Jump to content

Tips til links rifle


Casey Jones

Recommended Posts

Havesyken har meldt seg, og jeg funderer på ei ny rifle. Har for så vidt fundert på det i mange år, men klarer ikke å bestemme meg. Og det kommer stadig noe nytt. Jeg har følgende ønsker og krav:

Links, left hand, venstrehendt. Det er et absolutt krav. Det innsnevrer valget en del.

Mulighet for trykkpunktavtrekk. Et godt et. Om ikke et absolutt krav, så i hvert fall et sterkt ønske.

Pipebytte. Foretrekker egentlig vanlige gjenger og dertil verktøy, men er åpen for enklere løsninger.

Kunne benytte piper jeg har fra før, om mulig. Fra Remington 700.

Semitung / varmint

Boksmagasin.

Kunne benytte custom stokk fra Remington 700.

 

Har sett etter brukt Remington 700 ei god stund, men det dukker sjelden eller aldri opp noe aktuelt. Har lurt litt på å gå all in for en Hansen eller tilsvarende. 

Tikka T3x, eller en klone. Ultimatum Defacto. Men finnes ikke i links? Ennå?

Ultimatum Deadline?

Stiller fra Rafdal? Tar antagelig fryktelig lang tid. 

Bergara B14 HMR? Mye for penga. Ok stokk. Antagelig presis. Som en forbedret R700. Kan den bruke mine gamle R700-piper?

Sauer 200STR? Feil stokk og feil kaliber, men mye bra ellers. 

 

Bruksområde er jakt på kråke, rev etc. Heller sterkt mot 22-250, ettersom jeg har det allerede. De fleste skudda blir nok avfyrt på bane uansett, men noe mengdeskyting er det ikke snakk om. Har andre våpen å bruke til det.

Heller litt mot Bergara akkurat nå. Er de bra? Helt nytt merke for meg. Trodde det var noe billig skit. Men når jeg ser nærmere på dem, så blir jeg litt nysgjerrig. Mange bra egenskaper. Og leveres med 1:9 pipe i 22-250. I motsetning til Tikka, som har 1:14. Ønsker mulighet for å kunne skyte kuler med lite vindavdrift, f.eks 53 gr V-max. 

Link to comment
Share on other sites

Har såvidt titta på Berettaen, men jeg ønsker boltrifle. Keep it simple. Men den Barnarden 😳 Kan ikke si jeg vet så mye om Barnard. Feil kaliber, og helt feil stokk. Så hvorfor sikler jeg? Den er en 700-klone? Så den kan puttes i en litt lettere stokk for 700? Det har jeg jo allerede. Og piper fra 700 går rett i? Dvs. på denne er det muffesystem. Følger det med plaster? ;-) Kommer til å skjære opp både meg selv og alle klæra mine med alle de skarpe kantene. Noen som vet eller kan gjette børsemaker på denne? Rafdal?

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (27 minutter siden):

gjette børsemaker

Har sett denne en stund fordi jeg har autsøk på Links, mener han skriver noen om en dansk børsemaker i en annen annonse har han ute. 

Casey Jones skrev (27 minutter siden):

muffesystem

Hvilken gjenger har Barnarden  sdien det er brukt muffe mon tro. Muffe er i min verden bortkastet og tilførsel av nye svakheter, med mindre det er grovgjenger i kassen ala M98

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (3 timer siden):

Barnard mot BRX1?

Tja, i bilverdenen er det som McLaren mot Fiat..

http://bulletin.accurateshooter.com/2019/12/sunday-gunday-john-whiddens-308-win-wonder-gun/

Tja flaks at en Fiat er mye mer praktisk for en jeger/skytter enn en McLaren da som du kanskje ikke kommer deg på skytebanen en gang om du bor et stykke fra de tetteste asfalt junglene.

Link to comment
Share on other sites

Nja, jeg mener til samme formål.

Barnard er bedre til skyting enn de aller fleste andre boltlåskasser som igjen er bedre å skyte med enn BRX1.

Når de så omtrent har samme pris og Barnarden oppfyller det trådstarteren etterspør er det vel ikke så mye å lure på?

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, t-trim said:

Hvorfor ikke se på en victory eller omså M97-DL.

 

Kikker etter både brukt og nytt. F.eks. denne S&L: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=215096681

Handler selvfølgelig om pris også, eller egentlig om hva jeg får for penga. En ny Victory drar vel fort på en titusing ekstra? T3x lite er på mange måter greit. Men om jeg ender opp med både ny stokk, pipe og avtrekk så har jeg egentlig et budsjett på nærmere 30k. Og da frister det mer med f.eks Hansen 702. Saken er at jeg har allerede en ok stokk for R700, og et par kvalitetspiper. Dvs. at jeg på R700-plattform slipper unna med kun låskassa. Det er en liten intern kamp i hodet mitt mellom perfeksjonisten og økonomen.

Heller litt mot Bergara B14 HMR akkurat nå. 17k + et ok trykkpunktavtrekk, så er vi på ca. 20k totalt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Misforstå meg rett, S&L er absolutt i kikkerten. Kjekt det pipesystemet. Har et positivt inntrykk, men har ingen personlig erfaring. Den brukte på Finn som jeg linket til lenger opp er en kandidat, om det kan monteres trykkpunkt. "Feil" kaliber, men jeg kjøpe ekstra pipe i rett kaliber og allikevel komme greit ut. Så kan jeg heller selge pipene jeg allerede har. Eller la være. "Kjem te å daue med peeng på bok" uansett. Fritt etter Sigbjørn Johnsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...