Jump to content

Behandlingstid på våpensøknad


fikseren

Recommended Posts

Noen som vet om dette ? leverte en våpensøknad den 28 oktober 2008, betalte kr.430.- (har våpen fra før) etter 4 uker reiser jeg igjen på politikammeret og etterlyser søknad. Får beskjed om at den ligger hos en jurist, javel - etter ytterligere 2 uker ringer jeg og lurer på hva som skjer. Det tar tid og det er mye sykdom og lite bemanning, må vente, sier de.

Nå nærmer det seg 10 uker uten at jeg får beskjed om noenting, kan våpenkontoret her, Telemark Politidistrikt i Skien, virkelig drive på slik ? Syntes de holder folk for narr, er det noen plass en kan sende klage på dette ???

Politikammer i Porsgrunn ble nedlagt og flyttet til Skien sommeren 2008, her ser vi ett av resultatene.

Er takknemmelig for noen svar og synspunkter her.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om dette ? leverte en våpensøknad den 28 oktober 2008, betalte kr.430.- (har våpen fra før) etter 4 uker reiser jeg igjen på politikammeret og etterlyser søknad. Får beskjed om at den ligger hos en jurist, javel - etter ytterligere 2 uker ringer jeg og lurer på hva som skjer. Det tar tid og det er mye sykdom og lite bemanning, må vente, sier de.

Nå nærmer det seg 10 uker uten at jeg får beskjed om noenting, kan våpenkontoret her, Telemark Politidistrikt i Skien, virkelig drive på slik ? Syntes de holder folk for narr, er det noen plass en kan sende klage på dette ???

Politikammer i Porsgrunn ble nedlagt og flyttet til Skien sommeren 2008, her ser vi ett av resultatene.

Er takknemmelig for noen svar og synspunkter her.

 

Leverte en søknad noen uker før deg til samme våpenkontor. Ringte etter 5 uker da jeg ikke hadde hørt noe og fikk beskjed om at søknaden lå hos jurist. Ikke hørt noe siden. Jeg har også våpen fra før så mulig de behandler de med våpen fra før litt nøyere. De har jo innført en egen spesialinstruks for fylket så mulig det ligger noen føringer der.

Link to comment
Share on other sites

Jurist :?: jeg leverte torsdag og fikk retur på mandag, og det var dama i skranken som behandlet søknaden.

Det som er så trist i slike tilfeller som dere beskriver, er at man føler seg så prisgitt politiets godvilje, at man ikke tør å røske litt opp i "seindrektigheita".

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke tar feil har du ihht. forvaltningsloven krav på en eller annen tilbakemelding innen 21 dager. (De skal behandle og avgjøre søknaden uten unødig opphold, og dersom de har et begrunnet opphold (som muligens er tilfellet her) plikter de SVJV å si fra om nettopp det innen 21 dager)

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om dette ? leverte en våpensøknad den 28 oktober 2008, betalte kr.430.- (har våpen fra før) etter 4 uker reiser jeg igjen på politikammeret og etterlyser søknad. Får beskjed om at den ligger hos en jurist, javel - etter ytterligere 2 uker ringer jeg og lurer på hva som skjer. Det tar tid og det er mye sykdom og lite bemanning, må vente, sier de.

Nå nærmer det seg 10 uker uten at jeg får beskjed om noenting, kan våpenkontoret her, Telemark Politidistrikt i Skien, virkelig drive på slik ? Syntes de holder folk for narr, er det noen plass en kan sende klage på dette ???

Politikammer i Porsgrunn ble nedlagt og flyttet til Skien sommeren 2008, her ser vi ett av resultatene.

Er takknemmelig for noen svar og synspunkter her.

 

Din stackare... :( ...Du bor i fel fylke :!: Jag lämnade in min i tisdags,tror det tog 8min att få den stämplad och klar :!::mrgreen: Men,tappa inte hoppet :!::wink:

Link to comment
Share on other sites

Å saksbehandle søknader om erverv av våpen er en forvaltningsoppgave som myndighetene har pålagt politiet i likhet med pass, lotterier osv. Vanlige saksbehandlingsregler gjelder for dette som for alle andre forvaltningsoppgaver i samfunnet. Forvaltningsloven sier noe om svarfrister på henvendelser, klageadgang på vedtak osv. I dette tilfellet bør du starte med å sende en klage til politimesteren i Telemark, hvis ikke dette fører fram kan du fortsette i hierarkiet, Politidirektoratet :arrow: Sivilombudsmannen (dette er en sivil forvaltningsoppgave) :arrow: HM Kongen.

