Jump to content

Historien om Hermann Sotkajærvi, TV2 nyttårsaften.


spelltiurn

Recommended Posts

Helt enig, veldig bra program.

Har vært heldig og truffet Hermann en gang :) Han var da for fjelltjeneste for og registrere en bjørnehi i valdet våres under elgjakt. Han fant den og han sa hvor den var til oss men vi så den ikke. En dyktig fjellmann og det var morro og høre han under den korte kaffepausen han tok i leiren våres.

 

Var også på grensestasjon under plikttjenesten. Var på korpfjell :) Nydelig natur i sør-varanger :D

Link to comment
Share on other sites

Seansen med bjørnen etter at den var død var fin. Men for meg såg det ut til at han stod for filminga aleine på den delen av bjørnejakta, og at det viktigaste var å filme bjørnen og ikkje få satt avlivingsskotet.

Stiller opp kamera før han skyt, litt feil prioritering etter min smak.

Link to comment
Share on other sites

Seansen med bjørnen etter at den var død var fin. Men for meg såg det ut til at han stod for filminga aleine på den delen av bjørnejakta, og at det viktigaste var å filme bjørnen og ikkje få satt avlivingsskotet.

Stiller opp kamera før han skyt, litt feil prioritering etter min smak.

 

Håper du mener litt feil prioritering når du skriver det, og da er jeg enig. Han brukte nok ikke mange sekundene på å sette fra seg kamera, hadde det jo allerede på stativ. Og de sekundene var også verdt noen helt spesielle opptak vi ikke ser så ofte...

Link to comment
Share on other sites

Hvor å kem som jaktet vet jeg ikke.

Kunne vertfall høre at han var svensk, skal høre med noen bekjente om de kjenner han, og hvilket kaliber som ble brukt til fellinga.

 

Syntes jeg så snurten av en laika i band ett par sekunder der, ca midt i filmen, vet du noe om den?

Link to comment
Share on other sites

Den laikaen mener jeg bestemt er hos jervejeger Stein Halvorsen i Saltdal nå. Var på besøk til han for 2-3 år siden, og han fortalte at bikkja har han skaffet fra Sotkajærvi.

 

- Behøver jo ikke å være akkurat DEN bikkja som var på filmen selvfølgelig....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...