Jump to content

Riper i brunering ny Schultz & Larsen


Hjort1

Recommended Posts

Heisann

Etter første tur på banen med ny rifle oppdaget jeg et par hakk i bruneringen på min S&L Classic under våpenpussen, dype nok til at det er en del "rått" stål som vises. Antar disse stammer fra kapping og gjenging av våpenet, ettersom det er to hakk på hver side "inderst" på løpet. Den er splitter ny, og jeg ønsker holde den så godt som mulig. Mitt spørsmål er om jeg kan dekke til disse med noe for å hindre at det ruster, eller om det er en sak å ta opp med butikken jeg kjøpte fra? I utgangspunktet ikke særlig størrelse på hakkene, men er merkbare nok til at jeg ønsker å gjøre noe dersom noe kan gjøres.

Tips eller triks til slikt?

Edited by Jh98
Utbedret beskrivelse
Link to comment
Share on other sites

  • Hjort1 changed the title to Riper i brunering ny Schultz & Larsen

Det pleier å bli slik, da pipa spennes fast i benk for dreiing. Ser ikke noe poeng med å ta dette opp med børsemaker - del av prosessen. Her også dette på 2 piper som er gjenget etter at de var ferdige. Viser mindre på SS piper. Ofte passer børsemaker på at disse merkene kommer et sted hvor de ikke synes når stokken er på. Finnes sikker noe som kan legges i disse punktene, men det kan andre svare bedre på enn meg.

Edited by OptiBond FL
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

OptiBond FL skrev (1 minutt siden):

Det pleier å bli slik, da pipa spennes fast i benk for dreiing. Ser ikke noe poeng med å ta dette opp med børsemaker - del av prosessen. Viser mindre på SS piper. Finnes sikker noe som kan legges i disse punktene, men det kan andre svare bedre på enn meg.


Greit å få oppklaring i det da! :) Da er det bare å finne noe å legge over… Noen orakler med gode erfaringer å dele?

Link to comment
Share on other sites

OptiBond FL skrev (2 timer siden):

Det pleier å bli slik, da pipa spennes fast i benk for dreiing. Ser ikke noe poeng med å ta dette opp med børsemaker - del av prosessen. Her også dette på 2 piper som er gjenget etter at de var ferdige. Viser mindre på SS piper. Ofte passer børsemaker på at disse merkene kommer et sted hvor de ikke synes når stokken er på. Finnes sikker noe som kan legges i disse punktene, men det kan andre svare bedre på enn meg.

Det der var nyt for mig.
Kn du uddybe, hvorfor der skal komme hak i overfladen fra opsætning i drejebenken.
Om det er et generelt problem hos enkelte bøssemakere, kan man faktisk anbefale at legge papir eller tejpe imellem inden man spender fast.
Men igen, så er jeg nok ren amatør. Som bare gjenger et par tusinde piper i året ;-) 

 

  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Jh98 said:

oppdaget jeg et par hakk i bruneringen på min S&L Classic under våpenpussen, dype nok til at det er en del "rått" stål som vises.

Hva med å ta et bilde eller to? Det er umulig å vurdere skriftlige hakk😉

Link to comment
Share on other sites

@Bly Her er et forsøk. Har enda ikke fått sett undersiden av løpet, men er noe på begge sider av det som synes. Er på en måte ikke rare greiene, men tenkte jeg kunne legge noe over dersom noen har noen tips til hva som kan brukes :) 

992F695D-C6A5-4C9D-A638-698BF6F54AB5.jpeg

E79D1314-EB9E-49B0-8DD3-C2A541C0FD34.jpeg

3B568990-23C2-449B-9BF4-8C791180792E.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det var da mystiske merker. Kan nesten se ut som om noen har brukt tang eller skrustikke på løpet? 
Jeg ville bare avfetta og hatt på litt kaldblånering akkurat i såret og oljet godt etterpå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...