Jump to content

Hadde dere kjøpt vision chassi eller hadde dere tatt MDT ess


Sprit

Recommended Posts

Jeg føler at jeg står mellom barken og veden akkurat nå.

Etter å ha fått prøve noen chassi på skytebanen har jeg kommet dit at jeg selv ønsker å ha ei rifle i chassi. Det er rett og slett lite som slår tilpasningsmulighetene og de er suverene når når det kommer til å balansere med vekter, slenge på en arca for å så feste den i en trefot. Der jeg nå møter "problemet" 

Jeg har en mauser og en Remington fra før og ingen av disse er noe supre banevåpen. Tanken min er at om jeg kjøper et mdt chassi så kan jeg jo bruke Remington jeg har fra før med acis magasin, men samtidig så leser jeg jo rimelig mange steder at folk ikke er noe imponert over Remington sine rifler. Jeg skyter ingen ekstreme mengder, men en 1000 + blir det jo og da vil jeg jo gjerne ha god presisjon. Kjedelig å ikke få samlinger under 30 -35 mm på 100m når man bruker alle hjelpemiddel. Det er jo alltids en mulighet for at presisjonen i Remington blir bedre når jeg får på chassi og kinnkontakt og rekylopptak blir bedre, men om vi tenker oss at presisjonen er lik så er jo det ingen ekstrem prestasjon på 100m. Det jeg da tenker er at siden jeg har en i 300winchester mag så kunne jeg kjøpt enda en for 6.5 og brukt samme chassi. Jeg foretrekker jo 6,5 mtp pris og rekyl- samtidig som jeg da har et chassi jeg kan bruke for begge kalibrene og et chassi som det ser overkommelig ut å dra med seg på jakt. 

Jakter posteringsakt på elg og rev så rifla henger over skuldra eller er stappa i en sekk til jeg kommer frem på post.

 

På den andre siden så har jeg jo sett på vision chassi og i den forbindelse å bruke sauer 200 str. Kombinasjonen er jo upåklagelig presis nesten samme faen hva man putter i de virker det som. Minuset jeg ser med denne rifla er jo det faktumet at jeg ikke lengre får brukt 300 kaliberet, samt at utformingen på chassiet ser noe mer "boksete" ut en ess chassiset. For å formulere meg på en annen måte så er jeg litt skeptisk til om det i det heletatt er noe å prøve å dra med seg på jakt.

 

 

 

Sikkert ingen fasit, men hadde vært interesangt å høre hva dere ville valgt og hvorfor ! :)

Link to comment
Share on other sites

Er vel ingen fasit, men når du har satt på arca på mdt chassiet så begynner det å bli rimelig firkantet det også. Jeg hadde kjøpt vision og brukt dette til saueren, så kan du bare kjøpe en ny midtdel som passer andre rifler etter hvert.

Når det kommer til 300 win mag, så kan du jo beholde denne til storviltjakta? Finnes mye kjekke stokker til remington som er mye mer behagelige å ha med på jakt. Andre stokker føles "varmere" og du slipper løse bråkete magasiner. Utformingen på stokken velger du etter hvordan du skyter, eller hvilke senarier du møter på. Eksempelvis er gunwerks sin clymr en fin "do it all" , mcmillan sin a3 er bedre om holda er lange. Finnes uendelig med stokker til remmy.

300 win er heller ikke noe mengdetrenings patron, verken for pipe slitasje eller lommebok. Så ville uansett bytta ut den med 6,5. Beste er vel kanskje kjøpe en 200 str standar til mengdetrening og spandere på bedre stokk på jaktrifla. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Sprit said:

På den andre siden så har jeg jo sett på vision chassi og i den forbindelse å bruke sauer 200 str.

Til det bruket du skisserer, så tror jeg at JET chassis er bedre egnet enn Vision. Om du får tak i JET et jeg litt usikker på?

LRD har en side her; https://www.longrangedesign.com/product-page/phoenix-chassi-till-sauer-200-str-ssg3000 hvor det kanskje er muligheter enda?

Ergonomisk er JET/(phoenix)en drøm i forhold til Vision etter mitt syn. De aller fleste chassisene har direkte dårlig ergonomi.  JET er også mye smartere laget på alle måter sammenlignet med Vision og MDT. Den har bedre justeringsløsninger, og kommer ferdig med «foldekolbe» som ikke er i veien for bruken.
 

Skal du drive med ren PRS skyting er kanskje Vision (eller MDT) bedre egnet siden de har fått nyeste oppdateringer mot sporten. Til allround bruk vil jeg påstå at JET stikker seg ut som det beste alternativet til STR om man skal ramme den inn i kald, hard og kantete aluminium.

