Jump to content

Problemer med våpensøknader.


WinchesterM94

Recommended Posts

Tja nå har deg seg slik at hver gang jeg skal kjøpe våpen blir søknaden sendt til en saksbehandler som prioriterer alt annet enn våpensøknader :evil: Dette medfører ei behandlingstid på ca 3måneder :evil: Dette medfører at våpen jeg har fått butikk og privatpersoner til og holde på for meg blir solgt da jeg ikke kan komme med en våpensøknad innen rimelig tid.....Hva kan jeg gjøre med dette? Har jeg noe som helst rett i denne sammenheng?

 

Hilsen en oppgitt våpeneier :cry:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du har direkte rett til noe som helt når det gjelder å holde av et produkt. Skal du ha rett på et produkt (sikre deg det, fra at andre ikke skal kjøpe det) må du lage en kontrakt med selger. Tror dette er det nærmeste du kommer en løsning på problemet ditt.

Fant også vilkår for salg, levering og tjenester, om dette hjelper litt: http://www.hempel.no/Internet/inenoc.ns ... Document&1

 

Vil du gå mer innpå dette tror jeg du må ta kontakt med en advokat eller en annen kyndig. Hadde jeg bare vært kommet litt lengre inn i studiene skulle jeg nok lett ha kunnet hjelpe deg, men er ennå noen år fra jus-studiene.

 

Mvh. Yngve

Link to comment
Share on other sites

da bør du jo enten ha en del søknader ferdige gokjente eller betale et depositum

Problemet med det er bare vist han skal kjøpe av en privatperson går ikke dette. Han må ved kjøp av våpen hos privatperson oppgi detaljert informasjon om våpenet og hvem han skal kjøpe det av.

Dette går jo ikke å gjøre på forhånd da, før man har funnet en man skal kjøpe den av, så det må rett og slett inngjøres en avtale.

La oss si at han skal kjøpe en rifle .223 med 50 cm løp hos Ola Nordmann. Da må han sende søknad om erverv av skytevåpen til politimester som inneholder både navn på selger og kaliber samt pipe-lengde og selfølgelig kaliber. Etter denne er godkjent da etter 3 mnd. Er nok Ola Nordmanns rifle solgt. Og hva gjør han da? Han kan ikke kjøpe en rifle hos noen annen da.

 

Depositum er jo egentlig det samme som jeg foreslo, en kontrakt, bare du her betaler for at han skal holde den av. Dette kan jo egentlig ungåes så lenge selger godtar å vente 3 mnd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tipper jeg har kjøpt og olgt rundt 80 våpen privat i de siste 10 årene. Har aldri søkt på et spesifikt våpen. Kun på "åpen søknad" dvs typen. Revolver, double action, kaliber .357.

Slik at jeg kan handle privat eller i butikk. Og før man hopper til konklusjoner, jeg har stort seytt brukt Oslo Politkammer som regnes som litt vannskelige av enkelte.

Link to comment
Share on other sites

Såpass. Nå har jeg ikke prøvt dette ut selv. Men det skulle heller ikke være nødvending. Jeg har lest det som står både i loven og på selve våpensøknaden om akkurat dette, kjøp av privatperson. Der står det hvertfall at denne informasjonen skal oppgis. Nå vet jeg ikke om politiet er like strenge på dette, det er jo også andre ting som står der som ikke følges i dag, eller som ikke trengs å utfylles i dybden. Kan også være forskjellig fra hvert distrikt. Dette skulle dermed ikke være relevant. Alle søknader skal behandles likt. Men sånn er det kanskje bare en gang. Dette er i så fall bare positivt i denne sammenhengen, for Sauer200STR :)

Link to comment
Share on other sites

Vil bare legge til litt informasjon, etter å ha sjekket igjen, så jeg ikke skal forsnakke meg her.

 

Har nå en søknad foran meg og her står det følgende på 13 linje: " Navn og adresse på leverandøren oppgis bare hvor denne er en annen enn godkjent forhandler av skytevåpen."

Regner jo ikke med at flertallet av privatpersoner er "godkjente forhandlere av skytevåpen"

Men som sakt vet jeg ikke om dette gjelder lenger, jeg meddeler bare det jeg finner i den nåværende våpensøknaden.

Link to comment
Share on other sites

har aldri fått problemer med våpenkontoret når jeg har hatt en "åpen" søknad, og så kjøpt fra privatperson. søkt først, og så lett rundt på markedet, funnet hos åprivatperson, og handlet. har ikke tenkt over det, og ikke fått noen protester fra tantene. mulig praksis på dette er endret det siste året? sist jeg handlet var fra forhandler.

jeg har ved noen tilfeller søkt på spesifikt våpen når jeg vet hvilket våpen jeg skal ha før jeg søker, fordi jeg har visst om det spesifikke våpenet før jeg søkte, men det er jo ikke alltid man har funnet det man skal kjøpe enda.

Link to comment
Share on other sites

men må det påføres før eller etter søknaden skal vurderes?

Dette har jeg ikke prøvd, har heller ikke svar på dette. Dette må du nok spørre politikontoret om.

Men det vi kan si med sikkerhet her er at det har til nå funket for mange å bare søke med åpen søknad først med kaliber og art og få godkjent, for så å finne selger og føre på " Navn og adresse på leverandøren oppgis bare hvor denne er en annen enn godkjent forhandler av skytevåpen."

