Jump to content

Etterlyser test av Remington 700 AWR.


seawolf

Recommended Posts

Jørund Lien skal vist ha testet nevnte modell i 30-06, sannsynligvis i bladet Jakt.
Er det noen som har dette bladet / testen og som kan tenke seg å selge det til meg?
Eller er det noen som har erfaring med  700 AWR i 30-06, og som kan gi en status?

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hvilken utgave det er.

1. Utgave kom fra Remingtons Customshop i rustfritt med teflonfinish skikkelig beddet i et McMillanskjefte.

En slik i 300wby sto på finn med en ok Leupoldkikkert til 6k. Tipset om den her mange ganger for ca et halvt år siden.

 

Siste utgave hadde stengunkvalitet og B&C skjefte.

 

Tror førsteutgavene bare kom i magnumkalibre. Std-kalibrene het KS Mountain hvis jeg ikke husker feil.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

@Torf, vet du hvordan en kan identifisere en 1. utgave fra senere produksjon?
Pipe og låskasse skal være i ceracotet rustfritt, kom de etterhvert med vanlig blånert stål?   Ikke så enkelt å fastslå kanskje?
Det samme med stokken, forskjell på en McMillan og en Bell&Carson...?
12.000 er mye penger hvis det viser seg å være en nedgradert utgave.....
 

Link to comment
Share on other sites

Her er bilde av førsteutgaven. "Malt" McMillan kevlarskjefte med i ADL utgave uten underbeslag.

Denne kostet ca 20K i 1990. Den ble som sagt solgt til spottpris, 6k..

14_1638794011.jpg

 14_607763154.jpg

 

Har den du ser på hengslet underbeslag ( BDL), alu beddeblokk, eller liknende er det senere utgaver.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Skrueråmuttere said:

... det ække den her fra Jakt og Friluft?

Jepp, det er denne jeg kikka på for et par dager siden.

Om det er Alaska eller American vet jeg ærlig talt ikke, men ifølge annonsen som @Ruger #1nettopp la inn ser det ut som om Alaska Wilderness er i magnumutførelse?
Jeg kjenner ikke disse modellene noe særlig.
Kikka på den og holdt den litt, og det var ei smekker og fin rifle.
Bruken er primært tenkt til hjort og villsvin fra tårn i Sveariket, og kanskje jaktfelt hvis sjansen byr seg.
Men syns prisen var litt drøy.
Edit, den har underbeslag så da er det vel en BDL.

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Sånn raskt:

 

American Wilderness Rifle er en standard Remington 700 oppgradert med cerakote og en svartspettete brun glassfiberstokk fra Grayboe. Så vidt jeg kan forstå altså en helt standard samlebåndsrifle med oppgradert stokk og finish.

 

Alaskan Wilderness Rifle er en custom shop Remington 700 med svart teflonfinish og svart lettvekts glassfiberstokk fra McMillan (tidlig produksjon) eller Bell & Carlson (sen produksjon), som @Torf er inne på. Remington markedsførte disse som håndbygget av børsemakere med håndplukkede og håndtilpassede deler og nøye justert avtrekk, men så vidt jeg husker ble kassene ikke blueprinted/ rettet. 

 

Den til J&F er en American.

Link to comment
Share on other sites

... jeg synes American til 12K er ganske dyrt. 

Og angrer nesten daglig på at jeg ikke kjøpte den Alaskan som lå på Finn, som vel lå ute for 5900,- før den til slutt forsvant.

 

Edit:

Og når jeg sier American til 12K er ganske dyrt, så snakker jeg som rødnakket Remington-entusiast som generelt er villig til å betale mer for å slippe bedre og mer moderne europeiske våpen.

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ok, da er det vel en American med de oppgraderingene du nevner.
Selgeren jeg snakket med sa at denne modellen hadde fått litt ekstra stell hos Remington , og boltgangen var klart bedre enn de andre M700 jeg har vært borti.
Men om den er verdt prisen er jeg i tvil om.
Skulle vært artig å fått lest testen til Jørund Lien, da det var denne rifla han testa :)


Fikk nettopp testen fra Jakt på pdf, super kjapp service  :)
Ikke noe overlag positivt fra Lien, den ser ut til å havne sånn midt på treet.
Minus for noe høy vekt, og tungt avtrekk som nok kan justeres.
Presisjonsmessig helt greit og som forventet.
Ikke noe dybdetest, egentlig en artikkel om 30-06 og sju aktuelle jaktrifler.
Kjenner at kjøpelysten roet seg noe  :)

 

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Winchester har også et par M70 post64/pushfeed "sleepere" med med beddet McMillanskjefte.

Std-kaliberne har "Featherweight" skjefte med schnabel og magnumutgavene har std "classic" stokk.

Det gikk en slik på finn for 4k i 2020. ( denne er i 7x57..)

Winchester 70 XTR featherweight 7x57 Mcmillan s... for sale

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...