 

Link to comment
Share on other sites

Du er alltid så positiv @Bly
 

Jeg har hatt gleden av å prøve Vision og Jet, samtidig, over en periode, og flere besøk på skytebaner - vi var vel 3 mann som bytta rundt og diskuterte den ene dagen. Altså - jeg er helt enig med det om Jet til allroundbruk, og det var alle sammen - men at ergonomien er bedre? Den er for søren 100% lik, du stiller jo på ca alt.
Det samme gjelder egentlig ESS også. Du får rifla litt lenger fram på en barrikade med ESS, og ekstrating er enda dyrere, men ellers er de same-same. Noen mener Vision har stivere forskjefte? 
Den store fordelen med Vision over begge de to andre er at det er lagervare, og faktisk går an å få kjøpt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, M67 said:

Du er alltid så positiv

😂.., jeg skjønner ikke hva du snakker om..

 

57 minutes ago, M67 said:

men at ergonomien er bedre? Den er for søren 100% lik, du stiller jo på ca alt.

Hvis du ser bort fra kinnstøtte, lengde og kolbekappe som er justerbar på alle, så skiller JET seg ut i grepet. Her er det mulig å få tommelen inn i senter og ganske nært der den naturlig har lyst å ligge uten å være anstrengt. Da har man mulighet for veldig raske ladegrep uten å ha tommelen på ei kunstig plassert tommelhylle «utenfor stokken». Skal man holde rundt hele grepet inkludert tommelen blir det jo litt det samme hva man velger. JET er kanskje det eneste chassiset hvor man faktisk kan holde en skytestilling med avtrekkerhånda som ligner på en tradisjonell stokk slik som f.eks STR kommer med.

Men klart hvis man ikke skyter sånn, så betyr vel denne ergonomiske tilpasningen mindre. Det får vel bli en vurderingssak å ta stilling til hva som er viktig. Personlig har jeg landa på at «tradisjonelle» stokker gjør det enklere og bedre for meg å skyte kontrollert enn tradisjonell «AR15 modeller chassis». Da ser jeg bort fra konseptet 20 kg rifle i musekaliber som balanseres på store puter og trekkes av med tankekraft.

1 hour ago, M67 said:

Den store fordelen med Vision over begge de to andre er at det er lagervare, og faktisk går an å få kjøpt.

Det er absolutt et gyldig poeng.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Du er alltid så positiv @Bly
 

Jeg har hatt gleden av å prøve Vision og Jet, samtidig, over en periode, og flere besøk på skytebaner - vi var vel 3 mann som bytta rundt og diskuterte den ene dagen. Altså - jeg er helt enig med det om Jet til allroundbruk, og det var alle sammen - men at ergonomien er bedre? Den er for søren 100% lik, du stiller jo på ca alt.
Det samme gjelder egentlig ESS også. Du får rifla litt lenger fram på en barrikade med ESS, og ekstrating er enda dyrere, men ellers er de same-same. Noen mener Vision har stivere forskjefte? 
Den store fordelen med Vision over begge de to andre er at det er lagervare, og faktisk går an å få kjøpt.

 

K

Siden du virker til å ha prøvd de alle. Synset du mdt ess er ett fornuftig/ greit valg valg? Går det greit å bruke acis magasin til 6,5 x 55 og 300 win mag? Sånn at jeg kan ha en kombi, i samme chassi?

Link to comment
Share on other sites

Sprit skrev (8 timer siden):

Siden du virker til å ha prøvd de alle. Synset du mdt ess er ett fornuftig/ greit valg valg? Går det greit å bruke acis magasin til 6,5 x 55 og 300 win mag? Sånn at jeg kan ha en kombi, i samme chassi?

Dersom du skal ha MDT ville jeg nok heller sett på ACC chassiset. Ellers er jeg enig med @Blyang Vision grep dersom man ikke bytter til vertikalt pisolgrep som er tykkere, f.eks MDT sine. Da blir alt mye bedre…

Edited by Elgjaeger
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (17 minutter siden):

Dersom du skal ha MDT ville jeg nok heller sett på ACC chassiset. Ellers er jeg enig med @Blyang Vision grep dersom man ikke bytter til vertikalt pisolgrep som er tykkere, f.eks MDT sine. Da blir alt mye bedre…

MDT sitt acc er sikker tikker dumt om man bare skal skyte bane, men trodde mdt sitt ess var bedre egna til "do it all"? Vision virker veldig "bulkete" når den også skal ut i bushen. 

