Jump to content

kaliber i afrika


mandal

Recommended Posts

skal til botswana på jakt i mai/juni. skal skyte sebra, eland antilope,kudu,oryx,gnu og vortesvin.men duger da 3006en? gutta som jakter der nede sier 308 skal holde lenge! men viltet er seigt i afrika, særlig med tanke på eland antilopen som kan veie opp mot 800 kilo, og avstanden kan dra opp mot 300 meter!! hvilke kaliber annbefales?

Link to comment
Share on other sites

Ok, har lest tråden din XO, og der står mye bra der(as far as I know :mrgreen: ), men jeg stusser litt over kulevalget ditt i .30-06, eller i alle fall er du kansje litt lite nyansert? I dag liker jo folk å bruke moderne kuler, særlig de som er så dedikert at de reiser til Afrika.

Bruker man 200 eller 220 grs i .30-06 og bruker dagens moderne kuler, får de som regel for lite fart til å ekspander særlig bra.

Jeg jakter selv mye med .220 i .30, men da er det kuler som er tilpasset hastigheten ved treff fra 30-200 meter.

Mye for at denne kombinasjonen gir veldig lite kjøttødeleggelser, noe som verdsettes da skrotten enten skal selges eller i egen fryser.

 

Jeg liker ikke å la folk tro at en viss kulekombinasjon gjør det greit å skyte gjennom hverken palmer eller tyrilegger,

så jeg ser rett og slett vekk fra det momentet. Fri sikt eller hold skuddet - jeg har enda ikke sett en enste test som viser at tunge, langsomme kuler er GODE NOK til busk-skyting. Kansje bedre enn lettere og kjappere, men ikke GODE NOK !

 

Til all jakt jeg har betalt dyrt for og der kjøttet spiller en mindre rolle, ville mitt valg blitt en kule som gav flat kulebane og høy restvekt. I .30-06 ville mitt valg garantert blitt en 165 grs TSX fra Barnes. Denne har høy BC, får høy hastighet, ekspanderer sikkert fra kloss hold til 300 meter og har også mye mer punch på alle hold enn de tyngre kulene.

Link to comment
Share on other sites

Fossdal...

 

Nå er det en god stund siden jeg skrev innlegget du viser til, men jeg kan ikke huske at jeg skrev et eneste ord om skyting hverken i palmer, tyrilegger, busk-skyting eller noe annet for den saks skyld??

 

Du må gjerne anbefale 165 gr TSX på eland, men jeg ville ikke brukt den. Mitt valg ville heller være for eksempel 200 gr A-Frame.

 

Men merk deg at jeg skriver at dette ville være MITT valg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke at en 30-06 med gode 180 grains kuler (Swift A-Frame, North Fork, Woodleigh, Trophy Bonded etc) ikke skulle duge på Eland eller noen av de andre nevnte dyr.

 

Når det gjelder 300 meters skyteavstand på de nevnte dyr, så syns jeg personlig at det er litt morsommere å komme seg litt nærmere. Dette er stort sett mulig hvis man er villig til å jobbe litt for det, enten det betyr åling eller krabbing langs bakken i lengre tid, og blir en mye bedre jaktopplevelse en å "snipe" dyr på langt hold.

 

Men det er nå min mening, utifra mine erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

skal til botswana på jakt i mai/juni. skal skyte sebra, eland antilope,kudu,oryx,gnu og vortesvin.men duger da 3006en? gutta som jakter der nede sier 308 skal holde lenge! men viltet er seigt i afrika, særlig med tanke på eland antilopen som kan veie opp mot 800 kilo, og avstanden kan dra opp mot 300 meter!! hvilke kaliber annbefales?

Hvor i Botswana skal du? Har vært der selv et par ganger, og hadde Maun som utgangspunkt.

Litt off-topic, men nysgjerrigheten tok overhånd...

 

Forøvrig vil jeg anbefale å bruke den storviltrifla du er mest fortrolig med, og ikke henge seg veldig opp i kaliber. En god kule i ei rifle du kjenner.

Link to comment
Share on other sites

hei, skal ett stykke utenfor Gaborone, hovedstaden. langs limpopo elven..var du fornøyd med turen?

Jeg er meget fornøyd med begge mine turer til Botswana. Både med jakten og den øvrige delen turene. Botswana er et fantastisk land! Planlegger faktisk min 3. tur i 2010.

Mai/juni, sa du?... Kan muligens være noe frodig vegetasjon på den tiden, noe som kan gjøre jakten mer krevende. Og vær klar over at det du begir deg utpå, kan være sterkt vanedannende! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Forholdsvis kjølige netter, varme dager og uflaks om du opplever regn. Varmen på dagen kan sikkert ligge rundt 30 grader, men luften er veldig tørr, så det kjennes faktisk ikke så ille ut. Men for all del; et par timers smyging etter kudu kan bli anstrengende nok!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt tsx kuler i 6,5-284 nå de siste årene på varierende dyr fra hjort i skottland til diverse antiloperi sør-afrika til elg og rein i norge, å det er jo ei kjempe kule på alle måter. Men synes ofte en får liten skuddreaksjon og dyra springer ofte en bit før de detter.

 

Til trofejakt i utlandet vil jeg i fremtiden vurdere å bruke gode gammle nosler partition da det kan være en fordel med litt sekundærprosjektiler i viltet til slik jakt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

- Mange har mye mer erfaring fra Afrika enn jeg - men det jeg har lært om temaet og ut fra holdninger blant PH'er der nede så foretrekkes grøvre kalibere, tyngre kuler med middels hastighet framfor mindre kalibre, lettere kuler med høy hastighet.

30-06 med gode kuler i 180 gr. klarer jobben på de artene du nevnte. Men - siden du skal jakte på "alt" opp til og med eland - .375 H&H med gode kuler på 270 - 300 gr er etter mitt syn ideell og bankers. 9,3x62 gjør selvsagt jobben like bra.

Har også jaktet i Botswana, noe lenger nord. En del av jakta foregikk langs Limpopo. Alle tiders jakt og jaktområder, fine trofeer. Der vi jaktet var det en god del bush - skuddholdene lå an til heller under 100 m enn over. Det var heller ikke så enkelt å komme til skudd - jakta bydde på utfordringer, og det passet perfekt! Og .375/338-rifla mi som var ladd med 270 gr. Woodleigh RN/SN (780 m/s) var selvsagt effektiv..

Link to comment
Share on other sites

"skal til botswana på jakt i mai/juni. skal skyte sebra, eland antilope,kudu,oryx,gnu og vortesvin.men duger da 3006en? "

 

Hvis jeg forstår deg riktig - spør du om 30-06`en som du har - duger?

 

Og det gjør den.

Det er allerede foreslått noen gode kuler til bruk i den.

 

Mange av de som har vært med meg nedover - har brukt .308, og det er ihvertfall ikke èn av antilopeartene i Sør-Afrika, som ikke er skutt med .308 på disse turene.

Og jeg skulle tro at en kudu/eland i B`swana ikke er så mye annerledes å felle enn i SA.

 

Selv liker jeg "grovt" til alt vilt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...