Jump to content

Norma Bondstrike og hastighet 300wm


Stefan J

Recommended Posts

Goddagen godtfolk!

 

Da yndlingskula 180grs TTSX er umulig å oppdrive for tiden har jeg siktet meg inn på Norma Bondstrike 180grs som "jaktkula 2022". Skal sendes fra en Blaser R8 med ukappet originalløp i 300wm, 60cm +. (husker ikke nøyaktig løpslengde).

Normas ladedata gir en maksfart i dette kaliberet på hele 930mps, da med maxladning 84,4grs MRP. MRP var jo nesten tilsvarende vanskelig å oppdrive, så jeg endte med å kjøpe 2 kg N15, som skal, med skytterlagkruttets variabler selvfølgelig, tilsvare MRP. De lærde sier at N15 i de fleste tilfeller er noe hvassere enn N15, begynte derfor på minimumsladning for MRP og jobbet meg sakte oppover.

 

Må erkjenne at det var med ønske om å oppnå litt under oppgitt maxfart, sikkert ikke av praktisk betydning, liker bare høy fart på kula :)

 

Målte farten underveis og ble litt skuffet over resultatet, opp mot forventningene. Når jeg nådde maxgrense, dvs litt over, 84,5grs fikk kula en fart på like under 870mps og jeg synes jeg kunne ane et trykktegn rundt tennhetta, altså en type preging i messingen rundt tennhetta. I tillegg så synes jeg å merke at rekylen ble raskt kraftigere. Nå ser jo sluttstykket på Blaser noe annerledes ut enn andre boltrifler, så jeg turde ikke gå lenger. Gikk tilbake 0,5 grs krutt, endte på 84grs N15 og 860mps som det raskeste jeg fikk til.

 

Holder sikkert i bøttevis til mye, men jeg har nå fremdeles lyst til å forske litt på dette. Oppskriften ble altså 84grs. N15, RWS hysle, RWS LRM tennhetter og Norma Bondstrike 180grs. Kanskje noen kunne ha kjørt oppskriften en runde i QL, evt. delt andre erfaringer med denne kula opp mot 900mps +?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvilke avstander du planlegger å skyte på, men etter hva jeg har forstått er Bondstrike nærmest en Oryx-klone med høyere BC. Og Oryx er ei relativt myk og ekspansjonsvillig kule. Mener å huske at JL i bladet Jakt testet disse kulene mot hverandre (skyting i is) og fant at Bondstrike hadde noe lavere restvekt enn Oryx. Med dette i bakhodet ville jeg vært fornøyd med hastighet rundt 850 m/s. Skal du ha et alternativ til TTSX og hastighet opp mot 900 m/s ville jeg ha gått for 180 grs Swift A-frame (så sant den gir tilfredsstillende presisjon).

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Stefan J said:

Skal sendes fra en Blaser R8 med ukappet originalløp i 300wm, 60cm +. (husker ikke nøyaktig løpslengde).

65 cm i følge Blaser: 

https://www.blaser.de/fileadmin/media/Services/Infomaterial/Kaliberuebersichten/BLA_Caliber_Overview_EN_R8.pdf

 

32 minutes ago, Stefan J said:

De lærde sier at N15 i de fleste tilfeller er noe hvassere enn N15

Går ut i fra at du mener: "hvassere enn MRP" (?)

Om det er så: N15 er variabel fra LOT til LOT (selv om avvik er lite), se ladedata på boksen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har ladet 180grn Bondstrike i år for gamle mauseren m98 1939 med 30-06 pipe fra 50(?)- tallet. 
 

Fikk endelig «skikkelige» samlinger med den rifla (15-17 mm tre- skudd på 100 meter). 
 

Skutt rådyrbukk på 50 meter og 60 kg kolle og kalv på 90 meter i år - rett inn bog/ ut bog/ bak bog. Fine slakt - falt i skuddet eller døde etter et par skritt
 

Litt av poenget med denne kula er vel at den skal ekspandere hensiktsmessig på ulike avstander uten å gå i oppløsning, og ha bra BC. 
 

I min 30-06 stoppet jeg på 54,2 grn Norma 204, Egne Norma skutte Oryx-hylser, Federal 210 Large tennhetter. Pipa er ca 58 cm. Patronlengde: 83,12 friflukt ca. 85 (dvs ca. 1,9 mm klaring til rifling). Hylser trimmet til 62,85mm. 
 

Farten med 54,0 grn var ca. 2600 f/ sec. (2577, 2604, 2599). Jeg økte med 0,2 grn til 54,2 og fikk fine samlinger da (uten noen form for trykktegn) og gav meg med det. 

Edited by OptiBond FL
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (På 18.2.2022 den 20.37):

Wby Mag ja. Synes det var vel kvast til å være Win Mag. Noe må være feil her. Får ca 900 m/s ut av ei 60 cm pipe i Win Mag med 180 gr kule foran 75 gr N 15 (og ennå er det litt å gå på). Hvilken kronograf bruker du?

Det er ladedata for win mag jeg refererer til. Der skriver Norma at med min ladning 71 grs MRP gir 879mps og max 74,4grs MRP gir 930 mps. Der oppgir de en COL på 84,4mm. Bruker en Magnetospeed kronograf og monterer slik den skal monteres, så jeg stoler på resultatet. 

Nå skal ikke jeg påstå hardnakket at det jeg så rundt tennhetta var et trykktegn, jeg er ikke ekspert på området og velger heller å være særdeles forsiktig. Blir ekstra forsiktig når det faktiske resultatet blir så forskjellig fra det Norma oppgir. 

Spørsmålet mitt har jo egentlig mindre praktisk betydning, 860mps er jo godt nok og presisjonen var utmerket. Men liker jo å finne ut av disse tingene, noe skal man jo holde på med på vinterstid :)

Link to comment
Share on other sites

Blandar du litt @Stefan J?? I fyrste posten skriv du maksladning som 84,4 gr med MRP. I den siste posten din refererer du til 74,4 gr med MRP...

 

Du seier og du fekk 870 m/s med 84,5 gr MRP. Dette er jo i så fall enten 0,1 gr eller 10,1 gr over maks?! Med eit anna krutt en MRP...

 

60 m/s differanse mellom oppgitt fart og oppnådd fart høyres jo ut som ein del. Ikkje opplevd det sjølv, men har høyrt at det kan vere ganske mykje forskjell frå løp til løp. 

Edited by stigamundsen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...