbudet. Er det noen som sitter på en trygg og god ladning til kragen med blyfritt? For min del spiller det ingen rolle om det holder til elg, om det skulle by seg en sjans på skogens konge har jeg grøvre skyts å by på, men det hadde vært fortærende å bruke vinter og votter på å høvle på et stykke valnøtt uten å kunne få brukt kragen til annet enn våpenskapspynt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ladetabeller oppgir gjerne 2-3 grs lavere kruttmengde (N160 og tregere) som maks for Krag ift. 6,5x55 for en gitt kulevekt. Jeg vil tro 42-43 grs N160 er en trygg ladning for 120 grs TSX, men for sikkerhets skyld går det jo an å sende en e-post til Vihtavuori (jeg antar de har trykkdata for ladningene i sine tabeller). Det har nok Norma også, så de bør kanskje få samme henvendelse vedr. deres krutt? Nå er det vel ikke nødvendigvis slik at trykkmålinger fra et testvåpen gir samme verdi i et annet våpen, men en nyttig pekepinn bør det likevel være. 

Edited by Sølvrev
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det jeg har brukt nå er 120 grs Sierra pro hunter med 42,5 grs n160 bak. Ladeboka sier 45 grs som maks, men det samla bedre lenger ned i stigen.

 

Det burde jo være mulig å finne en trygg ladning med en blyfri kule også, men jeg kan ikke stort om lading, så jeg aner ikke åssen det er å avvike fra en oppgitt oppskrift.

Link to comment
Share on other sites

erikraude skrev (1 time siden):

Det kan jo hende det er nyttig med erfaringer fra 6.5 grendel, men på lading er jeg altså så blank at jeg ikke forstår hvorfor. Kunne du forklart meg?

Fordi det rundt Grendel blir forklart hvordan blyfrie homogene kuler oppfører seg i viltet i lavere hastigheter enn vi er vant til med "6,5 Mauserladninger". I feks California har det vært blyforbud lenge og da har de også mye lenger erfaring enn oss med blyfrie kuler i den lavere enden av hastighetsskalaen. Det er her man kan få problemer med kuler som ikke ekspanderer, når hastigheten er lav, som går rett igjennom viltet som en helmantel.

Edited by Torf
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ah, så erfaring angående kulevalg, da skjønner jeg.

 

Med litt flaks har noen en ferdig, trygg oppskrift med en kule som funker. Ellers virka det som om 120 grs ttsx burde funke i relevante hastigheter, ut fra hva jeg kunne se, så om det går an å lade den med lavt nok trykk burde det være mulig å bruke børsa også i framtida.

 

Det fine er at rådyra her gjerne holder seg i tetta, så holda blir ikke noe videre. Rekorden til nå er vel 30 m. :D

Link to comment
Share on other sites

Litt drastisk, men du kan høyra med ein kompetent børsis om han kan " spikka" litt utav kammeret og låskassen din, slik at du får plass til ein villkatt inni der. 6,5 x 55 kan gje gode hastigheiter med slike justeringar. Eg har ein Krag med 40 grader imp. kammer som lett gjev svensk mauser fart utan særleg høgt trykk. sjekk QL med 6,5 x 55 AI program, så ser du. .264 Ti som Annerud brukte i ein mauser kan og vera eit alternativ. Men, kragen sin uvane med å dra treffa opp venstre når det vert vått eller det kjem olje på patronene forsvinn ikkje med AI kammer, min vart heller verre. Den set to tette i sjuen opp venstre, så kjem ein 4 opp venstre, så ein 2 og skot nr 5 er skivebom. Dette var med ein guttekarabinstokk, no har eg trua den nedi ein banestokk, så får me korleis den oppføre seg der.

Link to comment
Share on other sites

erikraude skrev (På 5.6.2022 den 18.15):

Er det noen som sitter på en trygg og god ladning til kragen med blyfritt?

Det er ikke noen voldsom forskjell på trykk med og uten bly slik de moderne blyfrikulene er. Antar du har ladedata for gammeldagse kuler til Kragen, så du kan fint bruke dem til blyfri kuler med samme vekt.
Jeg ville brukt så lette kuler som mulig, for å få opp hastigheten. Iallefall ikke over 120gr, men gjerne 100. Jeg tror 100gr Barnes TTSX ville være den første kula jeg prøvde, om jeg måtte jakte rådyr med Krag. 

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Den letteste kula jeg har data for er 120 grs Sierra ProHunter. Jeg har ikke målt hastighet på den, men ser ladeboka oppgir hastighet til 789 m/s med 44 grs n160. Jeg landa på 42,5 som der jeg fikk best presisjon. Veldig fort går det altså ikke, men kanskje fort nok for 120 grs ttsx?

Hvis det ikke gir noen nevneverdig trykkøkning å bytte kule er det ihvertfall verdt å prøve når det blir nødvendig. Er jeg heldig samler den bedre litt nærmere max også.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Ja eg er klar over at det vert mykje styr og "spurv med kanon" til rådyr. Her er M 67 sitt forslag absolutt best. Men du spør etter oppskrift på fart med blyfritt, og eg anar ein draum om 120 ttsx. Eg har ikkje prøvt slike kuler i kragen min, men eg gjorde eit ørlite forsøk med 125 grs Nosler P / MRP, stoppa når Magnetospeeden blinka 880, og merka ikkje noko unormalt. Dette var i ei 60cm Kongsbergpipe. Med 65 cm pipe og forsiktig framferd i ein stødig, lite brukt kasse, så kunne ein kanskje sjå 9 talet ? Seier ikkje at dette er ladningar for mengdetrening, men ein liten 10 pk. med dødningehove, til bruk på skogens konge ein solskinsdag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, det stemmer. Så fart nok til å åpne må jeg ha. Ut fra hva jeg kunne se på diskusjonene rundt blyfritt til 6.5 grendel virka det som nosler e-tip var den som åpna i lavest hastighet av de blyfri 120 grs-kulene jeg fant info om. Men 700 m/s burde da vel også være oppnåelig?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo krav om rifle i bukkejakta, ellers hadde hagle vært det riktige hver gang sånn skogen er her. Noen hundremeter skal du leite lenge etter, og finner du en kan du glemme at dyra vil dit ut. :D

 

100 grs hadde sikkert vært det lure valget, men jeg har ikke peiling på hvordan man regner ut trykk på en riflelading. Ladeboka har noen ladninger for krag som holder seg på trygg grunn, men der er 120 grs det letteste. Er det noen måte å komme derfra til en oppskrift på trygt trykk med 100 grs ttsx eller noe sånt?

Link to comment
Share on other sites

erikraude skrev (52 minutter siden):

men der er 120 grs det letteste. Er det noen måte å komme derfra til en oppskrift på trygt trykk med 100 grs ttsx eller noe sånt?

Vil du ha en trygg ladning for 100gr fra oppgitt 120gr, så kan du vel nesten bare ta maksladninga med 120, og bruke den på 100gr-kula? Bruk et langsomt krutt. Men det vanskeligste her er kanskje å få kjøpt de aktuelle kulene, alle er jo tomme for alt.

 

 

 

 

K

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...