Jump to content

Er det noen som har testet Lyddemperene til xxl


MelvinP

Recommended Posts

MelvinP skrev (26 minutter siden):

Hei, jeg lurer bare på om noen har erfaring med xxl sine moderator lyddempere.

 


Dette er en "liten" front montert demper som demper "begredelige"  +-21 dB.. om en eventuelt ikke har et forhold til dB og ikke synes at det er verdt å betale de ekstra kronene for en demper som feks demper +-30db og at forskjellen ikke er så "stor" så er realiteten at for hver +-3db så dobler lydbildet seg.. så en demper som demper lyden 25dB demper lyden over dobbelt så mye som den demperen som du viser til.. om en har tenkt at en skal jakte uten hørselvern.. så bør en legge så mye penger en klarer i demper som demper så mye som mulig..

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (32 minutter siden):


om en har tenkt at en skal jakte uten hørselvern.. så bør en legge så mye penger en klarer i demper som demper så mye som mulig..

Tja.. Handler om bruksområdet. Personlig er jeg IKKE interessert i å drasse rundt på verdens største demper under bevegelig jakt. Har de siste årene benyttet en FD 149. Den virker å ta det "værste" og ubehag har ikke forekommet. 

Link to comment
Share on other sites

Super XX skrev (15 minutter siden):

Tja.. Handler om bruksområdet. Personlig er jeg IKKE interessert i å drasse rundt på verdens største demper under bevegelig jakt.


Selvfølgelig så handler det om bruksområdet.. jeg bruker små dempere jeg også blant annet på kipplaufen min.. poenget er at mange tror at øret ikke blir eksponert for hørselskadelig  lyd ved bruk av lyddemper..

Super XX skrev (18 minutter siden):

Den virker å ta det "værste" og ubehag har ikke forekommet.

 

Tror du.. fakta er at hjernen bruker 0.3 sekund på å avgjøre/bestemme seg om lyden er høy.. impulslyd som et rifleskudd/pistolskudd har kortere varighet enn dette..derfor oppfatter vi/ hjernen lyden som svakere/mindre farlig enn den faktisk er..

 

og hver gang øret blir eksponert for denne typen støy så hovner/stivner de så hår cellene i mellomøret.. og hver gang de gjør dette så hører en litt dårligere.. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer nok til å bruke hørselvern i tillegg til demperen. Pr nå har jeg ikke demper på rifla og det ligger en slik xxl demper på finn til 500kr så jeg håpte kanskje at noen her hadde prøvd en før å kunne si noe om hvor mye rekyl den tar og lyd. Det er nok rekyldemping som er hovedgrunnen til at jeg ønsker å ha en demper.

 

Link to comment
Share on other sites

MelvinP skrev (9 minutter siden):

Det er nok rekyldemping som er hovedgrunnen til at jeg ønsker å ha en demper.

 


jeg har en Hausken MD45 på min Blaser K95.. MD45 er størrelsesmessig i samme gate som den du linker til.. 

En liten demper som du linker til vil dempe litt rekyl og litt lyd.. men på langt nær så mye som en større demper vil gjøre.. dette gjelder både rekyl og lyd demping..

 

feks. Så demper en hausken SD228/ A-tec Optima 45 både lyd og rekyl på et helt annet nivå en en slik demper som du linker til..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En hver form for demping er bedre enn ingen demping! Hvis målet er å jakte uten hørselvern og samtidig være sånn noenlunde beskyttet mot hørselskade, velger du en som demper mer enn 21 dB. Hvis målet primært er å fjerne litt rekyl er sikkert XXL-demperen grei nok. Men spesielt effektiv i forhold til vekta (295 gram) er den ikke!

 

Freyr&Deviks Featherweight-serie demper vesentlig bedre: Fw149 (gram) 27-29 dB og den tyngste Fw269 demper 32-38 dB (alt i følge produsenten). Men F&D-demperne er jo i en annen prisklasse enn XXLs. Jeg har Fw196 på min 6,5x55 og er storfornøyd. Bruker også hørselvern i tillegg pga. tidligere skade og nedsatt hørsel.

 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...