Jump to content

Skytterlagskrutt og kulevarianter - fersk nybegynner


Pryl

Recommended Posts

Heisann.

 

Jeg har en boks N-15, et lass med engangsskutte normaylser og en del Rano D-spiss (9,3gram) som jeg gjerne skulle kombinert til noe fungerer greit i en gammel  mauser.

Pipa er forresten fra KV og er kappa på 52,5. Fabrikkladd Norma GT 8,4g gir 775 m/s i pipa mi - ammoboksen oppgir 830 m/s.

 

a) Kan jeg ta utgangspunkt i å legge meg mellom min. og max. for 9,1 gr sierra og lade en liten stige,f.eks. mellom 45 og 47 grain, og hva kan jeg forvente i hastighet?

 

b) Skulle også gjerne hatt noen vettuge forslag til kruttmengde (og forventet hastighet) for samme krutt og Scenar 108 gr.? Har registrert at  N-15 i utgangspunktet er suboptimalt for lette kuler- men om det fins trygge data her så skader det ikke å prøve da kulene og kruttet allerede er i hus.

 

Er meget takknemlig for innspill og veiledning!

 

image.png.365b6cba2a1afced71d61958a2fbef04.png

 

Link to comment
Share on other sites

I praksis kan du bare bruke dataen for 9.1 og enten lage en stige inni der et sted - eller du kan gjette ei ladning og prøve den. 45gr vil gi ei grei ladning, men om den vil være den mest presise i ditt løp er ikke godt å si.

Å bale med 108gr Scenar med N15 og "en gammel mauser" hadde jeg ikke kastet bort tid på, med mindre presisjonkravet er slakt, og du skal trene stående eller noe...

K

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at det skader å prøve et par skudd, men jeg tipper 48gr vil slite på hylsene i lengden. Du har jo også kortere vei til ei overladning. I en 200STR hadde jeg glatt ladet 48gr med denne kula, om det var der det var presisjon, men i en M98 er jeg mer skeptisk. 

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ok, ikke helt enkelt å måle ut eksakt hvor BT ender, men på 76 og ned er jeg godt innenfor diametermålet i kulehold. Har enda en del å gå på før jeg er borti kruttet, er det grei skuring å sette dypere, f.eks 74?

Link to comment
Share on other sites

Maks patronlengde for en bestemt kule bør være slik at du har noen millimeter friflukt, dvs. den distansen kula etter avfyring fritt kan bevege seg før den møter bommene i rifleløpet. Lengden på kammeret kan variere litt fra våpen til våpen. Du finner maks patronlengde for D-spisskula ved hjelp av pussestokk-metoden. Få en medhjelper til å dytte en kule inn i kammeret (f. eks med en blyant) til den butter mot bommene, og stikk pussestokken inn fra munningen til den møter kula. Sett er merke med tusj på stokken. Dytt kula ut, ta ladegrep, og mål så på samme måte avstand fra munning til støtbunn. Avstanden mellom de to merkene du nå har på pussestokken er maks patronlengde for ditt kammer med denne spesifikke kula. OBS! Hvis pussestokken har en gjenget hunn-kobling for div. adaptere, børster o.l, bør du bør sette inn noe i gjengene i pussestokken slik at ikke spissen på kula entrer gjengepartiet.

Jeg synes det er bedre å ha litt friflukt enn å sette kula så langt ut som mulig mht. tilstrekkelig kulehold. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Har forsket lett med med å slippe kula mot bommene og mate en "lettpresset" hylse etter med sluttstykket. hadde vansker med å få kula til å sitte - nærmeste jeg kom et mål var 82mm - men skal gjøre et litt mer nøyaktig forsøk med din metode. 

 

Stemmer det at fabrikkammo med denne kula var 77,8 mm? Vil isåfall være nærliggende å bruke dette som utgangspunkt for denne "prøvebatchen" min. Tenker å prøve å  nærmest duplisere fabrikkammo (men litt lavere hastighet) for å komme i gang og bli kjent med utstyr og komponenter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...