Jump to content

Id av hagle-hylser?


lipitor

Recommended Posts

Som så ofte her i livet skal en ikke skue hunden på hårene, det er de indre kvaliteter som teller. Lengden på cullot har svjv ingenting å si, det er "basewad" du må se på. Sag hylsene i to og sammenlikn basen, Fiocchi-hylsene er lette å kjenne igjen.

 

PS: Har hatt problemer at CCI-hetter ikke vil sitte skikkelig i Fiocchi-hylser. Løsningen er å gi de et rapp innvendig med en ca 10mm aksel, det krymper hettelomma en anelse.

Link to comment
Share on other sites

Det er mye sammarbeid innenfor haglammo (og rifle), studerer du "ulike" hylser vil du se at det er små forskjeller. I praksis er mange hylser akuratt de samme da det er en fabrikk som har produsert de. Steel Max hylser er fiocchi osv.

De fleste (alle?) europeiske hylser er rett veggede, dvs at hylsen har lik diameter innvendig. I USA er det mye hylser som er "tappered", den innvendige diameteren minker mot bunnen av hylsen. I slike hylser vil settedypden på forladningen kunne påvirke trykket, i tillegg vil oftes europeiske forladninger ha litt for stor diameter, da de er beregnet på rett veggede hylser.

En forladning beregnet på tappered hylser vil bli for romslig i en rettvegged hylser og vil gi "lekasje" av kruttkorn og dårlig trykk. Fiocchi hylser og Gualandi forladninger er som hånd i hanske.

I tillegg er basewadden litt ulik på ulike hylser (papp eller plast og ulik høyde)

Oppsummert ville jeg tatt vare på og brukt Fiocchi hylser (og Gualandi forladninger). Tilgangen er tilnermet uendelig da Steel Max er veldig mye brukt.

 

Det er også forskjell i diameteren på europeiske og amerikanske tennhetter, men litt mindre diameter på de amerikanske.

Jeg har brukt mye Winchester 209 og de passer greit i Fiocchi hylser, mens CCI er som nevnt litt i minste laget. Fiocchi eller Cheditte sine er størst og sitter som støpt i europeiske hylser. Tennhetter som sitter løst kan føre til at kruttgasser leker ut under avfyring og at hetten løsner/faller ut ved bruk i halvauto/pumpe.

 

Hagleladaren (Kåre) planlegger en stor bestilling av Gualandi forladninger og Cheditte tennhetter, i tillegg kan han gi deg mye råd og tips. Han har tlf 90106334 og 57743334. Han kan være vanskelig å få tak i, men prøv på kvelden etter 1900.

Link to comment
Share on other sites

Basewads:

 

Fra venstre, 4 første:

Nittedal sport stål (Grå)- Nittedal Ultra Stål (Svart)- Gyttorp Steel Max (Svart)

Fiocchi SteelShot (Grå) Dette bør da være Fiocchi hylser og kan lades om hverandre.

 

 

 

3 siste. Annen basewad

Clever/mirage Sport Steel (Rød) - Saga Eurotrap Steel (Blå) - Saga Eurotrap Steel (Rød)

 

DSC_0868.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hva er det for hylser brukt i den Clever Mirage hylsa da?

 

Sitter også på en sekk med blå Eley VIP Steel, håper jeg kan identifisere dem og finne en tennhette som passer. Noen som bruker Eley?

 

Har bestilt Fiocchi hylser og tennhetter fra Staffans så jeg har noe å starte med, men hadde vært fint å slippe å handle hylser mer.

 

Ja, og jeg trenger ladepresse...

Link to comment
Share on other sites

Jepp, den Clever Mirage hylsa det er bilde av er Cheddite. Men langtfra alle Clever Mirage er Cheddite; jeg sitter med et antall Clever Mirage. De mørkeblå jeg har er Cheddite. De svarte jeg har er Fiocchi. Som er sagt utallige ganger tidligere av mange her inne; du MÅ kikke på basewaden. Det er ikke vanskelig i det hele tatt. Kappe på langs og bli sikker.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det har jeg gjort; sett på basewaden. Der står det hverken cheddite eller fiocchi :mrgreen:

Men da kan jeg utgå fra at de svarte clever mirage er cheddite, og bruke dem som referanse. Og hvis eley-waden er av samme høyde og plasthylsa like tykk, da kan jeg bruke ladedata om hverandre.

 

Kan noen peke på en link som forklarer hvordan de forskjellige hylsene ser ut innvendig?

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt Fiocchi hylser og tennhetter fra Staffans så jeg har noe å starte med, men hadde vært fint å slippe å handle hylser mer.

