Jump to content

Silica gel


OO

Recommended Posts

Hei

 

 

Er det noe poeng i å benytte seg av silica gel? Den trekker til seg fukt, det er jo bra. Men fukt betyr også olje, altså olje som smøres på våpen for å beskytte. Så om silica gel trekker opp oljen fra våpen, så er det jo bedre å kun olje våpen og ikke bruke silica gel?

Link to comment
Share on other sites

Silica gel binder vann fra omgivende luft, og senker luftfuktigheten. Det vil nok ikke påvirke smøre- eller rustbeskyttelsesmidler.

 

Jeg sparer faktisk på noen slike små pakker, og legger i bokser med die- sett osv. Laderommet mitt er i kjelleren, hvor luftfuktigheten kan bli nokså høy i deler av året. 

Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (13 timer siden):

Silica gel binder vann fra omgivende luft, og senker luftfuktigheten. Det vil nok ikke påvirke smøre- eller rustbeskyttelsesmidler.

 

Jeg sparer faktisk på noen slike små pakker, og legger i bokser med die- sett osv. Laderommet mitt er i kjelleren, hvor luftfuktigheten kan bli nokså høy i deler av året. 

Snakket med en forhandler av VCI produkter( poser og Kapsler som avgir rustbeskyttende gasa). 
 

 

ifølge dem så ville silica gel absorbere olje. Selv bruker jeg mest fett, så burde gå fint.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En bruker jo silica i tørkepatronene i større kjøle og fryseanlegg for og fjerne fukt i systemene. Om den tok opp olje istedenfor vann ville den jo bli mettet med olje umiddelbart da det er mye av den sorten i de anleggene. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Silicagel bruker vi på transformatorer som er oljefylt. Den blir direkte utsatt for mykje oljedamp og det går år før den trekker til seg olje. I eit våpenskåp er ikkje dette eit problem.  Dei putter også poser på ca 1 kg inn i alle hulrom på nye hsp. brytere for å hindre korridering under transport. Har fleire slike i mitt våpenskåp. Det fine er du kan putte dei i komfyren på ca 100 grader i eit par timer så er den klar for nye mnd. På alle  Kraftverk, Statnett, everk ol. har silicagel på store spann.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...