Jump to content

Ujevn COL - tips?


Pryl

Recommended Posts

Har nå støtt på en utfordring; COL varierer fra patron til patron selv om isetterdie ikke har rørt seg. Lader 6,5x55 på ei gammel Lyman All American 4 stasjonspresse med rcbs-dier. Avviket kan være opptil 0,3mm. Er dette vanlig? Kan variabel hylselengde gi noe utslag her eller er dette  brukerfeil? Tips mottas!

Link to comment
Share on other sites

Hvilke kuler lader du med, eks. noen kuler varierer i totallengde. Tar du kuler fra samme eske og måler dem fra kulas bakende til spiss får du ofte variasjoner. Uansett er kulenes fasong lik og treffer riflebommene med samme friflukt. Selve spissen "hullspiss og blyspissen" kan variere litt. 

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du har noen mm friflukt spiller ikke slike avvik noen rolle. Siden du lader med RANO D-spisskula, som så vidt jeg vet er ei relativt lang og slank kule, kan det tenkes at "stempelet" i kuleisetterdien treffer litt skjevt på enkelte kuler? Jeg ville ikke har brydd meg noe mer om problemstillingen.

 

Edit: Den lengste og slankeste kula jeg lader er Norma Golden Target 130 grs (hulspiss) i 6,5x55. Jeg stiller inn etter en fabrikkladet patron og har aldri giddet å måle de hjemmeladede.... Men jeg har registrert at kulelengde/spissutforming kan variere litt på blyspiss, så her kan det nok bli en tidels millimeter eller to i avvik på patronlengde.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pryl skrev (1 time siden):

Har nå støtt på en utfordring; COL varierer fra patron til patron selv om isetterdie ikke har rørt seg.


hvor måler du? Fra spiss til støttebunn? Når dien setter kulen på plass så skyver kuleisetter dien på ogiven til kulen.. (ogiven er der bæreflaten til kulen begynner) C17757F0-B3C7-4377-A8F9-E91EDDA73003.jpeg.f9281c8c26bb69fcae21e163a4f3e5db.jpeg

 

at total lengden på kuler kan avvike litt er veldig vanlig.. men om en måler som på bildet så blir målene ofte jevnere.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bildet nedenfor viser at det skal svært lite til mht. skjevhet eller tykkelsesvariasjoner før ei lang, slank og spiss kule entrer noen brøkdels millimeter mer eller mindre i "stempelet". Her 130 grs Golden Target i 6,5x55. Og D-spiss 9,3 gram er vel både lengre og slankere....

image.png.fdc0a97723aa0be605acf1b250bcbcf9.png

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...