Jump to content

Lading av 450 Rigby


Kiwi

Recommended Posts

Har noen erfaring med lading av dette kaliberet? 
 

Ønsker å se om det finnes reduserte ladninger med lette rimelige kuler for «mengdetrening»?  Tanken er lavere rekyl og vesentlig lavere skytekostnad. Ønske få skyte mye med rifla før evt jakttur.
500grs i 2400fps er ikke noe man orker å skyte mye med😅

Link to comment
Share on other sites

Du er vel på veg utanfor "godkjente" ladedata, men litt avhengig av erfaringen din, kor flink ein er i å søke fram obskure data på nettet samt om du er villig til å bruke obskure data på nettet skulle det sikkert la seg gjere. Hovedproblemet er vel å skaffe seg egna krutt. Har sett fleire som refererer til Alliant 5744/Lovex D060 (dette Lovex-kruttet skal vere samme kruttet som 5744). Men akkurat no er ikkje dette enkelt å få fatt i. Har sjølv brukt dette Lovex-kruttet til redusert ladningar med blykuler i 45/70 og 356 Winchester, men då har eg gått ut frå ladedata frå Lyman sin manual. 

 

Eit kjapt søk fant desse resursane:

 

https://www.chuckhawks.com/reduced_400_loads.htm

 

https://www.africahunting.com/threads/450-rigby-light-bullet-loads-where-to-start.40767/

 

Lukke til med prosjktet. 

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Forstår ikke helt denne motviljen mange har mot blykuler, så lenge man slipper å støpe selv? (De som støper vil nok si at selve støpingen er mindfulness) Lading med blykuler er ikke noe mer dill enn med "vanlige" kuler.

 

Her har du en kar som støper kuler som burde være helt perfekte til 450 Rigby, sizet "riktig". Kulestøperen til disse kulene har brukt denne kula til jakt i 450 Lott, blant annet på sjiraff.  

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=246095374

 

Denne kula her ladet med 50 grain N120, en passe mengde dacron, eventuelt kynoch wads som du får kjøpt fra magnumhansen, skulle være en passelig sedat treningsladning, 1500-1600 fps skulle jeg tro.

 

Hvis motviljen mot blykuler ikke går over er det sikkert mange lette 45-70-type kuler du kunne prøvd.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man kan ta utgangspunkt i reduserte ladninger for 460 Wby.  Hylsevolum er jo ganske likt mellom 460wby, 450 Rigby/Dakota etc. Om jeg ikke husker feil sto det noen reduserte ladninger i Ladebokens avsnitt om 460 Wby..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dersom en tenker på 500 grains kuler i 2400 f/s er vel det mulig i 458 Lott og, dersom jeg husker rett.

Kiwi skrev (5 minutter siden):

Takk for svar Steinar BM. 
 

En innvendig til forslaget ditt er 450 Rigby sitt store hylsevolum ift Lott. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kiwi skrev (36 minutter siden):

En innvendig til forslaget ditt er 450 Rigby sitt store hylsevolum ift Lott. 

Ja, og det er her riktig bruk av fyllmasse kommer inn. Det er ganske lettvint å bruke disse Kynoch wads (størrelse .400-.500), og disse er lange nok til å fylle tomrommet i 450 Rigby hylsa med redusert ladning som skissert over. Jeg har vært nede i 45 grain N120 til 500 grain blykule i 470 NE, erfarte at området 47-50 grain ga mer uniforme hastigheter, og 470-hylsa har som kjent større volum enn 450 Rigby. 

 

Ladeboken har en ladning med 85 grain Norma 201 krutt til 350 grain kule i 460 Weatherby, 2200 fps. Denne ladningen kan nok også brukes i 450 Rigby. Står ingenting om bruk av fyllmasse i ladeboken, personlig ville jeg tenkt at 85 grain i 460 Wby/450 Rigby er i grenseland før en bør bruke fyllmasse.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 400grs kuler med 97grs N-150. Det gir 747m/s og samme treffpunkt som fulle ladinger med 500grs kuler i min børse. Praktisk.

Det er ikke som .22lr, men en del mer behagelig enn fulle ladinger. Hvis du skal på .22lr nivå så tror jeg chiefens forslag om blykuler og tinstar er veien å gå.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...