Jump to content

Links Rifle


EilertseN

Recommended Posts

Ettersom jeg er høyrehendt og skyter links lurer jeg på en ting anngående Links å rifle.

På links får du lademekanismen på motsatt side? Det synes jeg blir litt tungvindt.Foretrekker å lade på "rettsiden".

Men hvordan er det med vinkling på kolben?Tikka skriver klassisk rett kolbe.Vil det si at kolben faktisk er rett. Hagla mi er links. Der er det jo forskjell på selve kolben.

Link to comment
Share on other sites

Dette må du forklare nærmere, du skyter links, men vil ha hevarmen på høyre side? Ser for meg noen tungvinde bevegelser. Men hvis det er det du vil så går det ann å få tilpassa linksstokker til vanlige høyrevåpen.

 

Hilsen linksskytter som irriterer seg over utvalget i linksvåpen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Kan si det sånn at jeg regner ikke venstre armen som min "bruks" arm. Men skyter fortsatt links. For meg vil det jo bli veldig tungvint med hevearmen på venstre side ettersom jeg lader om med høyre arme.

 

Problemstillinge min er Tikka sin kolbe står det "klassisk" rett kolbe.Vil det si at det ikke er noe vinklig av kolben som tilpasser links og høyreskyttere.? Ettersom jeg vil ha hevearmen på høyre side er det greit for meg å ikke kjøpe links.

Link to comment
Share on other sites

Rifler har ikke cast off eller cast on slik som hagler, rett stokk menes at kolben med forstokk og bakkolbe er i linje horisontalt, den mest rettlinjede rifla jeg vet om er en AR15 /M16, dette er for at rekylen skal komme rett inn i skuldra og ikke skape så stor munningsvipp som ved vanlige rifler.

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg kjenner til tikka, så pleier det ikke være vinkling, elle "cast-off" på rifler. Skaut jo en del med høyre-børser da jeg var ung og lovende 8) , og hadde en grei teknikk med å lade med høyrehanda, men på jakt så mister man jo hele siktebilde når man må slippe fortreet med høyrehanda for å ta ladegrep, så jeg hadde heller vurdert å trene venstrehanda opp til å ta ladegrep, og kjøpe linksvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg synes det er viktig å ha en riktig tilpasset stokk til både rifle og hagle. Har selv en Sauer 202 med høyre syntetisk stokk og da blir det feil vinkel på håndleddet. Ikke for at noen av rådyra har klaget, men det gir en mer behagelig skytestilling. Synes det er sinnsykt dårlig utvalg i linksstokker, så jeg er i ferd med å lage en selv i bjørk. Er faktisk ikke så vanskelig og har blitt fullstendig hekta. Begynte 2. juledag!!!

 

Hilsen LEK

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Hei!

Har selv en Sauer 202 med høyre syntetisk stokk og da blir det feil vinkel på håndleddet.

Hilsen LEK

 

Fatter handla ein 202 links og han er kjempefornøygd med den. Men eg vart skikkeleg skuffa og meinte på at det måtte vera montera feil stokk på den. :roll: Det må då vera mogleg for Sauer å laga ein links stokk utan at det skal koste all verden ekstra? Eg meiner det vert for dumt å levere ei links rifle med rechts stokk. Det ER faktisk cast off på stokken! Og hand swell...

 

PS: fatter har skeiv hornhinne på høgre auget og skyt links. Men linksvåpen er ikkje det lettaste å oppdrive så han har skote med rechtsvåpen heilt fram til han handla seg links Sauer 200STR for eit par år sidan. I DFS så har han bruka "sleivstokk" for å sikte med venstre for å sleppe å byggje ut sikte. Men han tok ladegrep med venstre når han skaut links og det hender framleis at han blingsar og "tek" etter hevarmen på høgre sida... :D Men det kjem seg... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...