Jump to content

DFS feltskyting med Ag-3


einherje

Recommended Posts

Da begynner feltsesongen å nærme seg. Jeg var i skapet i dag og fant fram Ag´en. Jeg er en av dem som stiller i grønt, med militært gevær.

Dere andre som skyter Ag:

Hvordan skyter dere inn? Skyter dere inn på 200meter med siktetrommelen på 2, eller på 200 med trommelen på 3?

Hva er fordelen med den ene eller andre metoden?

Link to comment
Share on other sites

jeg skyter inn på 100meter med sikte #2.

i følge husken min(jeg har en tabell for dette som funker bra en eller annen lur plass, sikkert i feltjakka) treffer jeg da midt i på 225m med sikte #3 og midt i på 340m med sikte #4.

detta har jeg gjort i 5-10 år, å det funker helt glimrende. så lenge man vet hva man gjør. grunnen min for å gjøre det er at blinkene på ca 100m ote er ganske små å at de fleste hold med ag3 er på 100-300m. å en koselig bieffekt er at jeg som oftest kan holde så å si rett på begge holdene på stanga uten å måtte forlegge noe særlig.

Link to comment
Share on other sites

høggern, jeg gjør det på akkurat samme måte. Jeg bor litt avsides, 4km til nærmeste nabo, så jeg har mulighet til å trene litt. Har bane rett på utsiden av huset ut til 190m. Med den innskytingen du beskriver blir det helt perfekt. Jeg har også mulighet til å trene Stang hjemme med de holdene jeg har her.

Hvordan er det med dere andre. Min Ag er gammel og slitt. Hva gjør dere for å få sjejkket eller reparert våpenet? Nå er det jo ikke trening i HV hvert år heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter også inn på 100 med trommelen på 2, har ingen "tabell" men høggerns data stemmer bra med min praksis.

 

Ellers er min erfaring med ag at det er lettere å skru et "hull" for mye, for så å sikte under, enn det er å sikte over blinken.

 

Skyter så mye ag jeg vil på dfs-bane, ellers er jeg heldig å har en god ag..., derimot er ikke synet som det en gang var :(

Link to comment
Share on other sites

høggern, jeg gjør det på akkurat samme måte. Jeg bor litt avsides, 4km til nærmeste nabo, så jeg har mulighet til å trene litt. Har bane rett på utsiden av huset ut til 190m. Med den innskytingen du beskriver blir det helt perfekt. Jeg har også mulighet til å trene Stang hjemme med de holdene jeg har her.

Hvordan er det med dere andre. Min Ag er gammel og slitt. Hva gjør dere for å få sjejkket eller reparert våpenet? Nå er det jo ikke trening i HV hvert år heller.

 

Ta en telefon til HV-distriktet ditt og spør. Og siden du er aktiv, får du ikke noe ammo fra HV også ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg skyter inn 200 på 200m hullet og ruller alt oppå (sikter under) fra ca 70-150m. Alt fra 240-260 stiller jeg vanligvis på 300 og ruller/sikter under. Klarer ikke omstille meg til det der med å skyte 200m hullet inn på 100.

 

Det finnes en folder fra DFS som heter noe sånt som; Konkuranseskyting med AG3.

Kontakt DFS så tipper jeg du får en tilsendt. Der står det meste som en trenger å vite og jeg mener tabellen som høggern bruker står der. viss du velger 200 m inskyting på 200 er nok kulebane tabellen i forsvarets gamle ag3 bok bedre.

 

Den ene måten er ikke bedre eller værre en den andre, du må bare bestemme deg for hvordan du vill gjøre det og teste/trene mye :D .

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder AG-3 som er utkvitert fra HV og er i bruk til konkuransje skal de inn til årlig sjek hos godkjent personel. Dette er nytt av åre å har forbindelse med bruk av mijøammo og slitasje på løp og våpen. Så ta forbindelse med din HV avdeling og avtal tid og sted får kontrol av AG-3. Gjelder også P-80 og MP-5 får dem som har det. Alle våpen som ikke blir sjeket er det skyteforbud på fra en 1/1 -09 til det blir sjekket. Så få AG-3 sjekket å skyt mer...

Link to comment
Share on other sites

FLO gjør mye rart. En vanlig HV soldat har ikke tenstempel hjemme så det blir ikke sat av tid til sjek på årlig trening da den slitasjen ikke er å regne som kritisk, blir jo bare skut max noen 100 skud i åre. Men skytre som har våpen med tennål er selv ansvarlig får å få gjort denne kontrol på våpne som skal gjøres føre våpne tas i bruk på ny åre.

Link to comment
Share on other sites

FLO...... er det mulig....... ?

men men .

vel, børsa blir vel sjekka på årets trening? å om de er utkvittert ila 2008 så er de jo sjekka i 2008, det betyr vel at de må sjekkes ila 2009? ;)

 

Den vanlige HV soldaten får ikke trening i år, de rødgrønne har ikke bevilget nok penger..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...