Jump to content

Lade for våpen med kort løp


Resuam

Recommended Posts

Flere ammunisjonsprodusenter selger ammunisjon for våpen med korte løp f.eks norma silencer-serien og rws short barrel. Finnes det noe ladedata og komponenter som gjør at jeg kan lade noe lignende selv? Tenker at jaktkulene som er laget i kobber vil ekspandere lettere i kombinasjon med at det er brukt krutt-typer som gir høyere fart, men her er jeg på gyngende grunn😊 Er det noen som vet mer om dette? Jeg har 8x57IS med 52 cm løp. 

Edited by Resuam
Link to comment
Share on other sites

Generelt gjelder at den ladning/ kruttype som gir høyest hastighet, gir det i alle løpslengder. Jeg har inntrykk av at denne sk silencerammoen er mer en salgsgimick (og de kan ta seg ekstra betalt for). De tester jeg har sett antyder noe marginal forskjell ift "standard" ammo, men det er mulig de har fått senket munningstrykket noe med egne kruttresepter.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

I ekstremt korte løp kan raske krutt gi mer hastighet enn mer langsomtbrennende. Det er fordi det der er viktig å nå makstrykk før kulen er ute av løpet.

Men, raskt krutt og rask forbrenning fører til at alt kruttet er forbrent før kulen er kommet mer enn noen cm ut i løpet, og trykket vil deretter synke svært raskt. Det totale gassvolumet vil også bli lite fordi trykktoppen kommer så tidlig. Når trykktoppen kommer senere er gassvolumet ved trykktoppen mye større, og trykket synker derfor mye langsommere.

Link to comment
Share on other sites

Det er som nevnt over her riktig, at den ladningen som gir høyest hastighet med 60cm løp også vil gi høyest hastighet med 40cm løp. Som regel.

Du må ned på nesten teoretisk korte løp for å få noe hastighetsgevinst av raskere krutt, og hvertfall langt under lovlig lengde.

 

Men. Du vil med krutt som er litt mer hurtigbrennende kunne redusere munningsflamme- og blåst. Men en viss fyring for kråkene blir det uansett med de korteste løpene.

Edited by BaconErGodtNamNamNAm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...