 

Jeg ville ikke tatt det for sannhet at det som er avertert som Fiocchi fra Staffans virkelig er det, både hylser og tennhetter. Tennhettene gjøre jobben bra riktignok.

Link to comment
Share on other sites

Er det noe forskjell av betydning på cheddite og fiocchi?

I kaliber .20 ser hylsene veldig like ut, og det er også ladedataene jeg har sett på.

 

Vel... basewadene er jo veldig forskjellige i utforming da. Kal 20 vet jeg svært lite om, men i kal 12 er også ladedataene nokså like. Legg merke til; nokså like. 1 grn krutt til eller fra kan gi store trykkutslag her, det er veldig raske krutt vi snakker om. Det utgis også ladedata for begge typer, og de er kanskje ikke helt uten grunn (selvom det også er mange andre årsaker også). Det er uansett god skikk å vite hva man lader!

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

For de som må ha interesse av det. Her er forskjellen på Fiocchi og Cheddite i kal.20:

Begge er 24g stål No.7 leirduepatroner med samme krutt og forladning.

 

FIOCCHI:

normal_FIOCCHI.JPG

Krutt: Nobelsport AS – 14,8gr

Hette: Fiocchi 616 ?(uten lakk m/stål "kropp", hvit farge nede i hetteladningen )

Volum: Teoretisk 1219gr (No.7,5 hagl) =78,99g

 

CHEDDITE

normal_CHEDDITE.JPG

Krutt: Nobelsport AS – 14,6gr

Hette: Cheddite 209 CX2000 (sort lakk m/kopper/messing "kropp")

Volum: Teoretisk 1238gr (No.7,5 hagl) =80,22g

 

Begge disse hylsene ser ut til å ha tilnærmet like data i ladetabeller.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har brukt ladedata til 2 3/4 Fiocchi, Victory, PMC og Nobel sport plastic Shell (Low basewad).

Og da finner du ladninger til det meste av hagl og slugs bl. på Hogdon sine sider.

Har også kommet over noen eldre ladedata fra Hogdon som gir ganske heftige ladninger.

(1 1/8 oz, ca. 1600 fps med trykk på rundt 11000 psi.) :overrasket: Bør nok bare brukes i hagler som tåler 12/76 stål :winke1:

Dette er blitt min favorittladning til hurtige fluktskudd (med "myke" hagltyper)Kanskje ikke den mest behagelige, med hensyn til rekyl, med meget effektiv.

All ladning er på eget annsvar. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
For de som må ha interesse av det. Her er forskjellen på Fiocchi og Cheddite i kal.20:

Begge er 24g stål No.7 leirduepatroner med samme krutt og forladning.

 

FIOCCHI:

 

Krutt: Nobelsport AS – 14,8gr

Hette: Fiocchi 616 ?(uten lakk m/stål "kropp", hvit farge nede i hetteladningen )

Volum: Teoretisk 1219gr (No.7,5 hagl) =78,99g

 

CHEDDITE

 

Krutt: Nobelsport AS – 14,6gr

Hette: Cheddite 209 CX2000 (sort lakk m/kopper/messing "kropp")

Volum: Teoretisk 1238gr (No.7,5 hagl) =80,22g

 

Begge disse hylsene ser ut til å ha tilnærmet like data i ladetabeller.

 

 

Hej,

 

Är markörerna i krutet röda ??? jag tycker dom ser begie/ljust bruna ut = Nobel sport Vectan A0

 

Det synkar bättre med att laddningen är så pass tung i 20 som även med bly kräver lite långsammare krut

 

Laddar du den där med NS Vectan AS smäller det utav h-e ! AS är ett krut för lätta laddningar 24-28g och A0 för magnum laddningar när det gäller bly.

 

 

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Är markörerna i krutet röda ??? jag tycker dom ser begie/ljust bruna ut = Nobel sport Vectan A0

Jeg var ganske sikker på at de var røde, og at kruttet var Nobelsport AS. Men det er en stund siden, og det er egentlig ikke verre enn at man spretter en ny patron for å være sikker.

Uansett så bruker jeg ikke Nobelsport krutt, da jeg ikke får tak i det. Her går det stort sett bare i Longshot. Jeg er mest interessert i hylsa :wink:, og har ikke så mye til overs for ladninger med stål. Det er for farlig i steinura etter min mening :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jag laddar väldigt mycket Vectan krut , och då mest singelbaskrut och Bly så jag kan mitt Vectan :D

 

Synd att ni inte får tag på Vectan , för det är fina grejer och billigare än Longshot.

 

Är du i över till stockholm kan jag hjälpa dig m Vectan krut

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...