Hadde vært kjekt å fått vite et fasitsvar på dette. Er ikke helt enkelt for oss "vanlige" å tyde lover helt korrekt heller. Men lover kan som sakt tolkes på ulike måter.-Men til syvende og sist finnes det jo bare en tolkning av en lov, den myndighetene har satt. Og om det skal være sagt, så er det kanskje endret i loven, men ikke på våpensøknaden, da det sikkert bare ligger en drøss av våpensøknader i arkivet til politiet som har vært kopiert opp for lenge siden, dette skal jo bare være rettledning for deg som skal utfylle søknaden...

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du har direkte rett til noe som helt når det gjelder å holde av et produkt. Skal du ha rett på et produkt (sikre deg det, fra at andre ikke skal kjøpe det) må du lage en kontrakt med selger. Tror dette er det nærmeste du kommer en løsning på problemet ditt.

Fant også vilkår for salg, levering og tjenester, om dette hjelper litt: http://www.hempel.no/Internet/inenoc.ns ... Document&1

 

Vil du gå mer innpå dette tror jeg du må ta kontakt med en advokat eller en annen kyndig. Hadde jeg bare vært kommet litt lengre inn i studiene skulle jeg nok lett ha kunnet hjelpe deg, men er ennå noen år fra jus-studiene.

 

Mvh. Yngve

 

Hei Yngve.

 

Hmm nå var det ikke rett som kjøper jeg tenkte på, men rett på svar på søknader innen rimelig tid slik at jeg kan kjøpe våpen jeg har lyst på og ikke går glipp av salg slik jeg gjør nå :evil:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du har direkte rett til noe som helt når det gjelder å holde av et produkt. Skal du ha rett på et produkt (sikre deg det, fra at andre ikke skal kjøpe det) må du lage en kontrakt med selger. Tror dette er det nærmeste du kommer en løsning på problemet ditt.

Fant også vilkår for salg, levering og tjenester, om dette hjelper litt: http://www.hempel.no/Internet/inenoc.ns ... Document&1

 

Vil du gå mer innpå dette tror jeg du må ta kontakt med en advokat eller en annen kyndig. Hadde jeg bare vært kommet litt lengre inn i studiene skulle jeg nok lett ha kunnet hjelpe deg, men er ennå noen år fra jus-studiene.

 

Mvh. Yngve

 

Hei Yngve.

 

Hmm nå var det ikke rett som kjøper jeg tenkte på, men rett på svar på søknader innen rimelig tid slik at jeg kan kjøpe våpen jeg har lyst på og ikke går glipp av salg slik jeg gjør nå :evil:

 

Aha. Beklager, misforstod deg litt der... Men som kermitt sier, ca 21 dager. Etter dette kan du ringe og spørre de ang. Søknaden, og fortelle de at du trenger et raskt svar, og forklare de hvorfor. Så bør de ta mer hensyn til deg. Dette kan du også gjøre når du leverer søknaden, si at du trenger raskt svar, og høre om de kan ordne det for deg. Vist ikke, kan du jo snakke med selveste bevilgeren og si at det haster... Prøv deg frem, en kommer langt med å spør ;)

Link to comment
Share on other sites

Idag holdt jeg på og falle på reva....Var tilfeldig vis på byen og skulle gjøre unna litt handling. tok turen innom politiet og skulle høre hvordan det gikk med søknadene min :roll:

 

Og jammen var de ikke klare og gjordt klar til sending i posten så da fikk jeg de med meg og alt var bare fryd. Nå er det bare og vente på den ene børsa skal komme på lager og posten sin tid til jeg får den andre.

 

Det hele tok bare 14 dager(pga jul osv) men det pleier og ta 3 måneder så jeg ble overraska :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hei, Jeg har en lignede problemstilling...

Jeg sokner til sunnmøre politidistrikt. Jeg må da levere søknad i en av nabokomunene får at de skal sende den videre til Ålesund.

 

Dette tar som regel veldig lang tid.

Det finnes altså ikke noe regel på hvor lang tid dette max kan ta?

 

hilsen en oppgitt sunnmøring...

Link to comment
Share on other sites

Regner normalt 3 måneder før tante A har fått den, og fått den gjennom.

 

Lensmanskontoret kan være ett problem, men god dukomentasjon, så du slipper "skjeve" blikk, gjør ikke akkurat ille for tempoet. Lensmannen i Haram, liker tingene klappet og klart. Slik at han ikke trenger å bruke så mye tid på søknaden (ja jeg vet det er sprøtt at lensmannen skal vurdere hva og hvor mye våpen du har, men går ikke lensmannen god for deg. Blir det ingen godkjent søknad). Slik er det bare.

 

P.s Hvem går god for vandelen til de som hører direkte inn under politimesterens stasjon (t.d som i Ålesund)?

Link to comment
Share on other sites

§ 11a. (saksbehandlingstid, foreløpig svar).

 

Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold.

 

Dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det forvaltningsorganet som mottok henvendelsen, snarest mulig gi et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og såvidt mulig angis når svar kan ventes. Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses som åpenbart unødvendig.

 

I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt.

 

Tilføyd ved lov 27 mai 1977 nr. 40 (tidligere § 22), endret ved lov 12 jan 1995 nr. 4 (i kraft 1 april 1995).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...