Link to comment
Share on other sites

Forvaltningslovens om § 11a. saksbehandlingstid, foreløpig svar sier:

 

Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold.

 

Dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det forvaltningsorganet som mottok henvendelsen, snarest mulig gi et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og såvidt mulig angis når svar kan ventes. Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses som åpenbart unødvendig.

 

I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt.

 

 

For å oppklare hva et enkeltvedtak er; "vedtak gjort av offentlig myndighet som gjelder retter el. plikter til én el. flere bestemte personer." Siden en våpensøknad om erverv av våpen er et vedtak gjort av offentlig myndighet om retten til å inneha våpen, er en våpensøknad å betrakte som enkeltvedtak og faller derfor innenfor forvaltningslovens bestemmelser.

 

I paragrafens 3. ledd finner du om saksbehandlingstid. Den sier at du innen en måned skal ha svar. Om ikke dette er mulig skal du gis foreløpig svar.

 

Jeg har selv jobbet litt med forvaltning på kommunalt nivå, og unnskyldninger som bemanningsproblemer, sykdom ol er i utgangspunktet ikke tilstrekkelig å skjule seg bak. Mitt tips til deg er å sende en klage til de som er politikammerets nærmeste klageinnstans, angående urimelig lang saksbehandlingstid. Litt usikker på hvem dette er, men de første jeg tenker på er politidistriktet. Litt usikker på hvordan hierakiet i politiet er organisert. Du kan henvende deg til politikammeret for å finne ut dette. Om de nekter å oppgi hvem du skal klage til, refererer du til forvaltningslovens § 11 om veiledningplikt. Kort fortalt pålegger denne paragrafen forvaltningsorganet, i dette tilfellet politiet, å veilede deg i alle spørsmål du måtte ha. Om de ikke kan svare deg, skal de opplyse deg om dette og henvise deg til noen som kan. Det er i loven tatt forbehold om at gjeldende forvaltningsorgan har mulighet til å veilede, men de har fremdeles plikt å henvise til noen som kan gi deg svar.

 

En ting du gjerne må ha i bakhodet når det gjelder forvaltning er at saksbehandlingstid teller kun virkedager. Det vil si, om saksbehandlingstiden er satt til 14 dager, betyr det at det i effekt vil gå minimum 3 uker til du har svar. Virkedager er dager utenom helg og helligdager, populært kjent som arbeidsdager.

 

Dette er min første post. Håper den er til hjelp.

 

Ser forøvrig f-groen gjerne har gitt et bedre svar :-P

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle gode råd og tips. Ser iallefall at det ikke bare er jeg som venter lenge.Skjønner jeg må kikke litt på forvaltningsloven.

Tror jeg prøver, i første omgang, å adressere en klage til politimestern i Telemark, burde jo havne

hos riktig person/adresse da. Mulig det skal sendes rett til politidirektoratet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle gode råd og tips. Ser iallefall at det ikke bare er jeg som venter lenge.Skjønner jeg må kikke litt på forvaltningsloven.

Tror jeg prøver, i første omgang, å adressere en klage til politimestern i Telemark, burde jo havne

hos riktig person/adresse da. Mulig det skal sendes rett til politidirektoratet.

Riktig person er i første omgang politimesteren i Telemark, det er hans våpenkontor som ikke følger forvaltningsloven og som neppe ivaretar politimesterens oppgaver på den måte han/hun ønsker. Se forøvrig på skjemaene hvem du stiler søknadene om erverv av våpen til, det er politimesteren i politidistriktet du bor. Våpenkontor/forvaltningsavdeling eller hva de har valgt å kalle seg, saksbehandler søknadene på vegne av politimesteren.

 

Om politimesteren velger en annen medarbeider til å behandle din henvendelse/klage, kan godt hende. Politimester er nemlig ikke bare en yrkestittel, det er også en "institusjon" som bl.a. har ansvaret for alle forvaltningsvedtak i politidistriktet. Det innebærer at det alltid vil være en ansvarlig politimester i Telemark tilgjengelig selv om den opprinnelige politimester er på ferie, da vil det være en annen person som fungerer som politimester.

 

Dette ble noe forenklet, men pytt, pytt.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...