Jump to content

Duebryst og oppskrift?


Bartemannen

Recommended Posts

Begynte å jakte due for første gang i fjor, og oppdaget at jeg fortsatt har et par bryst liggende i frysen.

Ett år gamle duebryst, regner med de fortsatt er brukende?

De vi spiste i fjor ble bare stekt med salt og pepper og spist som snacks/forrett.

Noen som har en litt artig oppskrift å foreslå?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gravet duebryst etter en oppskrift jeg fikk fra en kokk i distriktet for mange år siden. Du bruker like mengder salt og (brun)sukker, en spiseskje av hver burde holde til to bryst. Krydderet i denne oppskriften er hakket dill, knuste einerbær og svart pepper. Brystene vendes regelmessig og er ferdige etter 3 døgn. Skjæres i tynne skiver og serveres med litt rømme eller crème fraïche samt eplegelé.

Link to comment
Share on other sites

De skal idéelt sett ligge under press, jeg lar de ligge i en liten plastboks i kjøleskapet. Det vil dannes en lake etter noen tid, og en liten skvett cognac blir sjelden feil;). Men kjøtt til graving bør være av prima kvalitet. Har duebrystene dine fått litt misfarging etter oksydering ville jeg brukt dem til noe annet.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Steker de litt i masse smør med salt og pepper. Har ei panne uten skaft så åker de inn i komfyren ei stund med folie over. Svak varme.

Jeg plukker ikke ut brystene først men lar de sitte på beinet. Hjertet serveres også.

Liker å gnage på beina etterpå.

Og at jeg innbiller meg at det gir litt ekstra smak.

Serveres med hva du vil av tilbehør egentlig, men ripsgele bør det være til.

Og en kald pils.

Edited by Sakomann
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør som Sakomann, men størsteparten av fangsten blir røkt. Er godt med helt fersk røkte duebryst, kokte poteter, lett skysaus eller smør og ripsgele og eventuelt litt salat.
Mesteparten av de røkte blir brukt til pålegg. Da ungene var små ble jeg kontaktet av hele 2 sett foreldre fra skolen som ville vite hvor man fikk kjøpt "dette pålegget", for ungene dems var helt gærne og masa bare etter sånn pålegg som ungene mine hadde på matpakka på skolen... Resultatet ble litt avsetning på skutte duer, og introduksjon til jakt og jegerprøve på den ene av foreldrene.
I flere år røkte jeg dem i en vanlig standard ABU røykeovn. Det går greit med noen få duebryst, men siste par år har jeg brukt en større røykeovn som er permanent plassert på den ene sidebrenneren på gassgrillen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...