Jump to content

Gamle Mauser-avtrekk.


jægermaister

Recommended Posts

Ser at gamle originale avtrekk fra Mauser 98, og også brukt på eldre M67, levnes liten ære. 

Noen kommentarer går på at det føles som om avtrekkeren dras over sandpapir. Årsaker som nevnes er at glideflatene bare er overflateherdet, og at overflatene er slitt ned.

Jeg har en slik gammel M67 med ovennevnte problem. Tenkte at her på kammeret er det sikkert noen som har prøvd å herde opp glideflatene i avtrekksmekanismen, og i så fall oppfordres de til å dele sine erfaringer med de av oss som ikke har prøvd enda.

Jeg har ikke tenkt å "style opp" mausern med moderne avtrekk etc. da jeg ønsker å se hvor bra det kan bli med bare å mekke på det som er.

NB: jeg skal ikke jakte med denne, bare øvelsesskyte hjeme på åkern.

 

Link to comment
Share on other sites

Er nokk flere ting som gjør at et originalt mauser M98 avtrekk aldri blir bra sammenlignet med et Kongsberg eller S&L (Danskavtrekk). Jeg har i sin tid brukt mye tid både på å sett herde og polere M98 avtrekk. De blir jo bedre men aldri bra.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, bardp said:

Få tak i et Kongsberg avtrekk eller et fra S&L. De et tusen ganger bedre en et originalt M98 avtrekk noen sinne kan bli. Det sitter jo bra Kongsbergavtrekk i de fleste banemausere som skrotes.

For ikke å snakke om 22lr-konverterte m67. På finn har de verdi som to kjepper ved og tre kilo skrapjern. Men diopter og avtrekk er noe av det beste man får. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...