Jump to content

Kjøp av ureg våpen, hvordan gjøre det loveligt ?


fluefiskern

Recommended Posts

Jeg har en kamerat, som renoverer hytta han har arva, der dukka det plutselig opp en rifle og hagle i gulvet på loftet. Disse er nok ureg som han sa, nå lurer vi begge på hvordan en handel kan gjøres loveligt ? 

 

Høres dette ut som en plan?

Levere de til politiet, forklare situasjonen, levere inn en søknad på akuratt disse 2 våpnene 

Link to comment
Share on other sites

Han fant de i helga, så regner med at det blir gjort i løpet av dagen, han skulle prate litt med bestemora de neste dagene og høre hva hu vet om dem 

 

Han ringte meg i går, ganske nervøs, var redd for at han kunne bli fengsla og miste jobben, hvis han hadde disse i bilen og blei stoppa på vei hjem. Han roa seg litt når jeg sa at hvis han blei stoppa, så var det bare og forklare situasjonen og si at de vil bli innlevert, "det er ikke sånne som deg politiet vil lage ett helvette for, bare vær dønn ærlig så ordner det seg" 

 

Men det er veien videre vi lurer på, hvis de er noe og ha, så vil jeg kjøpe de, i hvertfall til den prisen han snakka om i går. 

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

Ingen blir verken straffa eller fengsla for å finne noen våpen. Men om en ikke melder fra om det blir det fort en annen sak. Hvor vidt disse kan omsettes er nå en helt annen sak. Det må en nesten overlate til politiet og vurdere. Men muligheten er vel der.

Link to comment
Share on other sites

Det at de ikke leveres inn, er ikke ett tema å snakke om når det gjelder han her :) straight fyr med alt på stell som har svært mye og tape, hvis ikke dette gjøres på rette måten 

 

Men det er vel noen her inne, som har vært i samme situasjon før, eller jobber med dette, som kan fortelle litt hva som skjer fremover og hvilke muligheter han har og hvordan dette blir lettest for meg, Hvor lang tid dette vil ta, er det mulighet for at han aldri ser disse igjen osv osv osv? 

 

Ingen av oss har noen gang vært borti en situasjon som dette, men for en flaske med god vin og litt kjøtt skutt med disse, så er det vannskligt og ikke bli litt gira for min del 

 

Hvis det viser seg at de er i dårlig forfatning, så kan de vel plomberes og henges på hytteveggen ? 

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

Vær obs på at våpen produsert før 1890, konstruert for svakrtkrutt er unntatt registreringsplikt.

Er det en gammel hytte? det kan da være våpen som kan ha ligget siden krigen. det var ikke uvanlig å gjemme bort slikt den gang.

Bilder sier uansett mer enn tusen ord, da vi ikke aner hva slags våpen det er snakk om.

 

Hagler (unntatt pumpe og halvauto) var ikke registreringspliktige før høsten 1990, så den finnes mest sannsynlig ikke i registeret.

Rifla er det verre med, så sant den ikke stammer fra krigen, eller er eldre enn 1890

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...