Jump to content

Schultz & Larsen eller Beretta BRX1


ToreE

Recommended Posts

Jeg skal ha meg ny jaktrifle i 30-06. 

 

Fra før av har jeg en gammel Sako R61R og en Tikka M695 i samme kaliber. Men sønnen overtar den ene på nyåret. 

 

Denne gange vil jeg ha ei rifle med løpsbyttemuligheter, og som har en presisjon minst like bra som Sakoen. 

Dermed så dukker S&L inn i bildet. Men jeg kunne godt ha prøvd en rettrekker som nye Beretta. 

 

S&L har jeg skutt en del med på bane, Beretta kun lest om. Men den virker langt mer morsom enn ei traust

boltrifle. Og litt gøy må man jo ha. 

 

Hvor feil trår man (risiko for barnesykdommer) om man går for en Beretta BRX1?

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (59 minutter siden):

 

Hmmm...

Her snakker jeg om 202 og STR til hardcore konkurranseskyting for meg hvis dere viser hele tråden..

(her tror jeg ikke dere har forstått bæra av hva det er snakk om..)

Eksempel, Hadde STR i 22lr vært konkurransedyktig i forhold til en Anschutz Fortner til skiskyting  hadde dere vel sett en og annen Sauer på TV i helgene? 

 

Og, jeg har fortsatt en SSG3000 til traktorbruk.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Blaser r8 er nevnt og det er jo knallbørser det, men da må man opp en hel del i pris i forhold til BRX1. Vil varmt anbefale å ta en titt på Merkel RX Helix som ligger i ca samme prissegment som BRX1. Noen positive sider som kan nevnes: Kort sluttstykkevandring grunnet 2:1 ratio. Beste løpsbytte systemet på markedet etter min mening, enkelt bytte helt uten verktøy og samme treffpunkt hver gang. Weaver/picatynni frest i kassa. Nydelig avtrekk og presisjon i toppklasse

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Presisjonen er et litt feil begrep her.

Har man ei hanerifle med god presisjon får man ikke utnyttet den på samme måte som i ei tennstempelrifle med lik presisjon pga av lang lukketid i hanerifla. 

Berettaen er vel egentlig produsert for rørlig jaktskyting, som villsvinjakt med raskeladegrep, og dermed er den konstruksjonsmessig egentlig en selvmotsigelse. (.. eller at de forsøker å kapitalisere på Blasers popularitet på enklest mulig måte)

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Vxr skrev (På 21.12.2021 den 20.04):

Blaser r8 er nevnt og det er jo knallbørser det, men da må man opp en hel del i pris i forhold til BRX1. Vil varmt anbefale å ta en titt på Merkel RX Helix som ligger i ca samme prissegment som BRX1. Noen positive sider som kan nevnes: Kort sluttstykkevandring grunnet 2:1 ratio. Beste løpsbytte systemet på markedet etter min mening, enkelt bytte helt uten verktøy og samme treffpunkt hver gang. Weaver/picatynni frest i kassa. Nydelig avtrekk og presisjon i toppklasse

Eller så er jo Strasser tilbake på banen med Norma som ny importør. Eventuel røssler også som et undervurdert merke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...