Jump to content

Borescope resultat


mummitrollet

Recommended Posts

Jeg har begynt å se på rifleløp med nye øyne dvs med borescope.
Har fått anledning til å se på et par kasserte piper, men er usikker på hva jeg ser oh hvordan resultatet skal bedømmes..

Jeg vet at piper brennes ut og krakelerer fra kammer enden og framover..
På ei pipe så ser jeg tydelige overflatesprekker både nede i gropene på riflinga og oppe på toppene.
På ei annen pipe så er det noe som ser ut som kobber nede i gropene mens toppene virker glatte. 
Denne pipa har et svært kort krakelert felt rett framfor kammeret.
Bilder fra innsiden av sistnevnte pipe viser hvordan den  ser ut i borescopet.
Bildet er dessverre ikke av så god kvalitet. Jeg kan om nødvendig ta et nytt et.
Det ville være fint med litt informasjon om hvordan piper skal vurderes med et borescope.

1.jpg

 

3_1.jpg

Edited by mummitrollet
Link to comment
Share on other sites

mummitrollet skrev (1 time siden):

Det ville være fint med litt informasjon om hvordan piper skal vurderes med et borescope.


jeg bruker mitt borescope til å sjekke om løpet er riktig rengjort..om det er karbon oppbygging i løpet..om det har dannet seg en karbon "smultring" rett etter kammer.. å "bedømme" en pipe.. jeg har sett piper der riflingene i pipen har vært helt slitt bort de første 15 cm av pipen etter kammeret og allikevel samlet overraskende bra..  krakeleringene skyldes varmskyting som regel.. og det betyr ikke at pipen er "kaserbar"  du får ikke nødvendigvis fasit på et løps tilstand med et borescope.. noen sier til og med at det gir unødvendig mange "bekymringer" uten grunn.. om du har tenkt å bli "doktor løp" med et borescope så tviler jeg på at du får en "doktorgrad" 

Link to comment
Share on other sites

Har kikket i en 6-7 utskutte 6,5x55 løp gått fra 2000-5000 skudd. Felles for de alle er at de ikke lengre samler tilfredsstillende. Noen karbon oppbygging har jeg ikke sett heller ikke mengder med mantel. Men noe utbrenning foran kammeret er det. Men klarer ikke å se noen direkte sammenheng mellom utbrenningen og når et løp slutter å samle. Så om det å se i løpet egentlig er så nyttig er jeg i sterk tvil om.  Jeg bruker de så lenge de virker og så kjøper jeg nytt når de ikke lengre går bra.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar så langt. 
Bakgrunnen for mitt spørsmål er å bli litt mere kjent med hva som skjer med et løp gjennom bruk. 
Jeg blir nok ingen spesialist på dette, men føler at litt generell forståelse er nyttig. 
Med utgangspunkt i mine bilder så lurer jeg på hva det er jeg ser nede i gropa på riflingen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...