Jump to content

6,5x55 Ackley Improved: Nokon som kan fortelle litt om kva, korleis og evt fordela/ulempa vs 6,5-284 Norma?


Hagenissen

Recommended Posts

Fordeler 

er litt høyere utgangshastighet

 

Ulemper:

Skyteforming av hylser..

 

Det er en «vildkatt» og ladedata finner du ikke i krutt leverandørene sine apper eller tabeller..

 

Høyere fart..høyere løpsslitasje.. kortere løps levetid..

 

Ikke alle magasiner som er like glade i AI og en kan oppleve mateproblemer ..

 

en må lade selv..

 

Vil en absolutt ha mere fart en den gode gamle 6.5x55 leverer og en lader selv så kan en like godt gå for 6,5-06 .. de samme fordelene og ulempene gjelder der også.. bare mere og fortere.. men en slipper å skyteforme..

 

eller rett og slett gå for 6,5x284 eller 6.5PRC..

 

lader en selv i et et moderne våpen så kan en skremme 6.5x55 opp i ganske bra hastigheter..

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

@OleSve I forhold til 6,5-284 Norma

Som Sunnmøringen sier får en høyere fart en standard 6,5X55, imidlertid er det et stykke opp til 6,5-284 Norma/6,5-06.

Men det er lite ladedata å få gjennom offisielle ladebøker for både 6,5X55 AI og 6,5-06 (bortsett fra i ladeboken som har 6,5-06,)så det skal en være obs på.

6,5-284 finnes både i ladeboken og hos blant annet Norma.

6,5-284 er rebated rim så hylsekroppen har større diameter en patronhodet/flensen. Det gjør at patronen må ligge høyere i magasinet. Mer justering av mating, og kan være vanskelig å få til. Må til en god børsemaker.

Så for enkelthetsskyld er 6,5-06 enklere å få til å mate. Samt at en kan lett omforme 3006 hylser. Jeg har en Sauer 200 STR i 6,5-284 som er tilpasset av børsemaker, inkludert tilpasset magasiner. Går meget bra, men sliter en del mer løp ja.

Skal en kjøpe ny rifle er det ingenting i veien for å velge 6,5-284. 6,5-06 og 6,5X55 AI må en kjøpe løp til å få en kompetent børsemaker til å kamre.

6,5x55 Ackley Improved: Nokon som kan fortelle litt om kva, korleis og evt fordela/ulempa vs 6,5-284 Norma?

Edited by svehella
Link to comment
Share on other sites

Jeg syns hylsekapasitet er en grei måte å sammenligne potensialet i patroner

 

6.5 Creedmoor 52gr vann

6.5x55 58gr vann

6.5x55AI 65

6.5-06 66

6.5-284 68

6.5PRC 68

6.5RPM 85

 

Fordeler og ulemper med patronene annet enn hastighet og løpsbrenning (som er kvasi-proporsjonale) tror jeg ikke det er i noen grad. Er det til jakt, og følte det ble lite med 6.5x55, så ville mitt personlige valg vært å gå opp til 7mm, f.eks. 280AI 

 

K

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

OleSve skrev (55 minutter siden):

Skal brukast i ein Blaser R8, sikkert ikkje all verda ein får gjort med tanke på justering av magasin på desse ;) 


en av de store fordelene med Blaser R8 er at alt etter magasin innsats kan en ha opptil 93mm COL.. det er ingen ting i veien for å bruke 300wm innsatsen til 6.5-284 om kammeret tillater dette.. feks så oppgir de fleste ladebøker col på 84 mm på min 7x64 .. jeg kjører col på 91,5mm med 162 grs ELD kule og det går fint i magasinet..

Edited by Sunnmøring
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
M67 skrev (På 3.2.2022 den 17.36):

Jeg syns hylsekapasitet er en grei måte å sammenligne potensialet i patroner

 

6.5 Creedmoor 52gr vann

6.5x55 58gr vann

6.5x55AI 65

6.5-06 66

6.5-284 68

6.5PRC 68

6.5RPM 85

 

Fordeler og ulemper med patronene annet enn hastighet og løpsbrenning (som er kvasi-proporsjonale) tror jeg ikke det er i noen grad. Er det til jakt, og følte det ble lite med 6.5x55, så ville mitt personlige valg vært å gå opp til 7mm, f.eks. 280AI 

 

Skiftet løp på min 6.5x55 Ai etter ca 1400 skudd.Samlet ennå bra med 147gr eld,men de kortere 130 gr DL viste tydelig misnøye med løpets tilstand.Testet med tolk og den gikk betraktelig lengere inn enn på et nytt

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...