Jump to content

Raske og rettflygende 6,5x55 kuler?


Østledningen

Recommended Posts

Forslag til sjødyktig ammunisjon til 6,5x55?
Vil bli brukt til sjøfugljakt på litt avstand (skarv som """kanskje""" skal spises) 100-200m

Har liggende Norma trainer Helmantel i 6,5x55 (8gr 800m/s), som helt sikkert gjør jobben. Denne detter 14cm på 200m om skutt inn på 100m.

https://www.jaktogfriluft.no/norma-trainer-65x55-80g-124gr-800ms-fmj

Men kunne tenkt meg noe som ikke "detter" like mye mellom 100 og 200m.

Norma Evostrike 6,5x55 (6gr 1000m/s) detter ca halvparten av høyden, men er en fragmenterende kule som helt sikkert kommer til å lage ferdige strimler av filetene. Denne detter 7cm på 200m om skutt inn på 100m.

https://www.norma-ammunition.com/en-gb/products/dedicated-hunting/centerfire-rifle/norma-evostrike/norma-evostrike-65x55-swedish-mauser-93gr---20166472
Finner heller ikke noe sted som selger denne?
Noen som har forslag til en svært rask kule med rett kulebane som er helmantel?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke forslag til noen konkret kule, men jeg vil anbefale å se på vindavdriften fremfor kulefallet. Kulefall kan lett kompenseres med klikk. Vind ved kysten er hakket mer kilen å beregne om du ikkje har med vindmåler. Den går gjerne i kast også. Det er min erfaring, ytterst på Vestlandet. Kestrel vindmåler er uansett et godt tips. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har veldig god erfaring mht. presisjon med Lapua FMJ 100 grs, og det er enkelt og trygt å lade dem opp mot 900 m/s i 53 cm pipe. Men jeg ville som innlegget ovenfor heller fokusert på vindavdrift, ofret litt hastighet, og i stedet valgt denne fra Lapua: 

6.5 mm (.264) 4 PL/HL 6000 6.71 .264 B343 9.3 144 FMJBT FMJ 0.636
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...