Vision Chassis System | FINN.noimage.jpeg.41a912dc664a625b8588d6d1c5c78729.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Sprit skrev (17 minutter siden):

MDT sitt acc er sikker tikker dumt om man bare skal skyte bane, men trodde mdt sitt ess var bedre egna til "do it all"? Vision virker veldig "bulkete" når den også skal ut i bushen. 


 

Vet ikke om ESS er egnet for bushen, kan være. Synes ikke noen av de er egnet for det, jeg ville hvertfall ikke dradd noen av de med på jakt. Da er man vel inne på type MDT HNT26 eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (1 time siden):

Dersom du skal ha MDT ville jeg nok heller sett på ACC chassiset

Ja, jeg glapp litt over her. ESS regner jeg som "utdatert" til f.eks. PRS. Alt jeg sa om MDT gjelder ACC, ikke ESS. ESS ligner kanskje mer på Jet, og er mer et kompromiss mellom "rent" konkurransechassi og noe som kan brukes allround, og følgelig, ikke fantastisk til noen av delene...

 

Sprit skrev (10 timer siden):

Siden du virker til å ha prøvd de alle. Synset du mdt ess er ett fornuftig/ greit valg valg?

 

Det kommer an på hva du skal. Som @Elgjaeger sier, til mye av det jeg ville hatt et chassi til, heller ACC.

 

Sprit skrev (10 timer siden):

 

Går det greit å bruke acis magasin til 6,5 x 55 og 300 win mag? Sånn at jeg kan ha en kombi, i samme chassi?

Såvidt jeg har fått med meg er det ikke rett fram å bruke 6.5x55 i 300WM-magasinene. Jeg har ikke prøvd selv, men kjenner flere som har hatt matetrøbbel. Egentlig vet jeg lite om det. 

 

Sprit skrev (1 time siden):

Vision virker veldig "bulkete" når den også skal ut i bushen

Alle chassi er det. Og de har detaljer som henger seg opp, osv... Det kan være "owner bias", men AICX-chassiet er litt mer strømlinjeformet og virker "bedre" til å henge på seg og rase gjennom krattet - men min mening er nå uansett at chassi bare er bal på jakt.
Jeg er litt usikker på hvor mange diverse chassi jeg har, men det er noen, og jeg skyter langhold med både TRG22 i Vision, 200STR i Vision, R700-klon i Vision, og har hatt MDT XLR, ESS, LSS, AICS, WTF... 

1. august blir en Sako Finnlight tatt fram, chassiet ryker av R700-klonen og en McMillan HTG kommer på, og en Sako Vixen i en en klassisk trestokk blir også tørket støv av. Da har jeg og jentungen jaktrifler til mye rar bruk.  Av og til blir også TRGenmed på jakt, men da i originalstokken, ikke chassiet. Å slepe de greiene gjennom skog og gaupeterreng er bare ikke aktuelt.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Sprit said:

Går det greit å bruke acis magasin til 6,5 x 55 og 300 win mag?

Magasiner er vanskelig! 6,5x55 og 300wm er så to forskjellige patroner at jeg tipper du skal få lovt til å lære noen nye gloser før du er i nærheten av noe som virker av og til. Er du villig til å hammer, banke, file og bøye på et magasin så er det vel mulig å få til et slags kompromiss på et 300wm magasin som holder på en 6,5

https://mdttac.com/300wm-mdt-metal-aics-magazine/

Men bare for å ha det på det klare, så har jeg aldri prøvd siden jeg vurderer det til en veldig dårlig løsning.

Det jeg har erfaring med er hvor «vanskelig» 6,5x55 er som patron i magasiner generelt. Jeg har i det siste prøvd å gjenoppfinne et ekte dobbeltradet 6,5 magasin som tar 10 skudd.

D5B3544E-673D-452D-AF5D-7737CBFCE08B.jpeg.7026147da313e75942f05eeaa120f5d7.jpeg

Det er jammen meg mye som skal klaffe med tanke på vinkler og en hel del andre problemstillinger for at den patronen skal fungere knirkefritt. Har du ikke erfaring med modifisering av magasiner ville jeg hoppet over tanken, og heller kjøpt noe som virker rett ut av eska, f.eks en 200 STR.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser at entusiasmen for å kjøpe noe cassi for å dra med ut i felt ikke er den store og at det kan bli "mateproblemer" med de magasina jeg hadde tenkt. 

 

Om da heller setter fokuset på stokker, hva tenker dere om mcmillan a3 i carbon. Forskjeftet ser ut til å være flatt nok til å kunne få stabilitet i trefot, samtidig som stokken ellers ser rett ut. Også titta på game warden, men synest kolben er litt over "spiss under". 

 

Da er jeg tilbake på internt magasin i såfall, men det gjør strengt tatt ikke noe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...