Jump to content

treningsturer


løshund

Recommended Posts

hvor ofte trener dere hundene deres utenfor jaktiden?

 

jeg har alltid pleid å være ute 1-2 ganger i uka med gråhunden min, men tror faktisk ikke det er vits lengre er skutt 10 elg for han på 2 sesonger, men noe treningsturer blir det jo :D

 

tenkte det hadde vært fint med en liten tråd der vi kan fortelle om diverse treningsturer og dele bilder og kanskje noen filmer fra turene, og selvfølgelig en liten historie.

 

begynner men en liten filmsnutt av en treningstur vi hadde i fjor, her loste hunden på ku og kalv i ca 3 timer, der vi støkte dyrene flere ganger og det ble stålos igjen.http://www.youtube.com/watch?v=fC6otxAV ... annel_page

Link to comment
Share on other sites

Flott tråd Løshund!

 

Selvsagt er det viktig med treningsturer selv om man har skutt en del for hunden,for hunden vil jo bare bli bedre og bedre av trening :D .

Jeg har en unghund finsk spets som skal trenes mye utover vinteren,og har tenkt å bruke video/fotokameraet flittig. Håper det blir noen artige episoder jeg kan legge ut her.

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på hvem av oss som hadde størst behov for en treningstur, men jeg og NEG-hvalpen på 10mnd var en tur ute i går. Fantastisk vær og hundens andre los i sitt korte liv. Og losen gikk i over 2 timer, helt til far sjøl ble litt for ivrig i forsøket på å dokumentere begivenheten på video... Skam-støkte og elgen forsvant over i neste prestegjeld...

Men i morgen gjør vi et nytt forsøk! :D

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha veldig greie på det kan jeg jo si hva jeg har hørt:

 

Hunder som har fått litt erfaring; dvs at de har blitt felt noen elger for, trenger ikke særlig trening i å stå og lose. Det de derimot trenger er fysisk trening, eventuelt å utvikle søket. Når elgen først er funnet er det lett å være løshund.

 

Jeg kjenner en som har hatt mange gode løshunder, og konkurrert på NM-nivå. Når han trener en innjaget hund utenom jaktsesongen oppsøker han steder der han tror det IKKE er elg. Dermed trenes kondisjon og søket utvikles. Filosofien er at man må trene på det som er vanskelig, og det å stå og lose er ikke det vanskeligste.

 

U

Link to comment
Share on other sites

ja han klarte å stille den en liten stund, men ikke lenge nei, 5 min kanskje.. men når hjorten tok ut så turte det like fint som en rådyrlos, selvsagt uten losen da, men så på astroen at den holdt seg lenge på samme plassen før den tok en runde rundt oss å fikk været, å da tok det bare rett ut, sist jeg så på astroen så har hunden lagt bak seg ca 2 mil i dag :lol: men har du astro på bikkja så tror jeg du hadde fått en kjempe jakttur etter hjort med løshund også :D

 

men vet da om fler som har skutt hjort i stålos, hvertfall en her på forumet og en her hvor jeg bor også, så det er fullt mulig :D

Link to comment
Share on other sites

En laika jeg hadde, loset også hjort i stålos. Men det ble sjelden stående mer enn noen sekunder, tror faktisk det ikke skjedde mer enn tre-fire ganger. Den første gangen var faktisk den beste losen, da fikk jeg sett hjorten også, og da var det en stor bukk. Men senere er det bare blitt nærmest som med en støtende hund.

Link to comment
Share on other sites

var ute en tur med NEGen i dag, men ble lite los, aner ikke hva han holdt på med heller.. er litt redd for om han kanskje har blitt litt vel ivrig og bare jakter på egenhånd, jeg slapp han ca. kl 10.30 og fant han igjen ca kl 12.30. der jeg fant han var det bare gamle elgspor i snøen, men han hadde været over nesten alt av terreng som var(så det på astroen).. mistenker det også for å være hjort, men at han har lært fra sist gang at de ikke er gode å få til å stå så at han bare har gitt opp etter noen km. sist var han borte i 7-8 timer før han ga seg, etter hjorten.

Link to comment
Share on other sites

Min mening angående å slippe løshund etter hjort nå på vinteren er galskap :evil: . Hjorten og spesielt hannhjorten går nå på sparebluss etter en strabasiøs brunsttid. Det er mange bukker som dør av sult og utmattelse i løpet av vinteren. Hjorten trenger ro slik at den kan bruke minimalt med krefter. Det er lite næring å finne nå på vinteren. Vær så snill å tenk over dette, og vent heller til det er mat i skogen før dere slipper hundene deres etter hjort. Vær også varsom i kalvingstiden.

Link to comment
Share on other sites

Kommer jo litt ann på snødybde og hvilke type bikkje du slipper det da.

Slipper alle mine bikkjer fra det er lov til det er slutt, All trening gjør at du får ei bedre bikkje, jager rev med Bassetene og trener fuglbikkja innimellom, i vinter tror jeg jeg skal bevilge meg en jakttur etter rype (10 år siden sist jeg skaut ei vinterrype) var veldig snill med rypa i høst og det meldes om bra med fugl på innlandet :D

Link to comment
Share on other sites

det er en elghund som jeg går ut og slipper med formål å finne elg, jeg kan da ikke lukte hva slags dyr som står nærmest når jeg slipper. jeg slipper også hunden fra det er lov til det ikke er, selvfølgelig ikke visst jeg mener at det er for mye snø, men ellers så slipper jeg. her jeg holder til er det mer elg enn hjort så det har bare vært uflaks at det er hjort han treffer på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...